ارسال به دیگران پرینت

تلاش عربستان و امارات برای تحریک مصر به جنگ با ترکیه در لیبی

از زمانی که در ژوئن ۲۰۱۳، ژنرال السیسی به کرسی حکومت در مصر رسید، امارات و عربستان سعودی از هر فرصتی برای اعلام حمایت سیاسی و مادی خود از وی استفاده کردند، تا اینکه السیسی به یکی از عاملان آن‌ها در منطقه تبدیل شد.

تلاش عربستان و امارات برای تحریک مصر به جنگ با ترکیه در لیبی

محمد أبو رزق در الخلیج انلاین نوشت: از زمانی که در ژوئن ۲۰۱۳، ژنرال السیسی به کرسی حکومت در مصر رسید، امارات و عربستان سعودی از هر فرصتی برای اعلام حمایت سیاسی و مادی خود از وی استفاده کردند، تا اینکه السیسی به یکی از عاملان آن‌ها در منطقه تبدیل شد.

امارات و عربستان سعودی از السیسی برای تحقق منافع خود در خصوص جنگ لیبی استفاده نمودند و رئیس جمهور مصر تلاش کرد از نیرو‌های خود برای اجرای تهدیدات امارات و عربستان در لیبی، بهره ببرد. در این راستا، السیسی تنها به یک تهدید علیه لیبی اکتفا نکرده و از نزدیکی دخالت نظامی کشورش در لیبی صحبت کرد. در مقابل، رجب طیب اردوغان از اظهارات السیسی انتقاد کرده و متعهد شد که به حمایت از حکومت الوفاق در طرابلس ادامه می‌دهد.

این در حالی است که عربستان سعودی حمایت خود از موضع مصر در قبال لیبی را طی یک تماس تلفنی بین شاهزاده خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان و محمد زکی، وزیر دفاع مصر، اعلام کرد.

پیش از این نیز ریاض بر حمایت خود از قاهره تاکید کرده و از جامعه بین المللی خواسته بود حمایت لازم را از السیسی به عمل آورد، تا امنیت خاک لیبی تامین شود.

همچنین امارات که از خلیفه حفتر حمایت می‌کند، در کنار السیسی ایستاده و تاکید کرد که با اقدامات حمایتی مصر برای دفاع از امنیت و استقرار لیبی در برابر تحولات نگران کننده، همراهی می‌کند.

در این میان، مهنا الحبیل، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی، تاکید می‌کند که ابوظبی با حمایت لجستیک مرکزی و استفاده از طرف مصری، باعث از بین رفتن راه حل سیاسی در مورد لیبی شد.

علاوه بر این، دکتر محجوب الزویری، مدیر مرکز مطالعات الخلیج، تصریح می‌کند امارات و عربستان به تلاششان برای پر رنگ‌تر شدن ایفای نقش مصر در لیبی، به دلیل نزدیکی جغرافیایی، ادامه می‌دهند. وی در گفتگو با الخلیج انلاین تاکید کرد این دو دولت تلاش می‌کنند بر این مساله تمرکز کنند که لیبی همسایه مصر بوده و این به نفع مصر است که در کشور افریقایی همسایه اش، یک نظام سیاسی دوست، روی کار آید.

به عقیده الزویری، امارات و عربستان به دنبال سوق دادن مصر برای انجام عملیات نظامی موقت در لیبی یا تحریک حفتر و نیرو‌های آن علیه مراکز حضور حکومت الوفاق هستند.

در کنار تلاش‌های امارات و عربستان برای استفاده از مصر بعنوان برگ برنده‌ای در لیبی، مدیر مرکز مطالعات الخلیج، به تعدادی از واقعیت‌ها در روابط بین ابوظبی، ریاض و قاهره اشاره کرده و تاکید می‌کند روابط میان آن‌ها چندان قوی نیست؛ به این دلیل که دو دولت مطابق انتظار السیسی حمایت سیاسی لازم را از نظام او به عمل نیاوردند. گذشته از این، کارگران مصری از عربستان بازگشتند و این مساله فشار زیادی به اقتصاد مصر وارد می‌کند.

الزویری در ادامه می‌افزاید: در صورتی که السیسی در لیبی دخالت نظامی کند، این امر به نتیجه‌ای منجر نمی‌شود، به این دلیل که مصر در شرایط اقتصادی خوبی نیست و نمی‌تواند وارد مقابله مستقیم با ترکیه‌ای شود که در خصوص تحرکاتش در لیبی، با روسیه و ایالات متحده هماهنگ است. ضمن آنکه مصر دوستان و هم پیمانان قدرتمندی ندارد که از تحرکاتش در لیبی حمایت کنند و مسلّما حمایت عربستان و امارات هم برایش کافی نیست.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه