ارسال به دیگران پرینت

آل اسحاق به سیاسیون:در شبهِ بحران کرونا، اختلافات را کنار بگذارید

وزیر بازرگانی دولت سازندگی معتقد است تا زمانی که نگاه صرف سیاسی بر حوزه اقتصاد حاکم باشد، مشکلات این بخش سامان نمی‌گیرد.

آل اسحاق به سیاسیون:در شبهِ بحران کرونا، اختلافات را کنار بگذارید

اگر روزگاری تحولات جهان را با گزاره‌های پس از «جنگ سرد» می‌سنجیدند، بعید به نظر نمی رسد در آینده نزدیک نیز مسائل پیش آمده را با عبارت «دوران پسا کرونا» معرفی کنند. شیوع بیماری کرونا و پیش‌بینی اوضاع جهان پس از این همه‌گیری موضوعی است که ذهن بسیاری از اندیشمندان و صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف فکری را به خود مشغول کرده است. برخی در این وادی سخن از یک دگرگونی کامل در بسیاری از ساختارها می‌کنند و برخی دیگر نیز قائل به تحولات خرد اما بلند مدت هستند.

یحیی آل اسحاق که روزگاری سکان دار «وزارت بازرگانی در دولت سازندگی» بود و سابقه عضویت در حزب موتلفه را دارد و امروز نیز به عنوان یک اقتصاددان در سمت ریاست اتاق بازرگانی «ایران و عراق» حضور دارد،  درباره تأثیر بیماری کرونا بر جریان سیاسی - اقتصادی  کشور، اظهار داشت: بیماری کرونا بر روی بسیاری از موضوعات تأثیر مستقیم گذاشته و اثرات آن را می‌توان در اقصی نقاط جهان مشاهده کرد. مقولاتی همچون؛ «اقتصاد»، «سیاست» و «اجتماع» بیشترین آسیب را از زمان همه‌گیری این بیماری تا به امروز دیده‌اند.

وی با اشاره به پس لرزه‌های این بیماری در فضای اقتصادی جهان، بیان داشت: امروز و در حوزه تعاملات بین المللی در بخش اقتصاد، عددی در حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از مراودات مرتبط با این حوزه آسیب دیده است.

سیاست به دوران قبل و بعد از کرونا تقسیم خواهد شد

آل اسحاق در خصوص تاثیرپذیری عالم سیاست از این بیماری نیز گفت: برخی از تحلیل‌ها، عالم سیاست را به دوران قبل و بعد از کرونا تقسیم می‌کند که این تحلیل نشان دهنده اثرگذاری بالای این همه‌گیری در این مقوله است.

وی گفت: برخی از صاحب نظران حتی این موضوع را مطرح می‌کنند که عالم سیاست در دوران «پسا کرونا» به طور کل در حوزه شاخصه‌ها و حتی نظریه پردازی‌ها دستخوش تغییر خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی - اقتصادی با تحلیل فضای اقتصادی ایران در دوران کرونا، ابراز داشت: اقتصاد ایران کمتر از میانگین جهانی از همه گیری کرونا آسیب دید.  عمده ارز مورد نیاز کشور ما از صادرات نفت و محصولات غیرنفتی به دست می‌آید. در بخش واردات نیز اقتصاد ما نیازمند «مواد اولیه»، «ماشین آلات و قطعات» و موضوعات دیگر است.

عراق و چین، شرکای وفادار ایران در دوران کرونا

وزیر بازرگانی دولت سازندگی تأکید کرد: در دوران کرونا بخش صادارات محصولات غیرنفتی با ۳۰ درصد کاهش مواجه شد که پس از مدتی این موضوع تا حدی تعدیل شد. زیرا عمده بازار محصولات غیرنفتی ایران، کشورهای عراق و چین هستند و این دو کشور واردات خود را از ایران تا حدود زیادی ادامه دادند.

آل اسحاق با اشاره به داستان تحریم نفتی ایران، بیان داشت: پیش از شیوع بیماری کرونا کشور ما با تحریم نفتی مواجه شده بود و در عمل بخش زیادی از صادارات این محصول متوقف شده بود.

وی ادامه داد: بیشترین آسیب را از همه‌گیری کرونا؛ کسبه جزء و کسب و کارهای متوسط دیده‌اند. متاسفانه این ویروس بازار شب عید کشور را مورد هدف قرار داد و اجازه نداد فعالان اقتصادی خرد، سود شش ماهه دوم سال را برداشت کنند. بسیاری از تعهدات مالی و کاری نیز تحت تاثیر کرونا به تعلیق درآمدند و به تبع آن بخشی از اقتصاد داخلی ایران را با مشکل مواجه کردند.

این تحلیلگر سیاسی و اقتصادی گفت: کرونا باعث شد که بخشی از مشاغل در کشور با مشکل مواجه شوند، در کنار این موضوع تورم ایجاد شده نیز باعث شد که فضای داخلی کشور در حوزه اقتصاد دچار اختلال شود این نوسانات به مرور مدیریت خواهد شد.

لزوم بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های اجتماعی

این تحلیلگر مسائل سیاسی - اقتصادی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان در دوران کرونا از بروز برخی از اعتراضات ناگوار که ریشه اقتصادی نیز دارند جلوگیری کرد؟، عنوان داشت: متاسفانه اقتصاد ایران سیاست زده است. به نظر من در شرایطی که دولت در سال پایانی فعالیت خود قرار گرفته و جنگ اقتصادی نیز همچنان ادامه دارد، مسئولان حاکمیتی باید تلاش کنند که مسائل اقتصادی را به طور کل از مسائل سیاسی جدا کنند.

وی ادامه داد: در شرایطی که کشور با یک شبه بحران مواجه شده، باید از تمامی ظرفیت سرمایه اجتماعی موجود استفاده کنیم. بحث‌ها و اختلافات «سیاسی» و «حزبی» در شرایط کنونی دیگر به صلاح نیست، زیرا همه در قبال تهدیدات داخلی و خارجی مسئول هستیم و باید با حفظ اتحاد خود از شرایط بد کنونی عبور کنیم.

کرونا تاثیر چندانی در مشارکت انتخاباتی مردم ندارد

وزیر بازرگانی دولت سازندگی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد مسائل اقتصادی برآمده از بحران کرونا بر سطح مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ تأثیر بگذارد؟، بیان داشت: مشارکت مردم در امر انتخابات تابع عواملی همچون کرونا نیست، هرچند که این بیماری می‌تواند برخی از رفتارهای سیاسی مردم را تغییر دهد.

آل اسحاق در پایان گفت: مردم ایران همچنان با اصل نظام جمهوری اسلامی همراه هستند و تهدیدات دشمنان را نیز می‌شناسند، به همین دلیل نیز موضوع انتخابات سال آینده را با هوشیاری خود دنبال خواهند کرد.

 

منبع : خبرانلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه