ارسال به دیگران پرینت

حسین مرعشی

اگر شورای نگهبان اصلاحات مجلس در قانون انتخابات ریاست جمهوری را تایید کند، یعنی حاکمیت هم این اصلاحات را قبول دارد

مرعشی با انتقاد از عملکرد مجلس یازدهم، گفت: من تصور می‌کنم که اقدامات مجلس یازدهم شاید در ظاهر و به زعم خودشان به نفع اهداف آنان باشد ولی در حقیقت، به ضرر مجلس یازدهم و جریان‌های حامی آنان خواهد بود.


اگر شورای نگهبان اصلاحات مجلس در قانون انتخابات ریاست جمهوری را تایید کند، یعنی حاکمیت هم این اصلاحات را قبول دارد

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با انتقاد از عملکرد مجلس یازدهم، گفت: من تصور می‌کنم که اقدامات مجلس یازدهم شاید در ظاهر و به زعم خودشان به نفع اهداف آنان باشد ولی در حقیقت، به ضرر مجلس یازدهم و جریان‌های حامی آنان خواهد بود.

حسین مرعشی با اشاره به ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس، گفت: این کاری که مجلس انجام داده است را باید چنین ارزیابی کرد که مجلس کنونی یک مجلس نواصولگراست که در انتخاباتی با رقابت بسیار کم و حضور کم مردم شکل گرفت و در نهایت یک اقلیتی در آن حاکم شدند. بنابراین بدیهی و طبیعی خواهد بود که این اقلیت حاکم به دنبال آن باشند که برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 دوباره زمینه مشارکت و رقابت کم و محدود را فراهم کرده و از طریق آن حاکمیت خودشان را به قوه مجریه تسری بدهند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادامه داد: آنچه که باید منتظرش ماند تا بتوانیم ارزیابی بهتری از این اتفاقات داشته باشیم، این است که ببینیم شورای نگهبان چه برخوردی با این طرح اصلاحی مجلس خواهد داشت. اگر این اصلاحات صورت گرفته در قانون انتخابات که در مجلس رخ داد با هماهنگی سیاست‌های کلی نظام باشد، چنین معنایی خواهد داشت که حاکمیت نیز این اصلاحات را قبول دارد و نهایتا نیز شورای نگهبان، مجلس را در این موضوع همراهی خواهد کرد. اما اگر این اقدام صرفا از جانب مجلس رخ داده باشد، باید منتظر ایرادات فراوان شورای نگهبان به این مصوبات مجلس باشیم.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی همچنین در ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم، گفت: هیچ مجلسی به تنهایی نمی‌تواند کار مهمی برای کشور انجام بدهد، مگر آنکه سایر قوا، مجلس را همراهی کنند. البته در هیچ کشوری هم مرسوم نیست که مجلس کشور را اداره کند. مجلس اگر دولت را تضعیف نکند، ضمن نظارت بر آن می‌تواند در ایجاد زمینه‌های رشد کشور تاثیرگذار باشد. البته این مساله در نظام‌های پارلمانی متفاوت است و در آن نظام‌ها، دولت‌ها برآمده از مجالس تشکیل می‌شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین با اشاره به اظهارات برخی از فعالان سیاسی مبنی بر اینکه طرح انتخاباتی مجلس در راستای حمایت از نامزدی چهره‌های خاصی برای انتخابات آینده است، تصریح کرد: من فکر می‌کنم که در مجموع این اقدامات مجلس به نفع جریان‌های میانه‌رو و اعتدالی تمام خواهد شد. اقدامات امروز مجلس یک درس بزرگ سیاسی برای مردم و سیاسیون و احزاب کشور بود. اینکه برخی فکر می‌کردند ولو در سطح محدود نباید در رقابت‌های انتخاباتی مجلس شرکت کرد و برخی مردم تصور می‌کردند که حضور در انتخابات مجلس خیلی اهمیتی ندارد، امروز نتیجه کارشان را دیدند.

سخنگوی حزب کارگزاران افزود: مجلس با هر مشارکتی که شکل بگیرد، به هرحال قدرتی دارد و می‌تواند در نوع خودش در کشور تاثیرگذار باشد. البته هنوز در ابتدای عمر مجلس یازدهم هستیم و به قول معروف « این تازه از نتایج سحر است؛ باش تا صبح دولتت بدمد». حالا باید منتظر اقدامات بعدی مجلس در انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و ردصلاحیت گسترده نامزدها باشیم و بعد از آن هم ممکن است اقدامات دیگری در این مجلس رقم زده شود.

وی ادامه داد: مردم خوب متوجه شدند که مجلس می‌تواند چه کارهایی را انجام بدهد. همچنانکه که در این مجلس هرکاری که خواستند انجام دادند. آنها برای دولت خط و نشان کشیدند و برای برجام تعیین و تکلیف کردند و حالا هم مترصد آن هستند که انتخابات را کانالیزه کنند. واقعیت این است که در نبود یک مجلس فراگیر هراتفاقی امکان دارد که رخ بدهد.

مرعشی با اشاره به هجمه‌ها و انتقاداتی که پیشتر نسبت به مجلس دهم وارد بود، تصریح کرد: اتفاقاتی که در مجلس یازدهم رخ داده است، باعث شد تا همان افرادی که به آقای لاریجانی به عنوان رییس مجلس و آقای عارف به عنوان جریان اقلیت مجلس انتقاد داشتند، امروز با چراغ در دل تاریکی به دنبال آنان باشند. من تصور می‌کنم که اقدامات مجلس یازدهم شاید در ظاهر و به زعم خودشان به نفع اهداف آنان باشد ولی در حقیقت، به ضرر مجلس یازدهم و جریان‌های حامی آنان خواهد بود. چراکه مردم با نگرانی از اقدامات مجلس به حضور پرشور در انتخابات تشویق خواهند شد و در نهایت نتیجه دیگری را در انتخابات رقم خواهند زد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه