ارسال به دیگران پرینت

کرونا؛ سنگ محک صداقت وزارت بهداشت

«کرونا» از صدر اخبار پایین‌آمدنی نیست و ترکش‌های این ویروس پرسروصدا به ایران هم رسیده است.

کرونا؛ سنگ محک صداقت وزارت بهداشت

شرق: «کرونا» از صدر اخبار پایین‌آمدنی نیست و ترکش‌های این ویروس پرسروصدا به ایران هم رسیده است. در ایران همچنان و تا لحظه تنظیم این گزارش، ابتلای قطعی هیچ فردی تأیید نشده اما نگرانی‌هایی در جامعه دیده می‌شود و اخباری غیرمستند هم از شناسایی افرادی مشکوک وجود دارد. در این بین و در فضایی که وزیر بهداشت بر اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق تأکید دارد و به مردم اطمینان می‌دهد هیچ خبری از آنها پوشانده نمی‌شود اما به نظر می‌آید این پیام صریح وزیر به بخش‌هایی از این وزارتخانه نرسیده یا دست‌کم مدیرانی در این زمینه با تمام توان پا به میدان نگذاشته‌اند.

فاصله حرف و عمل در زمینه بازگشت اعتماد مردم

صبح دیروز دفتر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد میزبان نشستی مشورتی درباره نحوه پوشش اخبار ویروس کرونا بود؛ جلسه‌ای که قرار بود با حضور معاون وزیر بهداشت برگزار شود اما پس از تأخیری حدودا یک‌ساعته، در نهایت با حضور رئیس بخش بیماری‌های وگیردار این وزارتخانه برگزار شد. تأکید مسئولان وزارت ارشاد و بهداشت حاضر در این جلسه بر اطلاع‌رسانی شفاف و جلب اعتماد مردم بود اما بررسی‌های «شرق» نشان می‌دهد توضیحات مدیر ارشد وزارت بهداشت در همین جلسه در برخی موارد ناقص و حتی در تضاد با واقعیت است. «شرق» پیش از این در گزارشی از ورود روزانه صدها ایرانی ساکن در چین به تهران نوشته بود که براساس توضیحات تعدادی از این افراد هنگام ورود به فرودگاه تنها از یک دوربین حرارت‌سنج رد می‌شوند و اگر درجه حرارت بدن آنها عادی باشد، به حال خود رها می‌شوند. این موضوع زمانی نگران‌کننده است که بدانیم دوره نهفتگی کرونا سه تا ۱۴ روز است و ممکن است تعدادی از این افراد مبتلا به این ویروس ولی در مرحله نهفتگی باشند که در شرایط کنونی این موضوع چندان لحاظ نمی‌شود. «محمدمهدی گویا» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در جلسه دیروز و در پاسخ به پرسش «شرق» درباره این موضوع، ادعای این مسافران را «دروغ» خواند و گفت گروه‌های دیگری هم در فرودگاه به بررسی سلامت این افراد می‌پردازند. علاوه‌ بر این گویا در این جلسه و در پاسخ به پرسشی درباره حضور اتباع دیگر کشورها در هواپیمای حامل دانشجویان ایرانی ساکن در ووهان چین، پاسخ دوپهلو ارائه کرد و گفت غیر از دانشجویان ایرانی هیچ فرد دیگری از این هواپیما پیاده نشده است. این پاسخ در حالی است که این پرسش به نگرانی از حضور اتباع دیگر کشورها در این هواپیما اشاره داشت و نه پیاده‌شدن آنها در فرودگاه تهران.

 انتقال ۵۰ نفر از ۸۰ ایرانی ساکن ووهان به کشور

در شبکه‌های اجتماعی و در دل جامعه ایران نگرانی‌هایی درباره کرونا مطرح است که پاسخ برخی از ‌ریشه‌های نگران‌کننده و براساس توضیحات وزارت بهداشت به این صورت است که: «‌از حدود ۸۰ دانشجوی ایرانی ساکن ووهان، ۵۰ نفر صبح روز گذشته به ایران آمدند. ‌این افراد به مدت دو هفته در قرنطینه خواهند بود. ‌محل قرنطینه به دلایل «امنیت روانی، حرفه‌ای و بهداشتی» اعلام نمی‌شود. ‌از این تعداد یک نفر مشکوک به کرونا است که تحت مراقبت جدی است». در کنار این خلاصه اخبار، توضیحات روز گذشته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نکات دیگری هم داشت. «گویا» در این جلسه و درباره وضعیت سلامت ۵۰ نفر از ایرانیان ساکن ووهان چین که به کشور بازگشتند، گفت: حدود ۸۰ نفر ایرانی ساکن ووهان چین بودند که از این تعداد ۵۰ نفر داوطلب بازگشت به کشور بودند و صبح روز گذشته با پروازی اختصاصی انتقال آنها به کشور انجام شد. او با تأکید بر قرنطینه ۱۴‌روزه مسافران چین، گفت: نیمی از این ۵۰ نفر که به کشور بازگشتند، خانم هستند و همه حال‌شان خوب است و علامتی از بیماری مشاهده نشده؛ هرچند بررسی‌های دقیق‌تر و قرنطینه در حال انجام است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه امکانات تشخیصی کروناویروس به میزان کافی در اختیار داریم، ادامه داد: روز گذشته نیز امکانات تشخیصی پیشرفته در اختیارمان قرار گرفت؛ بنابراین از نظر تشخیص بیماری نگرانی نداریم. او در پاسخ به سؤالی درباره تشدید یا تخفیف بیماری با تغییر فصل، گفت: هنوز نمی‌توان پیش‌بینی خاصی در این زمینه داشت و این موضوع پیش‌بینی‌پذیر نیست و ما خوش‌بینانه به این موضوع نگاه نمی‌کنیم که با تغییر فصل، بیماری کاهش یابد. او با تأکید بر اینکه آمادگی داریم بیماری افراد مشکوک را در کوتاه‌ترین زمان تشخیص دهیم، ادامه داد: افراد مشکوک به این بیماری در بیمارستان‌هایی که در این زمینه فعال هستند، بستری می‌شوند و با مراقبت درمانی از خطر تشدید بیماری جلوگیری خواهد شد. اقدامات درمانی که صورت می‌گیرد، نیز مطابق استانداردهای بین‌المللی است. گویا با بیان اینکه پروازها به چین متوقف شده، گفت: اما اگر کسی خواستار بازگشت به کشور باشد، برای بازگشت او امکانات را فراهم می‌کنیم. براساس گفته‌های این مسئول وزارت بهداشت، تاکنون ۹ مورد مشکوک به این بیماری در کشور بودند که البته نتایج آزمایش‌های‌شان منفی بود.

آماده‌باش سراسری بیمارستان‌ها مقابل «کرونا»

روز گذشته معاون وزیر بهداشت نیز در نشستی خبری از اعلام آماده‌باش سراسری بیمارستان‌ها علیه کروناویروس جدید گفت. «علیرضا رئیسی» در این نشست خبری، توضیحاتی نیز درباره پرواز دیروز داشت که حضور تعدادی از اتباع دیگر کشورها را هم تأیید می‌کرد. او در‌این‌باره گفت: به همراه دانشجویان ایرانی در پرواز امروز، ۶۵ نفر عراقی، ۲۴ نفر سوری و یک نفر لبنانی از شهر ووهان چین در پرواز حضور داشتند و به‌محض رسیدن به ایران، با همان پرواز به کشورهای خود منتقل شدند. او درباره دوره کمون بیماری کروناویروس گفت: دوره کمون بیماری ۳.۵ تا پنج روز است؛ اما این افراد ۱۴ روز در قرنطینه خواهند بود. دانشجویانی که به کشور منتقل شده‌اند، فعلا هیچ مشکلی ندارند و احتمالا روز شنبه آزمایش PCR نیز از آنها گرفته می‌شود. رئیسی در ادامه درباره شرایط قرنطینه ۱۴‌روزه دانشجویان گفت: تمام شرایط رفاهی، اعم از دسترسی به اینترنت، غذای مناسب و... فراهم است. همچنین تیم پزشکی، اورژانس و بیماریابی در محل مستقر است و این افراد به صورت روزانه معاینه می‌شوند. معاون بهداشت درباره تمهیدات اندیشیده‌شده در زمینه تجهیز بیمارستان‌ها به اتاق‌های ایزوله منفی برای بروز احتمالی کروناویروس گفت: نکته مهم آن است که تمام بیماران نیازی به بستری در بخش ایزوله منفی بیمارستانی ندارند. در شهر تهران هشت بیمارستان کاندیدای پذیرش بیماران احتمالی هستند، همچنین هر استان موظف بوده یک بیمارستان‌ را به تناسب جمعیت استان، به‌عنوان کاندیدا معرفی کند. تمام بیمارستان‌ها در حالت آماده‌باش هستند و خوشبختانه هنوز مورد مثبتی از بیماری گزارش نشده است.

ممنوعیت صادرات ماسک به چین

رئیسی در نشست روز گذشته در پاسخ به پرسشی مبنی بر صادرات ماسک به کشور چین گفت: صادرات ماسک به چین را ممنوع اعلام کرده‌ایم و شرکت‌های تولیدی هم فعال هستند. نکته مهم آن است که خود ماسک می‌تواند منشأ تولید آلودگی باشد؛ چراکه قطرات تنفسی روی آن می‌نشیند و بنابراین تنها کسی باید از ماسک استفاده کند که یا بیمار باشد یا با بیمار سر‌و‌کار داشته باشد.

به‌محض تأیید بیماری، گزارش می‌دهیم

معاون وزیر بهداشت همچنین از اعتماد مردم به سیستم بهداشتی و درمانی کشور گفت و تأکید کرد خبری را از مردم نخواهند پوشاند. رئیسی در‌این‌باره گفت: از مردم می‌خواهیم به اطلاع‌رسانی‌های مراجع قانونی مانند وزارت بهداشت اهمیت داده و بدانند ما به‌محض اینکه موردی از بیماری را در کشور شناسایی کنیم، به آنها اطلاع خواهیم داد. او از فیلم منتشر‌شده در فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: این فیلم به‌‌عنوان نماد کنترل مرزهای ایران در دنیا دست به دست می‌شد، بدون آنکه صحت داشته باشد. همکاران بهداشت محیط ما که در فرودگاه‌ها حضور دارند، با پوشیدن لباس نوع یک ایمنی، در حال فعالیت هستند و تمام مسافرانی را که تاکنون از مبدأ کشور چین به ایران وارد شده‌اند، بررسی‌های دقیق کرده‌اند. رئیسی همچنین به حواشی پیش‌آمده درباره ادامه پروازها از چین به ایران و بالعکس اشاره کرد و گفت‌: ما تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی هشداری اضطراری به کشورها اعلام نکرده بود، درخواستی برای توقف پروازها نداشتیم. اکنون نیز برخی از ایرانی‌ها در شهرهای کشور چین خواهان بازگشت به کشور هستند که نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. طبق اطلاع بنده، پس از پروازی که امروز دانشجویان ایرانی را به کشور بازگرداند، پرواز دیگری از چین به ایران انجام نشده است؛ اما نظر من این است که بهتر است بتوانیم ایرانی‌ها را به کشور بازگردانده و اجازه خروج چینی‌ها از کشورمان به کشور خودشان را هم بدهیم. درباره پروازهای غیر‌مستقیم نیز معیار ما کشور مبدأ آغاز پرواز است.

گفت‌وگو با مسافری از  ووهان

در همین حال یکی از دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین که دیروز به کشور بازگشت، درباره شرایط فعلی محل قرنطینه و همچنین چگونگی بازگشت‌شان به ایران به ایسنا توضیحاتی داد. مارال دانشجوی داروسازی در شهر ووهان چین در تشریح وضعیت نحوه انتقالش از چین به ایران در پی شیوع کروناویروس در این کشور، گفت: به دنبال شیوع این بیماری در چین بسیاری از کشورها اتباع‌شان را از این کشور خارج کردند. در همین راستا ما نیز فراهم‌شدن بازگشت‌مان به کشور را از سفارت ایران در چین خواستار شدیم. نهایتا نیز با پیگیری‌های انجام‌شده صبح روز چهارشنبه به کشور بازگشتیم.  وی درباره شرایط لحاظ‌شده در پرواز اختصاصی انتقال دانشجویان ایرانی مقیم ووهان به کشور نیز گفت: تیمی که برای بازگشت ما اعزام شد، همه لباس مخصوص پوشیده و مجهز بودند. قبل از ورود به هواپیما ابتدا توضیحات اولیه‌ای برایمان داده و تب‌مان چک شد. بعد از سوارشدن به هواپیما و هنگام خروج در فرودگاه تهران نیز مجددا تب‌مان چک شد. در ۹ ساعت پرواز نیز همه از ماسک استفاده ‌کردیم و نمی‌توانستیم ماسک‌مان را برداریم. بعد از رسیدن به فرودگاه تهران و بررسی‌های دوباره، با اتوبوس به محل قرنطینه منتقل شدیم. در هواپیما ظاهرا اتباع دو، سه کشور دیگر هم بودند ولی من آنها را ندیدم و از تعدادشان هم اطلاع دقیقی ندارم. هنگام پیاده‌شدن از هواپیما هم فقط ما ایرانی‌ها پیاده شدیم. وی در ادامه صحبت‌هایش در زمینه امکانات در نظر گرفته‌شده در محل قرنطینه نیز گفت: اینجا اتاق‌هایی که در اختیارمان گذاشتند یک تا دو نفره است. پرسنل هتل از اینجا رفتند و اکنون تیم اورژانس و وزارت بهداشت مستقر است و امکانات مورد نیازمان را از ما پرسیده و برایمان فراهم می‌کنند. دو پزشک نیز در اینجا مستقر هستند که به محض ورود مجددا تب‌مان را چک کردند و سوالاتی درباره مشکلات تنفسی و علائم سرماخوردگی از ما پرسیدند. به ما گفته‌اند ۱۴ روز باید در قرنطینه باشیم و پس از آن می‌توانیم نزد خانواده‌هایمان بازگردیم. در این مدت نیز اجازه دیدن خانواده‌هایمان را نداریم. البته من با خانواده‌ام صحبت کردم و وضعیت را به اطلاع آنها رساندم. خانواده‌ام تهران نیستند و پس از گذشت ۱۴ روز قرنطینه نزد آنها خواهم رفت. 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه