ارسال به دیگران پرینت

شهید فخری زاده؛ دانشمندی که عارف و شاعر بود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: شهید فخری زاده ضمن توانایی در سرودن شعر و نویسندگی، علاوه‌بر قرآن بر حافظ نیز تسلط داشت و به نوعی پیرو مسلک حافظ بود.

به گزارش خبر نگاران فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و رئیس سابق سازمان انرژی هسته‌ای به‌عنوان یکی از دوستان و همراهان شهید دکتر محسن فخری‌زاده ضمن تسلیت ترور ناجوانمردانه این دانشمند عرصه علم و دانش هسته‌ای، تقارن ترور شهید فخری‌زاده با دهمین سالروز شهادت شهید شهریاری و ترور ناموفق خود را بی‌معنا ندانست و در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: آشنایی من با این شهید بزرگوار به سال 66 باز می‌گردد؛ دقیقا زمانی که لیسانس فیزیک خود را با گرایش هسته‌ای از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده و پروژه کارشناسی‌اش را در زمینه محاسبات هسته‌ای دنبال می‌کرد. 

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایشان زمانی که مسئولیت واحد پدافند هسته‌ای وزارت سپاه سابق را بر عهده داشت از طرف وزارتخانه به بنده مراجعه کرد و در آشنایی اول فرد جدی و سخت کوشی به نظر می‌رسید و زمانی که از وی خواستم یک کتاب انگلیسی را مطالعه کند تا فصل به فصل از او امتحان بگیرم  بسیار متعجب شد و گفت؛ اینجا به من حقوق می‌دهید که مطالعه کنم؟ پاسخ دادم: بله، ما اینجا افرادی را نیاز داریم که مطالعه کنند و عالم شوند. البته که ایشان از این برخورد بسیار خرسند شدند و این سبب دوستی و آشنایی ما در ادامه راه شد.

وی افزود: این شهید بزرگوار به مدت 6 سال مسئولیت آزمایشگاه تابش‌های هسته‌ای را بر عهده داشت و به عنوان یک متخصص درجه یک کشور در زمینه "اندازه‌گیری تابش‌های هسته‌ای" فعالیت کرد و البته همانند او را در آن زمان نداشتیم.

عباسی اضافه کرد: پس از مدتی شهید فخری زاده جانشین اینجانب در دانشگاه امام حسین (ع) شد و مسئولیت کارهای علمی و تحقیقاتی را خود شخصا بر عهده گرفت چراکه فردی منضبط و عالم بود و در ادامه با پیشرفت مضاعف در کار خود توانست اوایل دهه 70 "نقشه راه صنعت هسته‌ای" را پایه گذاری کند.

به گفته این نماینده مجلس، بزرگانی همچون شهید علیمحمدی و شهید شهریاری در  تهیه "نقشه صنعت هسته‌ای" با این شهید بزرگوار همراهی کردند و ایشان با مدیریت فوق پیشرفته خود توانست اساتید بزرگی را جذب کند و اکنون حاصل تلاش‌های او در کشور قابل مشاهده است.

پشتیبانی از صنعت هسته ای

وی با یادآوری اینکه شهید فخری‌زاده از صنعت هسته‌ای کشور پشتیبانی کرد، گفت: او در دورانی که ما به نتایج مطلوب رسیدیم پروژه‌های لیزی یا آکوستیک را آغاز کرد و پس از آن سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را تشکیل داد و برای نوشتن اساسنامه، برنامه ریزی و اداره این تشکیلات وقت گذاشت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شهید فخری‌زاده به‌عنوان یکی از افراد برجسته علمی در کشور شاگردان بسیاری را نیز تربیت کرده است، افزود: به پیشنهاد و توصیه بنده و تشویق شهیدان شهریاری و علیمحمدی در مقطع دکترا نیز ادامه تحصیل داد.

پیرو مسلک حافظ بود

وی با بیان اینکه شهید فخری زاده در نظم و نثر نیز تبحر داشت، توضیح داد: شهید فخری زاده ضمن توانایی در سرودن شعر و نویسندگی، علاوه‌بر قرآن، بر حافظ نیز تسلط داشت و به نوعی پیرو مسلک حافظ بود. از طرفی به دنبال فلسفه علم نیز رفت تاجایی که به مقام تدریس فلسفه علم در برخی از دانشگاه‌ها رسید و جلساتی را در این خصوص با حضور افرادی همچون شهید علیمحمدی برگزار می کردند.

باید دست از نظریه سازش برداشت

عباسی با بیان اینکه پاسخ ترور شهید فخری‌زاده را باید با ادامه دادن به راه شهیدان بدهیم، گفت: باید دست از نظریه سازش برداشته و حتما عامل و دستوردهندگان ترور شهید فخری زاده به مجازات برسند، چراکه با اقتدار و پیروی از نظریه مقاومت می‌توان با دشمنان خود برخورد کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید از ترور این شهید بزرگوار گذشت، اظهار کرد: پس از ترور شهید شهریاری (که بنده در آن ترور زنده ماندم) اینجانب به همراه شهید فخری‌زاده راه آن‌ها را ادامه داده و علاوه بر کارهای روی زمین مانده، فعالیت‌های دیگری را نیز به نتیجه رساندیم./

 

منبع : خانه ملت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه