ارسال به دیگران پرینت

کلانتری: دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ احیا خواهد شد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اختصاص بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی به طرح انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه با دستور رییس جمهوری گفت: با تکمیل این طرح، دریاچه در سال ۱۴۰۶ به طور کامل احیا می‌شود.

کلانتری: دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ احیا خواهد شد

عیسی کلانتری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در تبریز افزود: تونل انتقال آب زبان به دریاچه ارومیه در شش ماه آینده تکمیل می شود و با بهره برداری از آن، حجم آب دریاچه در هفت سال بعد به ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و این پهنه آبی پس از سال ها احیا می شود. 

وی اظهار کرد: با انتقال آب از زاب، سد پسوه و تصفیه خانه های ارومیه و تبریز، سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب آب به صورت دائم وارد دریاچه خواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: کارهای عمرانی طرح های احیای دریاچه ارومیه شامل انتقال آب از پسوه، زاب و تصفیه خانه های ارومیه و تبریز امسال باید به اتمام برسد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل احیای دریاچه ارومیه، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است که تاکنون ۳۶ درصد آن تحقق یافته و بر خلاف تصورات اولیه که گمان می شد کاهش آب منجر به کاهش تولید محصول خواهد شد، طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۱۷ درصد افزایش تولید محصولات کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه اتفاق افتاده است.

کلانتری یادآوری کرد: این افزایش نشان می دهد که هدر رفت آب در بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه  خیلی بالا بوده است.

وی همچنین همکاری مردم و رسانه ها  را در کاهش حداکثری مصرف حق آبه دریاچه ارومیه موثر دانست و گفت: شخص رییس جمهوری هم همان طور که در سال ۹۲ قول داده بودند، با وجود تمام مشکلات و محدودیت های مالی، تا حد امکان منابع احیای دریاچه را تامین کردند.

کلانتری اضافه کرد: در هفت سال اخیر به دلیل ممشکلاتت و محدودیت های مالی ۱۲ تا ۱۴ ماه از برنامه زمابندی برای احیای دریاچه ارومیه عقب افتادیم، ولی دریاچه در نهایت در سال ۱۴۰۶ به طور کامل احیا خواهد شد. 

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از سال ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد. این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه