ارسال به دیگران پرینت

مجلس با حذف تعریف «ایرانی الاصل» بودن کاندیداهای ریاست جمهوری مخالف است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف ماده ۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.


مجلس با حذف تعریف «ایرانی الاصل» بودن کاندیداهای ریاست جمهوری مخالف است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، پیشنهاد محمدحسین فرهنگی مبنی بر حذف ماده ۳ این طرح را بررسی کرده و در نهایت با آن مخالفت کردند.

محمدحسین فرهنگی در توضیح پیشنهاد خود بیان کرد: در این ماده ایرانی الاصل بودن تنها به این صورت تعریف شده که فقط پدر و مادر تابعیت ایران داشته باشند و کسانی که پدر و مادر آنها تابعیت ایران را دارند اما نسلهای قبل آنها ایرانی نیستند امکان حضور در انتخابات را ندارند.

وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب نیز فردی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود که در گذشته به ایران مهاجرت داشته است اما حضرت امام به صراحت تشخیص داد که صرفا پدر و مادر تابعیت ایران را داشته باشند، کافی نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر تعریف ایرانی الاصل بودن و شرایط تابعیت در ماده یک این طرح تصریح شده است و نیازی نیست ما مجددا آن را مطرح کنیم.

محمدجواد کولیوند معاون پارلمانی وزیر کشور در موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: حذف ماده سه تاثیری در کل این طرح ندارد، چرا که شرایط تابعیت در تبصره این ماده ذکر شده و در خصوص ایرانی الاصل بودن نیز در قانون قضایی تعریف وجود دارد و وجود این ماده برای این طرح چندان جالب نیست و ما نیز موافق حذف آن هستیم.

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: ما باید ایرانی الاصل بودن و بحث تابعیت را در این قانون روشن کنیم و با حذف آن کاری جلو نمی رود ما موافق هستیم که اصلاحاتی صورت بگیرد اما با حذف آن مخالف هستم.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه