ارسال به دیگران پرینت

مجوز «سفر» صادر شده؟

دو هفته از رفع محدودیت تردد بین استانی می‌گذرد، آمار مرکز مدیریت راه‌های کشور افزایش تردد در جاده‌ها را نشان می‌دهد، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز طرح «سفر منفرد و هوشمند» را به ستاد ملی مدیریت کرونا پیشنهاد کرده است؛ آیا دوباره سفرها برقرار خواهد شد؟

مجوز «سفر» صادر شده؟

دو هفته از رفع محدودیت تردد بین استانی می‌گذرد، آمار مرکز مدیریت راه‌های کشور افزایش تردد در جاده‌ها را نشان می‌دهد، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز طرح «سفر منفرد و هوشمند» را به ستاد ملی مدیریت کرونا پیشنهاد کرده است؛ آیا دوباره سفرها برقرار خواهد شد؟

به گزارش ایسنا، تاکید ستاد ملی مدیریت کرونا همچنان بر این است که از سفرهای غیر ضروری پرهیز شود، در وب‌سایت مدیریت راه‌های کشور کشور هم این پیام دیده می‌شود، در بسیاری از استان‌ها هنوز هتل‌ها و مراکز تفریحی و موزه‌ها باز نشده‌اند، بسیاری از خانه‌های بومی و اجاره‌ای هنوز بیم دارند از شهری دیگر مسافر بپذیرند، با این حال آمارهای مرکز مدیریت راه‌های کشور نشان می‌دهد دقیقا یک روز پس از پایان محدودیت تردد بین استانی، میزان ترددهای جاده‌ای ٦ درصد بیشتر شد، این عدد در طول یک هفته تا ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌داد.

این ترافیک سنگین خودروها، واکنش بعضی از استان‌ها را برانگیخت، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: «تصمیم دولت برای رفع محدودیت تردد بین استانی، به معنای آن نیست که هموطنان می‌توانند سفرهای خود را به شهرهای مختلف از سر بگیرند». استان‌های دیگری همچون مازندران بودند که اعلام کردند هنوز امکان پذیرش مسافر را ندارند. اما تصاویری که برخی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند، گویای این است که عده‌ای هشدارها را نادیده گرفته و دل به طبیعت زده‌اند و یا به سوی خانه دوم خود در شهری دیگر، خویشاوندان و آشنایان گسیل شده‌اند، درحالی‌که از غربالگری‌ به شیوه تعطیلات نوروز در برخی عوارضی‌ها و ورودی شهرها، خبری نیست.

طرحی که کمیته «گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا» با عنوان «سفر منفرد و هوشمند» به ستاد ملی مدیریت کرونا نیز پیشنهاد کرده این شائبه را به وجود آورده که گویی با برداشته شدن محدودیت تردد بین استانی، جواز سفرهای عمومی هم صادر شده است.

این کمیته زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد که متولی سفر است و در روزهای نخست سرایت ویروس کرونا به ایران، در مقابل بسته شدن مراکز اقامتی و توریستی مقاومت نشان می‌داد، با این حال ولی تیموری ـ معاون گردشگری این وزارتخانه و دبیر آن کمیته ـ توضیح داده که این الگو با توجه به شرایط جامعه و با هدف پاسخگویی به نیاز مردم طراحی شده است.

توضیحات معاون گردشگری نشان می‌دهد انگیزه اصلی این طرح، حمایت از کسب و کارهای گردشگری است که شیوع ویروس کرونا، خسارت مالی سنگینی را به آن‌ها تحمیل کرده است. جمشید حمزه‌زاده ـ دبیر تشکل‌های ملی گردشگری در نشستی با رییس‌جمهور گفته بود: صنعت گردشگری ایران فقط در دو ماه اسفند و فروردین، ۵۳۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده است.

تیموری در توجیه این الگوی پیشنهادی گفته است: مغفول ماندن آثار و تبعات اقتصادی کرونا در شرایط خاص کشور، صدمات و لطمات به مراتب بیشتری از تبعات بهداشتی می‌تواند به دنبال داشته باشد و به هر حال فردی که برای گذران امور شخصی یا شغلی ناگزیر به سفر است، باید خدمات استاندارد و تحت نظارتی را دریافت کند.

او در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این‌که پیشنهاد این الگو به ستاد ملی کرونا به منزله برداشتن محدودیت‌های سفر است؟ گفت: ما در عین حالی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را لازم می‌دانیم، می‌خواهیم فعالیت‌های گردشگری دوباره از سر گرفته شود. شاید زود باشد که سفرهای تفریحی، سیاحتی و زیارتی دوباره برقرار شود، قصد ما هم از ارائه الگوی «سفر منفرد و هوشمند» در همان حدی است که ستاد ملی مدیریت کرونا تعیین و تایید کرده است؛ سفرهای کاری و ضروری که در چارچوب ضوابط ستاد و پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

معاون گردشگری در تعریف «سفر منفرد و هوشمند» این جمله را بیان کرد: انجام سفر با رعایت همه پروتکل‌های، تدابیر و موازین بهداشتی.

تیموری در پاسخ به این پرسش که چگونه این سفرها را می‌توان مدیریت کرد در شرایطی که هنوز پروتکل پذیرش مهمان و مسافر در تاسیسات گردشگری بروز رسانی نشده و برخی از این بخش‌ها همچنان ناتوان از اجرای پروتکل‌های قبلی ستاد کرونا هستند؟ اظهار کرد: معاونت گردشگری با مشورت فعالان گردشگری درحال تنظیم پروتکل‌های بازگشایی برای تاسیسات گردشگری و سایت‌های تاریخی و موزه‌ها است. درحال حاضر هم تاکیدمان فقط بر سفرهای ضروری و کاری است، نوعی از سفر که اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: در همین راستان طرح سفر منفرد و هوشمند به ستاد ملی مدیریت پیشنهاد شد که منتظر تایید این ستاد هستیم. ما این الگو را به سازمان جهانی جهانگردی هم پیشنهاد کردیم که از آن استقبال کردند، این طرح می‌تواند پیشنهاد ابتکاری ایران باشد.

تیموری گفت: معتقدیم اگر همکاران و فعالان گردشگری، حرفه‌ای وارد کار شوند با همراهی یکدیگر می‌توانند سفرهای هوشمند را با رعایت همه پروتکل‌ها و موازین بهداشتی دوباره برقرار کرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه