ارسال به دیگران پرینت

تحریم| تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به اشتراک گذاشته است که به گفته دیپلمات‌ها، تحریم تسلیحاتی ایران را برای مدت نامحدودی تمدید می‌کند.

تحریم| تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

 پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم دیوید وینر نوشت: براساس متن پیش‌نویس آمریکایی که نسخه‌ای از آن به بلومبرگ رسیده است، با توجه به اینکه ممنوعیت تعاملات تسلیحاتی با ایران، براساس مفاد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، اکتبر به‌سر می‌رسد، پیش‌نویس آمریکا از کشور‌ها می‌خواهد «از تامین، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم» سلاح به و از جمهوری اسلامی ممانعت کنند مگر کمیته شورای امنیت آن را دست‌کم ۳۰ روز قبل، به شکل موردی، تایید کرده باشد.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ در ادامه نوشت: پیشنهاد روز دوشنبه آمریکا درحالی مطرح شد که روسیه و چین، دو عضو دارای حق وتوی شورای امنیت، از قبل اعلام کرده‌اند با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران موافقت نخواهند کرد، زیرا آنها دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را به علت خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ملامت می‌کنند.

دیپلمات‌ها پیش‌بینی می‌کنند در چند ماه آینده در این‌خصوص در شورای امنیت کشمکش وجود داشته باشد، زیرا آمریکا تهدید کرده است در صورتی که این قطعنامه تصویب نشود، بند «بازگشت سریع تحریم‌ها» [سازوکار ماشه] توافق ۲۰۱۵ را فعال خواهد کرد که موجب وضع مجدد همه تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران می‌شود.به گفته دیپلمات‌ها، انتظار می‌رود شورای‌امنیت روز چهارشنبه مذاکرات درباره این قطعنامه را شروع کند.

اوایل این ماه، کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: این قطعنامه از قبل در اختیار متحدان نزدیک آمریکا و روسیه گذاشته شده است و متن آن به‌زودی بین بقیه اعضای این شورا توزیع خواهد شد.قطعنامه آمریکا به نتیجه‌گیری آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود، استناد می‌کند با این ادعا که موشک‌ها و پهپاد‌هایی که در چندین حمله در سال ۲۰۱۹ علیه عربستان سعودی استفاده شد، منشأ ایرانی داشت.

در این پیش‌نویس «از خطری که چنین حملاتی برای منابع انرژی جهانی، آزادی ناوبری در منطقه و امنیت افرادی ایجاد می‌کند که در حوزه انرژی و حمل‌ونقل دریایی و محیط‌زیست کار می‌کنند، ابراز نگرانی شدید» شده است.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه