ارسال به دیگران پرینت

تکرار نخستین انفجار رادیویی سریع رصد شده در کهکشان راه شیری

ماه‌ها پیش دانشمندان اولین انفجار رادیویی سریع را در کهکشان راه شیری پیدا کردند حال بنا بر گفته دانشمندان اولین انفجار رادیویی کشف شده در کهکشان راه شیری اکنون هنگام عبور از یک مگنتار(یک ستاره نوترونی با یک میدان مغناطیسی قوی ) که در فاصله ۳۲ هزار و ۶۱۶ سال نوری از ما قرار دارد مجددا تکرار شده است.

تکرار نخستین انفجار رادیویی سریع رصد شده در کهکشان راه شیری

 اولین انفجار برای اولین بار در ماه آوریل شناسایی شد و دانشمندان ماه‌ها بعد دو مورد دیگر را نیز شناسایی کردند حال گروهی از محققان که با تلسکوپ "وستربروک" در هلند کار می‌کردند اخیرا سیگنال جدیدی را ثبت کردند. به گفته آنها این انفجار به صورت دو انفجار کوتاه به طول کسری یک میلی ثانیه و با فاصله ۱.۴ ثانیه رخ داده است.

در نجوم رادیویی، یک انفجار رادیویی سریع(fast radio burst) یا "FRB" یک پالس رادیویی زودگذر با طول کسری از یک میلی ثانیه تا چند میلی ثانیه است که ناشی از برخی فرآیندهای نجومی با انرژی بالا است که هنوز درک نشده‌اند. در حالی که منبع آنها بسیار پرانرژی است، قدرت سیگنالی که از آنها به زمین می‌رسد هزار برابر کمتر از ارسال سیگنال یک تلفن همراه در ماه به زمین است. مگنتر مورد مطالعه "SGR ۱۹۳۵ + ۲۱۵۴" نام دارد و نزدیکترین منبع این انفجار کشف شده تا به امروز است. م

Magnetar) یک ستاره نوترونی احاطه شده با میادین مغناطیسی شدید است. به عبارت دیگر، مگنتار یا ستاره مغناطیسی(مغنااختر) نوعی ستاره نوترونی است که میدان مغناطیسی بسیار نیرومندی دارد.

انفجار اولیه که اولین موردی است که در کهکشان ما کشف شده در ماه آوریل توسط تلسکوپ‌های واقع در کانادا و ایالات متحده رصد و ثبت شد. این دو مورد اخیر توسط دانشگاه صنعتی چالمرز مشاهده و توسط چهار تلسکوپ رادیویی اروپایی که به سمت SGR ۱۹۳۵ + ۲۱۵۴ قرار داده شده بودند، رصد شدند. یک تلسکوپ در هلند و دیگری در لهستان و دو عدد دیگر در رصدخانه فضایی اونسالا در سوئد قرار دارد.

"مارک اسنلدرز"(Mark Snelders)عضو تیم موسسه نجوم آنتون پانکوک دانشگاه آمستردام ، گفت: ما نمی‌دانستیم چنین چیزی در انتظار ما است. تلسکوپ‌های رادیویی ما به ندرت قادر به دیدن انفجارهای رادیویی سریع بودند و بنابراین با شناسایی آن ما متعجب شدیم. پس از ثبت ۵۲۲ ساعت مشاهدات، گروهی از محققان که بر تلسکوپ قرار داده شده در هلند نظارت می‌کردند "یک سیگنال چشمگیر و غیر منتظره" دریافت کردند. ما به وضوح شاهد دو انفجار بودیم که از نظر زمانی بسیار نزدیک بهم رخ دادند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه