ارسال به دیگران پرینت

کار سخت اصلاح طلبان برای ۱۴۰۰

یک فعال سیاسی با اشاره به اینکه نظام باید نامزد اصلاح طلبان برای انتخابات۱۴۰۰ را به عنوان رییس جمهور قبول داشته باشد، گفت: ایجاد امید و آوردن مردم پای صندوق رای با چهره های موجود اصلاحات کار سخت و غیرقابل دسترسی است.

کار سخت اصلاح طلبان برای ۱۴۰۰

علی جمالی  با بیان اینکه اصلاح طلبان الان درگیر موضوعاتی هستند که اعم از مصادیق نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است، اظهار کرد: این مسایل شامل نوع سیاست ورزی اصلاح طلبان در مواجهه با تغییرات بخصوص در یکسال گذشته در جامعه ایران، فضای بین المللی و مناسبات نیروهای سیاسی با حاکمیت است و اگر در این موضوعات نتوانند به جمع بندی و نتیجه روشنی برسند، به طریق اولی در مصادیق انتخابات هم به جمع بندی نخواهند رسید.

وی ادامه داد: توالی تحولاتی مثل شدت گرفتن تحریم ها، گران شدن بنزین و اعتراضات آبان و سقوط هواپیمای اوکراینی بر اتخاذ استراتژی انتخاباتی اصلاح طلبان درباره انتخابات مجلس یازدهم تاثیر عمیق و غیرقابل انکاری گذاشت و نتیجه آن انشقاق بر سر حضور فعال یا عدم حضور فعال در انتخابات بود. هنوز این موضوعات و همچنین تکلیف شورای عالی سیاستگذاری روشن نشده است.

این عضو حزب کارگزاران ادامه داد: در این شرایط اولویت حزب کارگزاران اتخاذ سیاست انتخاباتی در مواجهه با سایر احزاب و شخصیت های اصلاح طلب و شورای عالی سیاستگذاری است. باید مشخص کنیم نوع همکاری ما با اصلاحات و نوع تعامل با حاکمیت چگونه خواهد بود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه ابتدا باید تکلیف این مسایل روشن شده و سپس متناسب با آن استراتژی انتخاباتی و مصادیق تعیین شود، خاطرنشان کرد: الان شرایط عکس شده و بر سر مصادیق صحبت می شود در حالیکه استراتژی مشخصی وجود ندارد.

جمالی درباره وجود چهره های رای آور جریان اصلاحات ، تصریح کرد: به نظر می رسد فضای عمومی جامعه نیازمند به چهره های جدید با گفتمان و رویکرد جدیدی است، زیرا جامعه تا حد زیادی اعتمادش را به چهره های که با شعار امید و تغییر سر کار آمدند از دست داده است و ایجاد امید و آوردن مردم پای صندوق رای با این چهره ها کار سخت و غیرقابل دسترسی است.

وی تاکید کرد: باید چهره ای انتخاب کنیم که حاصل سیاست انتخاباتی ما بوده و امکان رای آوری داشته باشد. از سویی شورای نگهبان او را تأیید کند و نظام هم او را به عنوان رییس جمهور قبول داشته باشد.این چهره باید توانایی اداره امور را داشته باشد و مردم را راضی کند تا به او رای دهند. البته در حال حاضر چنین چهره ای در میان اصلاح طلبان دیده نمی شود.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران افزود: یا توجه به بحث اهمیت تحریم ها و سیاست خارجی در ایجاد امید در مردم، احتمالا می توانیم حدس بزنیم که گزینه های که توان حل مشکلات سیاست خارجی را دارند، در نگاه مردم دارای اهمیت بیشتری هستند مثلا چهره های مثل ظریف به خاطر تجربه در سمت وزیر خارجه یا زنگنه به خاطر مسایل صدور نفت و اوپک احتمالا در میان افکار عمومی دارای مقبولیت بیشتری باشند.

وی همچنین درباره مطرح شدن اسامی مثل لاریجانی گفت: ما از تصمیم شورای عالی سیاستگذاری یا هر نهاد جایگزین دیگر حمایت می کنیم ممکن است لاریجانی هم یک گزینه میان گزینه‌های مطرح شده باشد اما فعلا پرداختن به مصادیق موضوعیتی ندارد.

جمالی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تجربه حمایت از روحانی آیا موافق حمایت اصلاحات از گزینه غیر اصلاح طلب در انتخابات۱۴۰۰هستید، اظهار کرد: روحانی در سال۹۲ گزینه مقدور ما و او سقف فعالیت اصلاح طلبان بود.او بهترین گزینه بود ولی اگر رییس جمهوری در آمریکا سر کار آمد که رویکرد خصمانه داشت و تمرین علیه کشور وضع کرد و در داخل هم ناکارآمدی بروز کرد ، دلیل نمی شود که بگوییم تصمیم ما در سال۹۲ اشتباه بود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه