ارسال به دیگران پرینت

دو تابوت سفالی در دل خاک‌های جوبجی رامهرمز کشف شد

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت:در جریان جدیدترین فصل کاوش در محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز، دو تابوت سفالی دراین منطقه کشف شد که این تابوت‌ها به منظور مطالعات اولیه و حفاظت‌های لازم به پایگاه میراث جهانی هفت‌تپه انتقال داده شدند. مهدی عالی‌پور سرپرست تیم نجات‌بخشی و حفاظت تابوت‌ها نیز عنوان کرد:از ابتدای این کاوش نجات‌بخشی تنها یک تابوت نمایان شده بود که پس از استقرار تیم و انجام اقدامات اولیه مطالعه و حفاظت و آزادسازی تابوت نخست تابوت دیگری نیز در پشت آن نمایان شد.


دو تابوت سفالی در دل خاک‌های جوبجی رامهرمز کشف شد

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت:در جریان جدیدترین فصل کاوش در محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز، دو تابوت سفالی دراین منطقه کشف شد که این تابوت‌ها به منظور مطالعات اولیه و حفاظت‌های لازم به پایگاه میراث جهانی هفت‌تپه انتقال داده شدند.

عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فصل دوم عملیات نجات‌بخشی محوطه باستانی جوبجی به سرپرستی میثم حسین‌زاده ازسوی اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان از ابتدای پاییز سال جاری آغاز که کاوش‌های فصل اخیر در این محوطه تاریخی منجر به نمایان شدن دو تابوت سفالی شد.

رشنویی گفت:باتوجه به فراهم بودن شرایط انجام آزمایش‌های اولیه در مجموعه میراث جهانی و موزه هفت‌تپه بنا بر درخواست سرپرست تیم کاوش گروه باستان‌شناسی پایگاه به سرپرستی مهدی عالی‌پور به محل کاوش اعزام شدند و پس از انجام عملیات نجات‌بخشی در محوطه، دو تابوت سفالی با رعایت استاندارهای حفاظتی لازم برای انجام مطالعات اولیه مرمت و حفاظت‌های لازم به موزه هفت‌تپه منتقل شدند.

مهدی عالی‌پور سرپرست تیم نجات‌بخشی و حفاظت تابوت‌ها نیز عنوان کرد:از ابتدای این کاوش نجات‌بخشی تنها یک تابوت نمایان شده بود که پس از استقرار تیم و انجام اقدامات اولیه مطالعه و حفاظت و آزادسازی تابوت نخست تابوت دیگری نیز در پشت آن نمایان شد.

وی افزود:باتوجه به شرایط بد آب هوایی سبک‌سازی تابوت‌ها در محل کاوش انجام نشد و تابوت‌ها به صورت کامل بلوک‌برداری و به محل مطالعه موزه هفت‌تپه منتقل شدند.

سرپرست تیم نجات‌بخشی و حفاظت این تابوت‌ها در شرح اقدامات آتی بر این دو تابوت تصریح کرد:جابجایی هر دو تابوت با رعایت قوانین حاکم بر حفاظت پس از انجام مستندنگاری تثبیت حفاظت‌های اولیه و بلوک‎برداری توسط کارشناسان متخصص پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه انجام شده و برای مطالعات تخصصی تر انسانشناسی و مرمت به موزه هفت‌تپه انتقال یافته‌اند.

عالی پوربا بیان این‌که جنس تابوت‌ها سفالی و تدفین در آن‌ها احتمالا کامل است اضافه کرد:باتوجه به عدم تکمیل مطالعات هنوز دورۀ تاریخی تابوتها مشخص نیست و پس از تکمیل نمونه‌برداری‌ها و سن‌یابی گزارش‌های تکمیلی در این باره توسط پایگاه میراث جهانی هفت‌تپه منتشر خواهد شد.

جوبجی محوطهای چند دوره‌ای متعلق به دوره عیلامی،دوره هخامنشی و اشکانی است.محوطه تاریخی جوبجی بین روستاهای جوبجی و دهیور شهر رامهرمز قرار دارد.

این محوطه در سال 1385حین عملیات عمرانی انتقال آب به رامهرمز کشف شد و در سال 1386 دو تابوت متعلق به دو بانوی ایلامی حین عملیات کانال‌کشی سازمان آب و برق خوزستان کشف شد،محوطه در دوم مردادماه 1387 با شماره 23052 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کاوش و نجات‌بخشی در این منطقه از سال 86 تا 97 به سرپرستی خانم آرمان شیشه‌گر عضو هیأت علمی پژوهشگاه باستان‌شناسی و پس از آن به سرپرستی میثم حسین‌زاده مسئول بخش باستانشناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ادامه یافت.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه