ارسال به دیگران پرینت

اسعدیان:

در این شرایط برگزاری جشن خانه سینما مطلوب نیست

هفته‌هاست با شیوع گسترده ویروس کرونا، برگزاری بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری در سراسر دنیا تعطیل یا به زمان دیگری موکول شده است.

در این شرایط  برگزاری جشن خانه سینما مطلوب نیست

شرق- هفته‌هاست با شیوع گسترده ویروس کرونا، برگزاری بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری در سراسر دنیا تعطیل یا به زمان دیگری موکول شده است. کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست و مدتی قبل اعلام شد پنجمین دوره جشنواره جهانی فجر برگزار نخواهد شد. اما سال‌های گذشته، در هفته‌های منتهی به برگزاری جشن خانه سینما برنامه‌ریزی‌های گسترده‌‌ای صورت می‌گرفت و به نظر می‌رسد امسال شاهد برگزاری بیست و دومین دوره جشن بزرگ سینمای ایران نخواهیم بود. همایون اسعدیان رئیس هیئت مدیره خانه سینما در این‌باره به «شرق» گفت: «هنوز فرصت گفت‌وگوی هیئت مدیره خانه سینما با هیئت مدیره آکادمی جشن خانه سینما فراهم نشده است. قطعا طی روزهای آینده صحبت‌های بیشتری خواهیم داشت. اما تا به امروز نظر همه در هیئت مدیره خانه سینما این است که در شرایط اقتصادی فعلی، این نوع هزینه‌ها را صلاح نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم اگر بودجه‌‌ای هم وجود دارد، ترجیح می‌دهیم جدا از کمک‌هایی که گرفته شده، چنین بودجه‌‌ای را به معیشت اعضا اختصاص بدهیم».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «اولویت ما در حال حاضر این است که به نیازمندی‌های اعضای خانه سینما بپردازیم و فکر می‌کنم به لحاظ روحی و روانی جامعه هم، به جهت شرایط اقتصادی موجود برگزاری چنین جشنی به شیوه سال‌های گذشته خیلی عمل مطلوبی نیست. در همین خصوص به صنوف دیگر هم اعلام کردیم امسال برای جشن‌های مستقل بودجه‌‌ای اختصاص داده نخواهد شد. با این حال، ممکن است امسال جشن بزرگ خانه سینما با تغییر و تحولاتی در شیوه برگزاری همراه باشد. از طرفی مشخص نیست طی ماه‌های آینده شرایط کشور به لحاظ ماندگاری و گستردگی ویروس کرونا در چه مرحله‌‌ای خواهد بود. بنابراین نیاز است با دوستان در آکادمی جشن خانه سینما هم مذاکراتی داشته باشیم و شاید این دوستان در زمان برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران، به صورت نمادین برای پاسداشت روز ملی سینما با کمترین هزینه ممکن به یک طرح برسند و به ما پیشنهاد بدهند».

اسعدیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «طی هفته‌های گذشته حتی به برگزاری آنلاین جشن هم فکر شد. اما واقعیت این است که آیین‌نامه جشن نکات بسیاری دارد که یکی از این موارد تاریخ اکران فیلم‌های سینمایی است. عملا طی سه ماه گذشته سینماها تعطیل بودند و فیلم‌هایی که قرار بود بعد از جشنواره به اکران برسند، زمان مشخصی برای نمایش ندارند. در این سه ماه اتفاقا قرار بود فیلم‌های مطرح سینمای ایران که در جشنواره فجر سال گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرد هم اکران شوند که عملا این اتفاق نیفتاد. فیلم‌ها باید طبق اساس‌نامه اکران شده باشند و حتی اگر فیلم‌ها به شکل آنلاین داوری شوند هم این داوری شامل فیلم‌هایی می‌شود که در هشت ماه قبل از تعطیلی سینماها اکران شده و عملا بخشی از سال را از دست می‌دهیم و همین باعث می‌شود از هر جهت شاهد برگزاری جشن کوچکی باشیم. بنابراین فکر می‌کنم حتی برگزاری داوری آنلاین جشن امسال هم ایده خوبی نباشد».

او در پاسخ به این پرسش که پس از راه‌اندازی سامانه اطلاعاتی خانه سینما، اقدامات خانه سینما برای کمک به معیشت سینماگران چه خواهد بود؟ گفت: «طرح‌هایی که برای کمک به سینماگران و اعضای خانه سینما در دستور کار قرار داشت، انجام شد، اما به این دلیل که در خانه سینما خیلی عادت نداریم روی این مسائل تبلیغات انجام دهیم، بازگو نکردیم. پیش از تعطیلات نوروز و هفته اول عید، زمانی که خانه سینما بسته بود، جلسات ما در خانه سینما برگزار می‌شد و پیگیر مسائل مالی بودیم و خوشبختانه امکانات خوبی را برای اعضای خانه سینما فراهم کردیم.

 به اعضای صنوف خبر دادیم که برای سه ماه از جهت کمک هزینه‌ها خیالشان راحت باشد. در عین حال این نگاه را هم نداریم که اگر اعتباری وجود دارد آن را خیلی زود در اختیار اعضای خانه سینما بگذاریم و سریع تبلیغات کنیم. سعی می‌کنیم کمی درازمدت به موضوع نگاه کنیم و در این مدت متوجه شدیم که وقتی از پنج هزار عضو خانه سینما صحبت می‌کنیم، شناسایی دقیقی از این پنج هزار عضو نداریم. طبیعتا همه آنها از جهت معیشت و رفاه با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. برخی از اعضای خانه سینما نیازی به کمک‌های ما ندارند و برخی با یک ماه تعطیلی کارشان، به مشکلات جدی برخورد می‌کنند. ما با راه‌اندازی سامانه بانک اطلاعات خانه سینما که از اعضای خانه سینما درخواست کردیم اطلاعات آن را پر کنند و نزدیک به چهار هزار نفر آن را پر کردند، صاحب یک بانک اطلاعاتی شدیم که می‌توانیم بر اساس آن و کارگروهی که برای رسیدگی به همین منظور و با حضور سه نفر از اعضای هیئت مدیره و پنج نفر از رؤسای صنوف تشکیل شده است، آن را مدیریت کنیم و طی زمان‌بندی مشخص‌شده به اعضایی که نیاز به حمایت‌های کمک معیشتی خانه سینما دارند، کمک کنیم. 

او ادامه داد: «تأکید می‌کنیم هیئت مدیره خانه سینما به هیچ عنوان باور ندارد که اگر امکانی فراهم کرد،  عدالت یعنی اینکه به هر پنج هزار عضو داده شود. اتفاقا فکر می‌کنیم اصلا حرکت عادلانه‌‌ای نیست. زمانی قصد دارید کارت تبریک برای اعضا بفرستید که قطعا برای هر پنج هزار نفر می‌فرستید، به این دلیل که شأن آنها را حفظ کنید. زمانی بسته کمک معیشت از شهرداری گرفته می‌شود که باید بین بخشی از اعضای خانه سینما تقسیم شود. همین بسته برای بسیاری از اعضا حیاتی است و ایجاد سامانه اطلاعاتی خانه سینما کمک بسیاری برای تسهیل این اتفاق است».

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه