ارسال به دیگران پرینت

مصرف سبزی های محلی در گیلان به دلیل شیوع بیماری فاسیولا ممنوع شد

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای ۱۳ گیلانی به بیماری فصلی فاسیولا خبر داد و از مردم خواست از مصرف فرآورده‌ها با سبزی‌های محلی خودداری کنند.

مصرف سبزی های محلی در گیلان به دلیل شیوع بیماری فاسیولا ممنوع شد

 «آبتین حیدرزاده» اظهار کرد: بیماری فاسیولا به دلیل وجود سبزی‌های محلی ازجمله «چوچاق» و «خالی واش» و عادت مصرف مردم، یکی از بیماری‌های شایع در استان گیلان است.

وی گفت: تمامی مراکز درمانی و پزشکان در گیلان نسبت به شیوع بیماری فاسیولا آگاه هستند. این بیماری در ۲ مرحله (از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهرماه تا آبان ماه) شایع است و با درگیرکردن کبد و ایجاد خارش و تب ظهور و بروز می‌کند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: تاکنون ۱۳ نفر از گیلانیان بنا بر اعلام نتایج مثبت آزمایش‌ها مبتلابه بیماری فاسیولا شده‌اند و احتمال افزایش آن در آینده نیز وجود دارد.

حیدرزاده ادامه داد: بیماری فاسیولا بیماری انگلی و غیر واگیر است و همچون بیماری کووید ۱۹ با عطسه و سرفه و سایر شیوه‌های انتقال، منتقل نمی‌شود، اما برای پیشگیری از بیماری فاسیولا، گیلانیان حتی‌المقدور نباید از سبزی‌های خام مصرف کنند و در صورت استفاده باید سبزی‌های کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک‌شده، مصرف شوند.

وی توضیح داد: نمی‌توان با شست‌وشو، بیماری فاسیولا را از سبزی‌های محلی به سبب تبدیل طولانی‌مدت متاسرکرهای فاسیولا به کرم از بین برد، زیرا این بیماری برخلاف میکروب‌های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست‌وشوی سبزی‌های با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها از بین نمی‌رود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:  «زیتون‌پرورده» و «نمک سبز» از ۲ محصول پرمصرف گیلانیان در فصل فعلی است که در آنها از سبزی‌های محلی استفاده می‌شود.

حیدرزاده تصریح کرد: با توجه به بارش‌های کنونی ودر پی آنشیوع بالای فاسیولا، تأکید می‌شود مردم از مصرف سبزی‌های محلی در فراورده‌های مذکور حتی‌المقدور پرهیز کنند و یا ترجیحاً از سبزی‌های کشت‌شده در حیات خانه‌های خود که تنها با آب سالم غیر رودخانه‌ای تغذیه‌شده است، مصرف داشته باشند.

حیدرزاده گفت: درصورتی‌که فرآورده‌های سبزی‌های محلی گیلان از بیرون تهیه‌شده، توصیه می‌شود این محصولات قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا ۳ روز نگه‌داری و سپس مصرف شوند. زیرا فقط فاسیولا در دمای فریزر از بین می‌رود.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه