ارسال به دیگران پرینت

مشاور ظریف: نشست شورای امنیت فرصت مغتنمی برای اثبات حقانیت ایران بود

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: نشست سه‌شنبه شب شورای امنیت در مورد روند اجرای قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد بستر و فرصت مغتنمی بود که ایران از آن برای بیان صریح و شفاف مواضع خود و اثبات حقانیتش در مورد برجام استفاده کرد.

مشاور ظریف: نشست شورای امنیت فرصت مغتنمی برای اثبات حقانیت ایران بود

علی نجفی خوشرودی  با بیان این‌که نشست سه‌شنبه شب شورای امنیت به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد و  این شکل برگزاری  نشست مورد توجه افکار عمومی دنیا قرار گرفت، تصریح کرد: در این نشست آقای ظریف به صورت مستدل و مستند  مواضع ایران در ارتباط با برجام و قطعنامه 2231 را تشریح کردند و در ابتدا  و  پایان صحبت‌های خود نقل قول‌هایی از محروم مصدق در مورد شورای امنیت بیان کردند.

وی با بیان این‌که این اشاره تاریخی به نحوی نوع رفتار آمریکا  در طول این سال‌ها علیه ملت ایران را برای جهانیان برجسته کرد، گفت: برجام یک توافق چند جانبه است  که با قطعنامه 2231 شورای امنیت پیوست شد و  طبق منشور سازمان ملل متحد قطعنامه‌های شورای امنیت لازم‌الاجرا هستند و واجد مسئولیت برای کشورهای نقض کننده است.

این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در این نشست همه اعضا به نحوی بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه 2231 تاکید کردند و اهمیت چند جانبه‌گرایی در برابر یک‌ جانبه‌گرایی را مورد توجه قرار دادند، اظهار کرد: شرکت کنندگان در این نشست همچنین  بر نقش موثر برجام در ایجاد صلح و امنیت تاکید کردند.

وی با بیان این‌که آقای ظریف در نشست سه‌شنبه شب شورای امنیت به صورت مستدل و منطقی مواضع جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند، ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه در این نشست انتقاد نماینده روسیه از وزیر امور خارجه آمریکا بود که تا پایان جلسه حضور پیدا نکرد که دیدگاه کشورهای مختلف را بشنود.

این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین به گزارش دبیرکل سازمان ملل پیرامون اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت اشاره کرد و گفت: در این گزارش از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران که به موجب برجام لغو شده بودند ، انتقاد شد.

مشاور وزیر امور خارجه با بیان این‌که این نشست بستر و فرصت مغتنمی بود که ایران از آن برای بیان مواضع خود و اثبات حقانیتش در ارتباط با موضوع برجام استفاده کرد، ادامه داد: در حال حاضر شاهد تلاش بلاوجه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستیم که مطابق با قطعنامه شورای امنیت باید چند ماه دیگر لغو شود و به نظر می‌رسد این تلاش‌ها متاثر از این نشست به جایی نخواهد رسید.

نجفی خوشرودی  همچنین با بیان این‌که در این نشست برخی از کشورهای عضو از تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران انتقاد کردند، اظهار کرد: امیدواریم اعضای اروپایی برجام نیز استقلال بیشتری از خود نشان دهند و در مورد موضوع تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌ها در میدان آمریکا بازی نکنند.

مشاور وزیر خارجه اظهار کرد: نگرانی‌های امنیتی که اروپایی‌ها با آن مواجه هستند را آمریکا ندارد. باید اروپایی‌ها چاره‌ای برای خود کنند و در همین راستا ضروری است که با استقلال بیشتری از آمریکا در مورد مسائل تصمیم‌گیری کند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه