ارسال به دیگران پرینت

روزهای کرونایی | بازگشایی سینماها در روزهای کرونایی با استقبال روبه‌رو نشد

سالن‌های سینما از ابتدای تیرماه پس از چهار ماه تعطیلی فعالیت خود را از سر گرفتند؛ فعالیتی که البته به‌دلیل استقبال نکردن مخاطبان به تعطیلی بیشتر شبیه است و همین موجب شده نه‌تنها گره‌ای از مشکلات سینماداران باز نشود که به‌دلیل هزینه‌های جاری گشایش سالن‌ها، مشکلی بر مشکلات این صنف افزوده شود.

روزهای کرونایی | بازگشایی سینماها در روزهای کرونایی با استقبال روبه‌رو نشد

 سالن‌های سینما از ابتدای تیرماه پس از چهار ماه تعطیلی روزهای کرونایی فعالیت خود را از سر گرفتند؛ فعالیتی که البته به‌دلیل استقبال نکردن مخاطبان به تعطیلی بیشتر شبیه است و همین موجب شده نه‌تنها گره‌ای از مشکلات سینماداران باز نشود که به‌دلیل هزینه‌های جاری گشایش سالن‌ها، مشکلی بر مشکلات این صنف افزوده شود. هر چند پس از ماه‌ها هراس از بیماری همه‌گیر کرونا، قرنطینه خانگی و به میدان آمدن رقبای اینترنتی برای اکران فیلم‌ها، چنین مساله‌ای تا حدودی پیش‌بینی می‌شد اما آمار حضور اندک تماشاچیان از آنچه پیشتر انتظار می‌رفت بسیار ناامید‌کننده‌تر بود. بنابر آمار تفکیکی اعلام شده بیشترین بلیت فروخته شده برای یک سانس اکران در سینماهای کشور در روز گذشته ۶ قطعه بلیت بوده و باقی سانس‌ها کمتر از ۳ بلیت فروخته‌اند.

بسته بودن بعضی از سالن‌های سینما را نیز می‌توان مزید بر علت این کسادی دانست. به گزارش «ایسنا» سینما آزادی به‌عنوان یکی از پردیس‌های سینمایی پرمخاطب در مرکز تهران فعالیتی در روز اول باز شدن سینماها نداشته و این اتفاق بیشتر ناشی از مسائل فنی است، چراکه نسخه DCP جدید بعضی فیلم‌ها اصلا آماده نشده یا بعضی دیگر به‌دلیل اینکه قبلا اکران آنلاین شده یا هنوز درحال اکران آنلاین هستند، اصلا امکان نمایش در سینماها را ندارند. بر همین اساس، مدیران بعضی از این سینماها نیز بر این باور بودند که با یک یا دو فیلم که قبلا هم مخاطب نداشتند چرا باید سالن‌های خود را باز کنند؟  بعضی دیگر از سینماها مثل آفریقا، قدس و استقلال نیز تعطیل بودند، اما برخی دیگر مثل پردیس کوروش و چهارسو تعدادی بلیت فروخته‌اند. علاوه بر نگرانی مردم از گرفتار شدن به ویروس کووید-۱۹ که در روزهای اخیر دوباره گسترش یافته، از دیگر عواملی که به نظر می‌رسد در کسادی روز نخست نقش داشته می‌توان به انصراف دو فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی از نمایش عمومی اشاره کرد. طبق اخباری که از هفته پیش منتشر شده بود بنا بود این دوفیلم آغازگر اکران تابستانی باشند اما به‌دلایلی که تهیه‌کنندگان این دو فیلم آماده نبودن شرایط لازم برای نمایش فیلم‌ها عنوان کرده بودند در آخرین روزها با وجود پیش‌فروش شدن بلیت‌ها از اکران انصراف دادند. به همین دلیل آمار بلیت ثبت‌شده برای این دو فیلم را نمی‌توان به معنای حضور مخاطب در سالن سینما در روز نخست بازگشایی قلمداد کرد. علاوه بر این بلیت‌فروشی برای اکران تازه‌ترین قسمت سریال خانگی «هم‌گناه» در پردیس سینمایی کوروش است که آمار بلیت‌فروشی برای این سریال هم در آمار تجمیعی مخاطبان سینماها لحاظ شده است.

 انصراف از انصراف

آنچه تهیه‌کنندگان دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» را پس از روزها انتظار در آخرین ساعت‌ها از اکران آثارشان بازداشت بیشتر به قول و قرارهایی بر می‌گردد که به سازندگان این فیلم‌ها داده شده بود که به ادعای تهیه‌کنندگان برآورده نشد. رسول صدرعاملی تهیه‌کننده «شنای پروانه» درباره جزئیات قول و قرار‌ها توضیح داد: «اولا قرار بود فقط این دو فیلم ظرف سه هفته اول اکران شود و همچنین شهرداری تهران یک حمایت جدی در جهت اطلاع‌رسانی فیلم‌ها داشته باشد، مثلا در میادین شهر‌ها گیشه‌های نمادین نصب کند و از سوی دیگر هنرمندان هم با همکاری خانه سینما در جهت تبلیغات فیلم‌ها همکاری کنند تا بتوانیم طبق پروتکل‌های بهداشتی ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌ها را پر کنیم و همچنین انجمن سینماداران هم هزینه ۵۰ درصد تبلیغات فیلم‌ها را برعهده بگیرد.» همین عامل موجب شد که تهیه‌کنندگان این دو فیلم با وجود تهدید سازمان سینمایی مبنی بر اینکه اگر فیلمی از اکران انصراف دهد شش ماه از نمایش محروم می‌شود، بر سر حرف خود بمانند. با این همه پس از نخستین روز و آمار فاجعه‌بار آن، جلسه‌ای در سازمان سینمایی با حضور اعضای شورای صنفی نمایش و یکی از مدیران سازمان سینمایی برگزار و در نهایت برای حل بحران پیش آمده، تصمیم به اکران این دو فیلم از چهارشنبه، چهارم تیرماه گرفته شد. به گفته محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران و برخی دیگر از مدیران سینمایی در جلسه طولانی روز ۳۱ خرداد هم قرار بر همین بود که تا روز چهارشنبه برای بازگشایی سینماها تامل شود که در این فرصت مذاکرات تازه‌ای با سازندگان دو فیلم انصرافی صورت گیرد ولی همان شب سازمان سینمایی اطلاعیه‌ای داد مبنی براینکه سینماها از روز یکم تیر ماه با فیلم‌هایی که قبل از شیوع کرونا در سال ۹۸ روی پرده بودند اکران می‌شود. این اتفاق سبب انتقاد زیادی از سوی سینماداران شد. اما اکنون قرار شده این دو فیلم از چهارشنبه، چهارم تیر روانه سینماها شوند به این امید که مخاطب بیشتری را به سینماهایی که با ظرفیت کمتری بلیت می‌فروشند، جذب کنند. علی سرتیپی، پخش‌کننده فیلم «شنای پروانه» درباره اینکه شرایط چه تغییری کرده که راضی به اکران شده‌اند، با تاکید براینکه در این شرایط باز شدن سینما آداب و احترامی دارد، بیان کرد: «الان چیزی نسبت به هفته قبل تغییر نکرده و ما می‌خواستیم به‌خاطر سینما و سالن‌های سینمایی اقدامی انجام دهیم. درحال‌حاضر فقط یک اطمینان خاطر داریم از اینکه سه هفته فیلم جدیدی اکران نمی‌شود تا وضعیت سینما را بهتر بتوانیم بررسی کنیم.»

 تغییر قیمت بلیت‌ها

در وانفسای نبود مخاطب خبر دیگری در روزهای گذشته منتشر شده است که بدیهی است تاثیر مثبتی بر حل این بحران نخواهد داشت و آن افزایش قیمت بلیت سینماست؛ تغییری که البته به نظر دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران کشور تغییر محسوب نمی‌شود! محمدرضا منصوری درباره این موضوع به خبرگزاری «ایلنا» توضیح داد: «قیمت بلیت تغییر نکرده است، اما ۹ درصد ارزش افزوده که در گذشته از مخاطبان دریافت نمی‌شد، زین پس روی بلیت فیلم‌ها منظور می‌شود. به این ترتیب ۹ درصد از قیمت بلیت سینماهای مدرن، ممتاز و درجه یک به بهای بلیت سینما اضافه می‌شود.»

وی ادامه داد: «بر این اساس قیمت سینماهای مدرن که در گذشته ۲۰ هزار تومان بود، به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت سینماهای ممتاز که ۱۵ هزار بود، به بیش از ۱۶ هزار و قیمت بلیت سینماهای درجه یک که ۱۲ هزار تومان بود، به بیش از ۱۳ هزار تومان رسیده است.»

منصوری افزود: «البته این را باید بگویم مکاتباتی با سازمان سینمایی انجام شده که براساس آن ریاست سازمان قول داده‌اند با رایزنی خود، سینما و به‌طور کل کارهای فرهنگی و هنری را از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف کنند.»

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه