ارسال به دیگران پرینت

روایت رئیس‌جمهور از مذاکره ارزی با ۳کشور

حسن روحانی رئیس‌جمهور ضمن غیرقابل قبول دانستن افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت کالاها، به مردم اطمینان داد که طی هفته‌های آینده شاهد قیمت متعادل ارز خواهند بود. روحانی تصریح کرد: اگر تمام دستگاه‌های اجرایی کشور نظارت دقیقی بر صادرات و واردات انجام دهند، قیمت ارز و اجناس متعادل خواهد بود.

روایت رئیس‌جمهور از مذاکره ارزی با ۳کشور

 روحانی روز گذشته درجلسه هیات دولت گفت: اگر قیمت کالایی نسبت به سال گذشته ۱۰ یا ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد اضافه شده که قابل قبول است، اما اینکه اگر کالایی سال قبل یک قیمتی داشته و الان دو برابر تا سه برابر آن قیمت است، به هیچ عنوان قابل قبول نیست؛ اینکه این کالا بورسی یا غیربورسی است، در بورس یک قیمت و در بازار عرضه می‌شود که تمام قیمت اجناس را در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار دادیم و باید تمام قیمت‌ها را بر مبنای قیمتی که این ستاد تنظیم، ابلاغ و اعلام می‌کند، کنترل کند و همه موظف به اجرا هستند.

 روحانی همچنین با اشاره به شرایط بازار و گرانی‌ها گفت: این شرایط مردم را تحت فشار قرار داده که چاره‌اندیشی شود؛ البته از یک طرف بانک مرکزی تلاش می‌کند که قیمت ارز را به سمت قیمت تعادلی هدایت کند که در این زمینه صادرکنندگان عزیز باید با همه توان خود به کمک بیایند و طبق مقررات، مقدار ارزی را که به‌دست آوردند به سامانه نیما عرضه کنند که این کار شروع شده و ادامه پیدا می‌کند. رئیس‌جمهوری گفت: همچنین باید بتوانیم کاری کنیم از ارزی که امروز در کشورهای دیگر به‌عنوان ذخیره داریم، استفاده کنیم و در این زمینه هم اقدامات خوبی انجام گرفته و حداقل ۳ کشور در این روزهای اخیر اقدامات خوبی انجام دادند و امیدواریم که ارز مورد نیاز بانک مرکزی در اختیار قرار گیرد و مردم شاهد یک قیمت متعادل در روزها و هفته‌های آینده باشند.

رصد ارز و صادرات و واردات باید به روز شود

رئیس‌جمهور درادامه سخنانش تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی که مساله گمرکات در اختیار آنها است؛ کالا را باید از لحظه اول تا لحظه پایانی دنبال کنیم؛ یعنی کالا وقتی که از انبار حرکت می‌کند و به سمت گمرک حمل می‌شود، از وقتی که از گمرک خارج می‌شود و به یک کشور صادر می‌شود؛ زمانی که فروخته می‌شود و این پول در اختیار صادرکننده قرار می‌گیرد و تا زمانی که این پول باید بیاید و در سامانه نیما به خریدار عرضه شود، باید [به طور] لحظه‌ای دنبال شود. روحانی گفت: باید هر زمانی از وزارت صمت سوال کردیم که این کالا کجاست؟ باید آنلاین و به لحظه بگوید این کجاست؛ بگوید این کالا بین تهران و بندرعباس الان روی کامیون است؛ این کالا امروز روی کشتی رفت یا این کالا امروز وارد کشور مقصد و هدف شد؛ این کالا فروش رفت؛ ارز آن این مقدار بوده و این روز وارد سامانه نیما می‌شود.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: باید هم گمرک، هم وزارت صمت، هم جهاد کشاورزی و هم سایر وزارتخانه‌های ما لحظه‌ای اعلام کنند و باید به روز و به لحظه باشیم و نسبت به واردکننده هم همین طور است. روحانی گفت: بانک مرکزی از لحظه‌ای که ارز در اختیار افراد قرار می‌دهد باید دنبال کند که این ارز کجا رفته، در چه کشوری مصرف شده، چه جنسی خریداری شده، این جنس کجاست، در مسیر راه است، چه وقت وارد گمرک شده است؛ اگر تمام دستگاه‌های اجرایی کشور نظارت دقیق بر صادرات و واردات انجام دهند، قیمت ارز و اجناس هم متعادل خواهد بود. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: البته نسبت به قیمت اجناس باید توجه کنیم شرکت‌هایی که دولتی هستند و متعلق به دولت هستند، حق ندارند به بهانه‌های مختلف جنس را اضافه کنند و جنس را گران‌تر بفروشند.

آغاز فعالیت نسل پنجم اینترنت در تهران

رئیس‌جمهوردربخش دیگری از سخنانش ازآغاز فعالیت نسل پنجم اینترنت درتهران خبر داد وگفت: اگر امروز نسل سه و نسل چهار(اینترنت) که تا روستاها هم امتداد پیدا کرده، نبود، امروز فوق‌العاده در مضیقه بودیم و حالا می‌خواهم این خبر خوش را به مردم بدهم که داریم وارد نسل پنجم می‌شویم؛ ان‌شاءالله از روزهای آینده نسل پنجم اینترنت فعالیت خود را در تهران آغاز می‌کند و به تدریج گسترش پیدا می‌کند، این یک تحول بزرگ در زمینه دیجیتال است. نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، برای اقتصاد دیجیتال کشور است.

رئیس‌جمهوری گفت: سال گذشته مرکز هوش مصنوعی را تحت عنوان مرکز ۱۷۶ تشکیل دادیم و افتتاح شد که البته یاد شهدای هواپیما بود و امسال هم اعلام می‌کنیم که فعالیت نسل پنجم را شروع کردیم که از وزارت ارتباطات می‌خواهم در روزهای آینده برای مردم در این زمینه توضیحات لازم را بدهد.

باید برای شرایط جدید کرونا آماده باشیم

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت، به موضوع کرونا پرداخت. روحانی با تاکید بر اینکه باید برای عبور از شرایط جدید کرونا آماده باشیم، گفت: افرادی که تا امروز در بیمارستان بستری شده‌اند، پیش‌بینی‌های دقیق علمی این است در ماه‌های آینده بستری ما در مجموع تا پایان سال بیشتر از آن مقداری است که در این چهار یا پنج ماه بستری شدند.

اینها کارهای تحقیقاتی دقیق روی آن انجام گرفته و حالا کسی همین‌طور شعار بدهد و چیزی بگوید، این برای ما روشن است. رئیس‌جمهوری گفت: در شرایطی قرار داریم که باید در این شرایط از لحاظ بیمارستان، تخت، پزشک و پرستار آماده باشیم و بدانیم بار روی دوش ما در آینده هنوز هم پیش‌بینی می‌شود سنگین‌تر باشد البته دعای ما این است که این بار سبک‌تر شود و سریع‌تر بتوانیم از این ویروس خلاص شویم. وی گفت: امروز (دکتر نمکی) وزیر بهداشت و درمان به من اطلاع دادند که یکی از داروها می‌تواند کمک کند، البته ما در مساله کرونا یک داروی قطعی نداریم که بگوییم این دارو شفابخش است و کار را تمام می‌کند، اما بعضی از داروها می‌تواند کمک کند و یکی از داروها را گفتند که در هفته آینده به داروهایی که تاکنون در اختیار ما بوده است، ملحق می‌شود و این می‌تواند کمک کند بنابراین همه باید تلاش کنیم.

تولید و توزیع ۱۱میلیون ماسک در روز

روحانی در ادامه گفت سرپرست وزارت صمت (حسین مدرس‌خیابانی) اعلام کرده که ۱۱ میلیون ماسک در روز تولید و در اختیار بازار قرار می‌دهیم و ممکن است این مقدار هنوز هم کم باشد و باید اضافه شود. باید برای تامین امکانات مورد نیاز مردم از لوازم ضروری بهداشتی گرفته تا ماسک یا تجهیزات پزشکی یا دارو، همه توان خود را به کار بگیریم که البته از این نظر کشوری پرتلاش هستیم. رئیس‌جمهوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، پزشکان و محققان ما روزانه تلاش می‌کنند و کار پیش می‌رود، اما در عین حال باید بدانیم که هنوز یک راه طولانی پیش روی ماست حداقل در نظر بگیریم تا پایان سال این مسیر مشکل پیش روی ما قرار دارد و باید خودمان را آماده کنیم.

لزوم تغییر آداب و رسوم

روحانی با تاکید برلزوم تغییر آداب و رسوم در این شرایط گفت: برای آمادگی در شرایط جدید کرونا جز اینکه آداب و رسوم خودمان را عوض کنیم، هیچ راهی نداریم؛ نمی‌شود با این بیماری جنگید، اما برای عروسی دختر یا پسر، مثل گذشته همه اقوام و دوستان را دعوت کرد، نمی‌شود و قابل جمع نیست.

روحانی افزود: هر متخصص و پزشکی، هر بیمارستان و کشوری، هر مقدار قدرت اقتصادی داشته باشد نمی‌تواند مشکل کرونا را حل کند و باید برای مبارزه با بیماری، رسوم را با شرایط روز منطبق و سازگار کنیم؛ نمی‌شود اگر مصیبتی وارد شد مثل گذشته همه دوستان و اقوام از همه شهرستان‌ها با اتوبوس و قطار حرکت کنند و برای عرض تسلیت بیایند؛ این موضوع امکان‌پذیر و قابل جمع نیست. ما باید رسوم‌ را عوض کنیم لااقل تا زمانی که با این ویروس مواجه هستیم باید خودمان را از لحاظ محیطی سازگار کنیم.  روحانی همچنین اعلام کرد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان از پاییز امسال عملیاتی می‌شود.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      اگه مهمه

    • مت9 ارسالی در

      اگر دختران مظلوم وزرا و مدیران و وابستگان سببی و نسبی و انتخاباتی و حزبی بذارند می شه جلوی قاچاق رو گرفت

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه