ارسال به دیگران پرینت

آیا مجلس قصدی برای حذف بودجه برای نهادهای فرهنگی و مذهبی دارد؟

طبق وحدت بودجه این سازمان‌هایی که درآمد دارند باید درآمد خودشان را اعلام کنند و حتی آن را به حساب خزانه بپردازند و سپس به عنوان ردیف بودجه اختصاصی آن را دریافت کنند. ضمن آنکه شکل و ماهیت درآمدزایی این سازمان‌ها مانند بخش خصوصی در فروش محصولات نبوده و جنبه خدماتی دارد و نکته بعدی آنکه بودجه در نظر گرفته برای این سازمان‌ها متناسب با میزان درآمدی که دارند، نسبت به سایر سازمان‌ها و نهادهایی که ندارند، کمتر است.


آیا مجلس قصدی برای حذف بودجه برای نهادهای فرهنگی و مذهبی دارد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس تصمیمی دارد که برای بودجه امسال مقدماتی را فراهم کند تا بودجه برخی نهادهای فرهنگی یا مذهبی که ضرورتی ندارند به صورت داوطلبانه یا بر اساس تحقیق و بررسی حذف شود، گفت: ما در احکام بندی داریم که در بحث پژوهش و تحقیقات، همه پژوهش‌ها به جز موارد بهداشتی و درمانی، بودجه‌ها را در یک بند تجمیع کنیم تا مجبور به هزینه بودجه در چندجای مختلف نشویم. ما همین کار را نیز می‌توانیم در حوزه فرهنگی انجام بدهیم.

مهدی طغیانی در پاسخ به این پرسش که چقدر بودجه سالیانه کشور شفاف بوده و عملیاتی می‌شود، گفت: ما نمی‌توانیم تمامی بودجه را یکسان ارزیابی کنیم. وضعیت بخش‌های مختلف بودجه با هم متفاوت است. ما در حوزه دستگاه‌ها و موسسات دولتی شفافیت کمتری در مقایسه با بخش بودجه عمومی شاهد هستیم. البته در همین بخش بودجه عمومی نیز ما در بحث عایدی هزینه‌ها و بودجه‌ریزی‌ها نیز دوباره شاهد آن هستیم که سطح شفافیت‌ها کم است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا علیرغم تولیت و نقش دولت در موضوع بودجه، شاهد یک عدم شفافیت در بخش بودجه شرکت‌های دولتی هستیم، تصریح کرد: یک اتفاقی که برای بودجه عمومی رخ داد، این بود که چندین رونوشت از وضعیت بودجه‌ای به دیوان محاسبات ارسال می‌شود و همین طور ذی حساب‌ها نیز در نظارت بر این بخش‌ها حضور دارند که همین اتفاقات و اقدامات مشابه دیگر باعث شد تا شفافیت بهتری در این حوزه صورت بگیرد ولی در بحث شرکت‌های دولتی از یک دوره‌ای این رویه متوقف شد و امروز شرایط به این شکل است که عملا یک اعداد و ارقامی درباره بودجه این شرکت‌ها ظاهری به مجلس ارائه می‌شود ولی در عمل میزان بودجه با تصمیمات ثانویه خارج از مجلس به راحتی تغییر می‌کند.

وی افزود: ما برای بودجه 1400 پیشنهاد دادیم که شرکت‌های دولتی و بانک‌های دولتی مانند بخش‌های خصوصی و بانک‌های خصوصی گزارش عملکرد مالی خودشان را به صورت عمومی منتشر کنند تا امکان بررسی و شفافیت بر این نهادها فراهم شود. البته این هنوز در سطح پیشنهاد است و باید دید که در نهایت این پیشنهاد تصویب می‌شود یا نه.

این نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا برخی نهادها و سازمان‌هایی مانند صداوسیما یا سازمان تبلیغات که اتفاقا درآمدزایی دارند مجددا مشمول ردیف بودجه می‌شوند، تصریح کرد: طبق وحدت بودجه این سازمان‌هایی که درآمد دارند باید درآمد خودشان را اعلام کنند و حتی آن را به حساب خزانه بپردازند و سپس به عنوان ردیف بودجه اختصاصی آن را دریافت کنند. ضمن آنکه شکل و ماهیت درآمدزایی این سازمان‌ها مانند بخش خصوصی در فروش محصولات نبوده و جنبه خدماتی دارد و نکته بعدی آنکه بودجه در نظر گرفته برای این سازمان‌ها متناسب با میزان درآمدی که دارند، نسبت به سایر سازمان‌ها و نهادهایی که ندارند، کمتر است.

طغیانی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس تصمیمی دارد که برای بودجه امسال مقدماتی را فراهم کند تا بودجه برخی نهادهای فرهنگی یا مذهبی که ضرورت وجودی ندارند را بر اساس تحقیق و بررسی حذف شود، گفت: من در احکام بودجه چنین چیزی را را ندیدم که موسسات و یا نهادهای فرهنگی و مشابه داوطلبانه اعلام کنند که نیازی به بودجه ندارند.

وی افزود: ولی درباره مساله بررسی و ارزیابی باید بگویم که کمیسیون‌های تخصصی سالیانه موظف هستند که عملکرد نهادها و موسسات را بررسی کنند و به این نتیجه برسند که آیا هزینه بودجه برای آن موسسات عایدی و نتیجه‌ای هم داشته یا ادامه بودجه ریزی برای آنها ضرورتی ندارد. ما در احکام بندی داریم که در بحث پژوهش و تحقیقات، همه پژوهش‌ها به جز موارد بهداشتی و درمانی، بودجه‌ها را در یک بند تجمیع کنیم تا مجبور به هزینه بودجه در چندجای مختلف نشویم. ما همین کار را نیز می‌توانیم در حوزه فرهنگی انجام بدهیم.

طغیانی در پایان خاطرنشان کرد: البته فعلا در مجلس اتفاق خاص و جدیدی درباره بودجه رخ نداده است. چراکه از روز چهارشنبه تا امروز، نمایندگان در حال بررسی لایحه بودجه هستند و پیشنهادات هنوز در کمیسیون‌های تخصصی نیز مطرح نشده است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه