ارسال به دیگران پرینت

تله‌کابین به طاق‌بستان رسید

احداث تله‌کابین در حریم و محوطه منطقه باستانی طاق‌بستان باعث ایجاد نگرانی بسیاری از فعالان میراث فرهنگی شده است. به گفته فعالان میراث فرهنگی با اجرا تله‌کابین فعلی موقعیت طاقه‌بستان به خطر می‌افتد.

تله‌کابین به طاق‌بستان رسید
لیلا حسینی: اجرا طرح تله‌کابین در مناطق تاریخی ایران تبدیل به یک داستان تکراری و تراژدی شده، بعد از شاه‌دژ، اصفهان و جنگل‌های هیرکانی حالا نوبت به طاق‌بستان کرمانشاه رسیده که مدیران شهری قصد احداث تله‌کابین در منطقه تاریخی دارند.

سعید طلوعی،  شهردار کرمانشاه در اردیبهشت سال جاری خبر از فعال بودن پروژه تله‌کابین در محدوده طاق بستان داده و حتی گفته که سرمایه‌گذار هم پای کار آمده.

در حالی برخی خبر از مخالفت میراث فرهنگی با این طرح دارند و حتی کمیسیون ماده 5 هم به دلیل نبود مجوز میرزاث فرهنگی این طرح را رد کرده، امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری استان کرمانشاه در گفت‌وگو با اسکان نیوز گفت: پروژه تله‌کابین در طاق‌بستان از دهه 80 مطرح بوده و کارشناسان متعددی روی این طرح کار کردند و میراث فرهنگی هم در سال 85، 95 و 91 در زمان مدیریت‌های مختلف مجوز داده. البته هدف این نبوده که اثر به خطر بیافتاد.

قادری در ادامه افزود: کارهای کارشناسی انجام شده و در آخرین مرحله نگرانی‌های مطرح شد مبنی بر این‌که آسیب‌هایی به این منطقه باستانی وارد می‌شود اما تلاش میراث فرهنگی بر این است که این آسیب‌ها کمتر شود و علی‌رغم صدور مجوزها تلاش براین که میزان آسیب‌ها کم شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اعتقاد تعدادی از صابحنظران مبنی بر این‌که در بالا کوه لایه‌های فرهنگی احتمالا وجود دارد و باید کاوش بشود، اظهار کرد: شهرداری هم موافقت کرده که در صورت وجود لایه‌های فرهنگی در این منطقه طرح عقب‌نشینی بکند.

به گفته این مدیر استانی، تله‌کابین از بخشی از حریم طاق‌بستان عبور می‎‌کند و باید حریم منظر حفظ شود و طرح موضوع در کمیسیون ماده 5 هم به لیل تغییر کاربری بخشی از اراضی شهری است.

قادری در ادامه افزود: سازمان میراث فرهنگی در دوره‌های گذشته مجوز بلامانع داده و حالا بازپس‌گیری این مجوز تبعاتی را درپی خواهد داشت.

اما به گفته برخی از فعالان طرح اولیه‌ای که در سال‌های گذشته تصویب شده، با این طرح امروزی متفاوت است و تنها بخشی از قسمت غربی طاق بستان بوده که با چندین پایه طرح تمام می‌شد و در حال حاضر هم این پایه‌ها وجود دارند اما طرح جدید از بخش غربی شروع شده و به دشت کاووس می‌رسد و از پارک شرقی طاق بستان پایین می‌آید و تمامی منابع آبی و گونه‌های گیاهی را نابود می‌کند و در حقیقت طرح فعلی متفاوت از طرح اولیه است.

براساس اخبار رسیده به پایگاه خبری اسکان نیوز، قرار است امروز جلسه‌ای در استانداری کرمانشاه با حضور مدیران استانی از جمله مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری استان کرمانشاه برگزار شود تا کم‌وکیف این طرح مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش اسکان نیوز بسیاری از فعالان میراث فرهنگی در نامه‌ای به مدیران تصمیم‌ساز مراتب مخالفت و نگرانی خود نسبت به احداث تله‌کابین در محدوده طاق‌بستان را اعلام کردند.

شرح نامه فعالان میراث فرهنگی به مدیران استانی:

مدیرکل محترم میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه
باسلام و احترام

همانگونه که مستحضر هستید. همه ما عموما و مجموعه تحت نظر شما خصوصا  به عنوان امین موظف به پاسداری از مجموعه باستانی طاق بستان(طاق وسان) با داشتن ویژگیهای فرهنگی_طبیعی متعدد درحوزه جغرافیایی استان کرمانشاه هستیم.

ازسوی دیگرعرق مردمان این دیار به تاریخ،طبیعت و عجین شدن با کوهستان موجب شده تا نگرانی خود را مبنی بر رخداد های اخیر شامل تعیین عرصه و حریم جدید وپیرو آن مطرح شدن مواردی چون احداث تله کابین،تخریب محوطه،ساخت‌وساز واقدام برای تغییر کاربری های نامتناسب با شان این مجموعه ارزشمند ابراز بدارند.

از این‌روبا دلگرمی به دغدغه مندی و تلاش‌های استاندار محترم دوشادوش کارشناسان و متخصصان، در راستا معرفی هرچه بیشتر و بهتر پتانسیل‌های استان، درخواست رسیدگی به وضعیت موجود و پیشگیری از هرگونه اقدام نامتناسب با این‌گونه اماکن ولو با عنوان توسعه محور که موجب خدشه دار کردن منظر فرهنگی_طبیعی می شود، را داریم و نیز متعاقبا مانع از رفتارهایی شویدکه شرایط نامزد شدن ثبت جهانی مجموعه بی نظیر و منحصر به فردطاق بستان را به خطر می اندازد.
از زحمات شما و مجموعه همکارانتان سپاس گزاربوده و برایتان توفیق همراه سربلندی خواهانیم.
 




نامه فعالان میراث فرهنگی به  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه





























 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه