ارسال به دیگران پرینت

امریکا| شرط ایران برای مذاکره با آمریکا

ما همان لحظه آماده‌ایم و این چیزی نیست که بعدا تصمیم بگیریم، تصمیم ما آشکار و واضح است.

امریکا| شرط ایران برای مذاکره با آمریکا

حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز گذشته در واکنش به درخواست اخیر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی برمذاکره با ایران، خواستار عذرخواهی این کشور از ملت ایران و بازگشت به مقررات و چارچوب ۱+۵ شد. روحانی تاکید کرد: هر لحظه‌ای که آمریکا اعلام کند به قانون و مقررات سازمان ملل برگشته و بگوید من به تعهدات خودم در برجام برگشتم و کنگره آمریکا و کاخ سفید با هم مصمم شدند از مسیر اشتباه خودشان برگردند و به جمع ۱+۵ برگردند، ما همان لحظه آماده‌ایم و این چیزی نیست که بعدا تصمیم بگیریم، تصمیم ما آشکار و واضح است.

 

روز اول تیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در اولین گردهمایی انتخاباتی خود بعد از پایان قرنطینه‌ای که به‌دلیل بیماری کرونا ایجاد شده بود، آمادگی خود را برای توافق هرچه سریع‌تر با ایران اعلام کرد.

ترامپ در این تجمع انتخاباتی که در تالسا در ایالت اکلاهاما برگزار شد، با اشاره به اینکه رقبای انتخاباتی او خواستار صبر مقامات ایران شده‌اند تا در انتخابات ببازد، گفت: من به آنها گفتم می‌توانیم صبر کنیم اما اگر پیروز شوم اگر بخواهید به توافق برسید شما باید هزینه بیشتری بپردازید. ترامپ هفته‌های اخیر نیز در توییت‌های مختلفی مقامات ایران را به مذاکره با آمریکا ترغیب کرده است. این در حالی است که ایران از زمان خروج آمریکا از توافق برجام و بازگشت تحریم‌ها، هر گونه مذاکره با این کشور را منوط به بازگشت کاخ سفید به برجام کرده است.

در همین ارتباط روز گذشته حسن روحانی در پاسخ به درخواست دونالد ترامپ برای توافق هرچه سریع‌تر با ایران گفت: اخیرا کاخ سفید مرتب اعلام می‌کند که آماده برای مذاکره هستم، بنشینیم مساله و مسائل‌مان را حل و فصل کنیم و ایران چرا معطل انتخابات است. ما نه قبل انتخابات و نه بعد انتخابات معطل هیچ چیز نیستیم، ما همیشه آماده‌ایم.

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، وی در جلسه هیات دولت افزود: آنها بیایند تسلیم قانون بشوند و عذرخواهی کنند، صدمه‌ای که به ملت ایران زدند را جبران کنند و غرامت پرداخت کنند و در چارچوب قانون بیایند، کسی اصلا مشکلی دارد؟ ما که مشکل نداریم، مشکل را آنها ایجاد کردند، آنها میز مذاکره را شکستند و از بین بردند و آنها آمدند به ملت ایران ظلم و جنایت کردند.

روحانی تصریح کرد: ولی می‌دانیم این تعارفات بی‌اساس حرافی است به‌دلیل انتخابات و گرفتاری‌ای که پیدا کردند. اگر واقعی هستند، اگر دروغ نمی‌گویند اگر دنبال مشکلات خودشان نیستند، راه آسان است به جای این حرف‌ها عذرخواهی کنند و برگردند به قانون و مقررات و آن وقت خواهند دید که ملت ایران و دولت ایران همواره در چارچوب عدالت، انصاف، قانون و مقررات بین‌المللی حرکت کرده و باز هم این چنین خواهد بود.

آماده نظارت قانونی آژانس هستیم

 اما این تنها واکنش حسن روحانی به وقایع اخیر نبود. او در جلسه روز گذشته هیات دولت به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درمورد ایران نیز واکنش نشان داد. شورای حکام ۳۰ خرداد با تصویب قطعنامه‌ای به پیشنهاد فرانسه، آلمان و انگلیس از ایران خواست که امکان حضور بازرسان آژانس در دو مکانی که درایران به ادعای آنها «مشکوک» توصیف می‌شود فراهم کنند. قطعنامه‌ای که نخستین قطعنامه شورای حکام علیه ایران در هشت سال اخیر به شمار می‌رود. درهمین راستا، روحانی با هشدار به کشورهای اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: رفتار ما با آژانس دوستانه و قانونی بوده است.

همیشه با آژانس همکاری کردیم و بازرسان آژانس همیشه حضور داشته و بازرسی کرده‌اند. در ۱۶ تا ۱۷ گزارش هم از همکاری کامل ایران سخن گفته‌اند. در این اواخر رژیم صهیونیستی و آمریکا به آژانس فشار آوردند و می‌ترسم این شیادان آژانس را آلوده کنند و آژانسی را که باید قضاوت دقیق و قانونی داشته باشد، مجبور به نبش قبر کنند.

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری با اشاره به وظیفه آژانس در قبال کشورها تصریح کرد: رژیم صهیونیستی و آمریکا فشار می‌آورند آژانس فعالیت‌های ۱۷ تا ۱۸ سال قبل را بررسی کند. اینها می‌خواهند آژانس را منحرف کنند. مبنای ما همکاری با آژانس است ولی آژانس باید توجه کند که از مسیر قانونی خود منحرف نشود. وی خطاب به مدیرکل جدید ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آبروی آژانس برای نظام بین‌الملل بسیار مهم است. ایران همچنان آماده نظارت‌های قانونی آژانس و همکاری تنگاتنگ با آژانس است، البته در چارچوب مقررات.

عذرخواهی اروپا از ایران

روحانی افزود: اروپایی‌هایی که شرمنده ما هستند و از سال ۹۷ خیلی شرمنده‌تر شده‌اند، به وظایف قانونی و تعهدات‌شان قبل و بعد از خروج آمریکا عمل نکرده و تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند. آنها در شرایط خاصی که رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد کرده‌اند، خود را بیخودی وارد کرده و دخالت می‌کنند. روحانی با بیان اینکه روسیه، چین و برخی از کشورهای دیگر خیلی خوب عمل کرده‌اند، اظهار کرد: آنها قاطعانه و قانونی عمل کرده‌اند. توصیه ما به اروپا این است که زیر بار فشار آمریکا نرفته و آژانس هم استقلال خود را حفظ کند.

هشدار ارزی به صادرکنندگان

رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنان خود به صادرکنندگان ارز هشدار جدی داد. روحانی با بیان اینکه صادرکنندگان باید میزان صادرات خود را افزایش دهند، گفت: دولت به صادرکنندگان کمک می‌کند و در اردیبهشت‌ و خرداد هم کالا بیشتر صادر شده است. صادرکننده هم باید بداند که ارز متعلق به دولت است کالایی که تولید می‌شود به دست مهندسین و کارگرانی است که در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش دیده‌اند. انرژی از طریق یارانه به تولیدکننده داده شده است. کارگران با یارانه دولت کمک شده‌اند، بنابراین بخش بزرگی از بار تولید بر دوش دولت است. فتوای امام خمینی (ره) این بود که ارز مال دولت است و قیمت آن باید توسط دولت مشخص شود. به گزارش «ایسنا» وی خاطرنشان کرد: صادرکنندگان موظف هستند ارز را برگردانند. ما اجازه نمی‌دهیم عده‌ای بخواهند از این شرایط سوء‌استفاده کنند.

اگر کسی بخواهد سوء‌استفاده کند بانک مرکزی و قوه‌قضائیه وارد عمل می‌شوند. کسانی که صادرات غیرنفتی انجام می‌دهند در خط جهاد هستند، اما ممکن است اجر مجاهده آنها با برخی اعمال ضایع شود. ارز باید سر موقع باز گردد. اگر ارز بازگردانده شود مشکل ارزی نخواهیم داشت. تا آخر سال ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم داشت و ارز کالاهای اساسی را تامین می‌کنیم و مردم بدانند که دولت مصمم است کنترل‌های لازم را انجام دهد. البته غیر از صادرات غیرنفتی، از محل‌های دیگری هم درآمدهای دیگری داریم و این را ادامه می‌دهیم.

پیشنهادهایی برای حل مشکل مستاجران

رئیس‌جمهور در ادامه این جلسه با اشاره به نگرانی مردم از گرانی اجاره‌بها و خرید مسکن، گفت: نگرانی دیگری که مردم این روزها دارند، برای قیمت مسکن و اجاره‌بهای مسکن است. دولت در این زمینه نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. پیشنهادهایی که در ارتباط با حل این مشکل داریم به زودی تکمیل می‌شود. احتمالا در جلسه ستاد مقابله با کرونا در هفته آتی این راه‌حل را تصویب و به مردم در زمینه اجاره‌بها کمک می‌کنیم.

بورس را باید محکم نگه داریم

رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه بورس را باید محکم و مستحکم نگه داریم، گفت: امروز بزرگ‌ترین مسوولیت‌ وزارت اقتصاد در کنار سایر مسوولیت‌های مهمی که دارد، مساله بورس و تقویت و حفاظت و نگهداری بورس است و باید سهام عرضه شود؛ باید همه دستگاه‌ها سهام جدید در بورس عرضه کنند و امروز شرایط خوبی است که هم مردم بتوانند استفاده کنند و هم دولت از بنگاه‌داری فاصله بگیرد.

فشار به دولت عادی نیست

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه هیات دولت با بیان اینکه در این شرایط سخت به شدت خواستار این هستیم که قوای دیگر ما را یاری و کمک کنند، گفت: اگر دولت جدیدی بودیم خیلی حرف‌ها می‌شد زد، ما همان دولتی هستیم که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و در جهان اول بودیم، ما همان دولتی هستیم که در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ تورم تک رقمی بودیم، همان دولتی هستیم که تراز صادرات و واردات ما در چند سال مثبت بود و صادرات غیرنفتی ما بیش از واردات بود. روحانی افزود: دولت به سهم خود کارش را انجام داده است و من اینجا به مردم می‌گویم، روز استراحتی در این ۶ ماهه اخیر میان مسوولان عالی رتبه اجرایی کشور ندیدم. همه شبانه‌روز تلاش و فعالیت می‌کنند، تعطیلی نمی‌شناسند و همه روز، روز کاری است.

وی بابیان اینکه شرایطی که ما در اسفند و فروردین داشتیم بسیار سخت بود، گفت: صادرات قطع شده بود و واردات دچار مشکل شده بود و مرزها بسته شده بود همه نگران این ویروس بودند. روحانی افزود: این شرایط در اردیبهشت و مخصوصا در خرداد خیلی بهتر شد، امروز صادرات و واردات و درآمد ارزی که داریم با دو ماه پیش یعنی در اسفند و فروردین قابل مقایسه نیست و فشاری که امروز می‌بینند عمدتا مربوط به آن دو ماه اول است. وی اضافه کرد: وظیفه ما به‌عنوان دولت و همه مردم این است با هم مشکلات را حل کنیم این مشکلات به یک فرد و قوه خاصی مرتبط نمی‌شود و این شرایط مربوط به ویروس کرونا و تحریم است.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: این فشار که بر ما وارد شده است، این فشار، فشار عادی نیست، فشاری بود که دولت را بشکنند و ملت را به زانو درآورند.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه