ارسال به دیگران پرینت

سرنوشت این 4 نفر و‌ این 4 حزب

شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جلسه بررسی صلاحیت‌ها از‌سوی شورای نگهبان و سیر تصمیم‌گیری در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، اعلام کرد: «روند بررسی صلاحیت‌ها موجب شده است تا پیشاپیش ترکیب اکثریت بالایی از نمایندگان مجلس مطابق با نظر اقلیت جامعه معلوم شود».

سرنوشت این 4 نفر و‌ این 4 حزب

شرق: شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جلسه بررسی صلاحیت‌ها از‌سوی شورای نگهبان و سیر تصمیم‌گیری در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، اعلام کرد: «روند بررسی صلاحیت‌ها موجب شده است تا پیشاپیش ترکیب اکثریت بالایی از نمایندگان مجلس مطابق با نظر اقلیت جامعه معلوم شود».

در این جلسه اعضای دفتر سیاسی درباره انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردند و با بررسی روند بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان و ‌نیز اخبار و سیر تصمیم‌گیری در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، مجددا بر موضع پیشین خود تأکید کردند. در این جلسه تصریح شد که با توجه به رد صلاحیت تقریبا تمامی اصلاح‌طلبان شاخص و به‌ویژه نامزدهای حزب اتحاد ملت در سراسر کشور و نیز دیگر نامزدهای منتقد وضع موجود که بر خلاف روح قانون اساسی و حداقل ویژگی‌های انتخابات رقابتی است و نیز با توجه به اینکه روند بررسی صلاحیت‌ها موجب شده تا پیشاپیش ترکیب اکثریت بالایی از نمایندگان مجلس مطابق با نظر اقلیت جامعه معلوم شود، مفهوم انتخابات که لازمه آن «رقابتی‌بودن» است، شکل نگرفته و انتظار می‌رود تصمیم شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در راستای بیانیه‌های اخیر آن شورا و بر این مبنا شکل بگیرد.

 عقبه اصلاح‌طلبانه حزب اتحاد و تأکید بر هویت اصلاح‌طلبانه

حزب اتحاد ملت که تعداد زیادی از اعضایش نیروهای حزب مشارکت هستند، در چند وقت اخیر نسبت به روند بررسی صلاحیت‌ها اعتراضات زیادی ارائه کردند و اغلب با طرح نبود رقابت در شرایط فعلی سعی کردند که بیش از توجه به حضور کمی اصلاح‌طلبان بر هویت اصلاح‌طلبی تأکید کنند. البته برخی این شائبه را هم مطرح می‌کنند که حزب اتحاد ملت بعد از ردصلاحیت زودهنگام دبیرکل خود، یعنی علی شکوری‌راد، چنین مواضعی را اتخاذ کرد و اگر او رد صلاحیت نمی‌شد احتمالا اکنون شاهد مواضع دیگری از این حزب می‌بودیم؛ برای مثال علی شکوری‌راد در وزارت کشور و هنگام ثبت‌نام در انتخابات گفت که آمده‌ام تا بمانم: «اگر کسی مثل من که تمام عمرش را برای این انقلاب و نظام گذاشته است رد صلاحیت شود چه کسی می‌خواهد تأیید شود. من برای حضور نمادین و انتحاری نیامدم؛ آمدم بمانم، رأی مردم را به دست آورم و وقتی رأی آوردم بروم مجلس به امور مردم رسیدگی کنم؛ بنابراین من از هر کسی که صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند خواهش می‌کنم که به صلاحیت من واقعی رسیدگی کند و اگر رد صلاحیت می‌شوم واضح و روشن دلایلش را بیان کند. من اساسا این را که تلقی شود آمده‌ام رد صلاحیت شوم، کاملا و قلبا تکذیب می‌کنم. من برای شرکت در انتخابات و رقابت انتخاباتی و سپس حضور در مجلس برای پیگیری امور مردم آمده‌ام».

باتوجه به سخنان دبیرکل حزب اتحاد ملت می‌توان چنین برداشت کرد که اگر رد صلاحیت نمی‌شد، برای رأی‌آوری این حزب دست به فعالیت مؤثر انتخاباتی می‌زد. البته این نوع نگاه هم وجود دارد که در مجموع حزب اتحاد ملت به دلیل عقبه ذاتا اصلاح‌طلبانه‌اش به‌هر‌حال رویکردی صریح‌تر از دیگر احزاب اصلاح‌طلب دارد و به نوعی این منش در خصیصه این حزب تعریف شده است.

 شرکت همه‌جانبه حزب ندا در انتخابات

حزب ندای ایرانیان هم در این دوره انتخابات بی‌کار ننشست و روز گذشته در جلسه شورای مرکزی خود در قالب بیانیه‌ای مطرح کرد: «انتقادها از روند برگزاری انتخابات کم نیست ولی پشت‌کردن به صندوق‌های رأی از دید ما محکوم است و با تمام توان در انتخابات شرکت خواهیم کرد. همان‌‌گونه که در بیانیه راهبردی حزب ندای ایرانیان تأکید کردیم، همچنان صندوق رأی را بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای اصلاحات می‌دانیم و با صندوق رأی قهر نخواهیم کرد». اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان تأکید کردند: «تشکیل مجلسی کارآمد، متخصص و سالم از منظر اقتصادی می‌‌تواند به بهبود وضعیت کشور کمک کند. اولویت حزب ندای ایرانیان جلب مشارکت مردم، حمایت از کاندیدهای جوان، حزبی و متخصص خواهد بود. انتخابات عرصه حضور اصلاح‌طلبانه در صحنه است و نمی‌توان نسبت به تشکیل مجلس شورای اسلامی بی‌مسئولیت بود. انتخابات فرصت بزرگی برای گفت‌وگوی با مردم و ارائه برنامه‌هاست، مردم و احزاب سیاسی را تشویق و ترغیب به حضور در انتخابات می‌‌کنیم».حزب ندا در حالی این بیانیه را داده که معلوم نکرده است تشکیل مجلسی متخصص قرار است متشکل از نیروهای اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا؟ و در شرایطی که اصلاح‌طلبان نیروهای شاخصی ندارند، تشکیل یک مجلس متخصص و کارآمد اصلاح‌طلب محل تردید است مگر آنکه مقصود حزب ندا متخصص ولو اصولگرا باشد. از سوی دیگر، شاید این نوع نگاه که اصلاح‌طلبان می‌توانند در هر شرایطی فعالیت کنند و لازم است که خود را با وضعیت پیش‌آمده وفق دهند شاید محصول نبود عقبه قوی اصلاح‌طلب در حزب ندای ایرانیان و خاصه دبیر کل آن، یعنی صادق خرازی باشد، زیرا به هر روی سابقه خرازی بیش از آنکه حزبی و تشکیلاتی باشد، به فعالیت دیپلماتیک در دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی محدود می‌شود.

 کارگزاران و تأکید بر ائتلاف

در این بین حزب کارگزاران سعی کرده موضعی میانه اتخاذ کند؛ چنانچه چند روز پیش حسین مرعشی، سخنگوی این حزب، به «شرق» گفت که اگر شورای عالی سیاست‌گذاری در تهران لیستی ارائه نکند، احتمالا حزب کارگزاران از برخی نامزدها حمایت خواهد کرد. معنای این سخن آن است که کارگزاران اگر لیست هم ندهد، به‌طور‌کامل غافل از عرصه انتخابات نخواهد شد و حمایت را به‌جای لیست رسمی خواهد گذاشت. هرچند موضع حزب کارگزاران در مقطع کنونی این‌گونه شده است و پیش‌تر حتی اعضای این حزب از احتمال ائتلاف مجدد اصلاح‌طلبان با اصولگرایان میانه‌رو سخن می‌گفتند؛ شاهد مثال آن گفت‌وگوی ماه گذشته کرباسچی با سایت «خبرآنلاین» است که گفته بود: «این حرف‌ها که ما ائتلاف نمی‌کنیم، از سوی جمع مؤثر اصلاح‌طلبان مطرح نشده و حالا ممکن است که کسی در جایی حرفی زده باشد. عقل جمعی و عملکرد مجموعه اصلاح‌طلبان نشان داده است که براساس مصالح عمل کرده‌اند نه شعارهای سیاسی و در این انتخابات هم اگر احساس کنند که با هر کسی که ائتلاف کنند، به نفع کشور است و از ورود نیروهای افراطی -که به‌جز بحث‌های سیاسی و شعارها کارنامه دیگری ندارند- جلوگیری کند، من فکر نمی‌کنم اصلاح‌طلبان از ائتلاف و اعتدال که به نفع کشور و خودشان است، دست بردارند».

 اعتماد ملی و غیررقابتی‌دانستن انتخابات این دوره

سیاست حزب اتحاد ملی هم به میزانی شبیه حزب اتحاد است و این حزب بعد از مشخص‌شدن نتیجه بررسی صلاحیت‌ها در بیانیه‌ای شدیدالحن اعلام کرد رد صلاحیت‌ها منجر به کاهش مشارکت خواهد شد: «با وضعیت کنونی که شورای نگهبان به‌مثابه یک حزب تمام عمل می‌کند، امکان حل مشکل برای تحقق مشارکت حداکثری وجود ندارد». الیاس حضرتی، قائم‌مقام دبیر کل این حزب هم در همان ایام اعلام نتایج صلاحیت‌ها به «شرق» گفت فضایی ایجاد شده است که عملا امکان رقابت دو جناح سیاسی از بین رفته و رقابت صرفا میان یک جناح است. اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی هم درباره امکان ارائه لیست گفته بود که به‌دلیل رد صلاحیت‌های بالای نامزدهای حزب، عملا امکان ارائه لیست وجود ندارد.با نگاه جامع به رویکرد احزاب اصلاح‌طلب در این دوره از انتخابات مجلس می‌توان دریافت که یک نگاه مشترک و استراتژیک میان اصلاح‌طلبان درباره نوع مواجهه با انتخابات وجود ندارد و برخی از ایشان باور دارند که باید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کرد و برخی دیگر حفظ هویت و سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را اولویت می‌دانند.


بیانیه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

جبهه اصلاحات لیست نمی‌دهد

شرق: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، دیشب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در سال جاری، لیست انتخاباتی ارائه نخواهد داد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

ملت شریف ایران

ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی و چهل‌و‌یکمین سالگرد استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را تبریک عرض می‌کنیم. یاد شهدای گرانقدر را گرامی داشته و در مقابل خانواده‌های این عزیزان و جامعه ایثارگران سر تعظیم فرود می‌آوریم. اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار داریم ضمن دعوت از عموم مردم عزیز جهت شرکت پرشور در مراسم راهپیمایی 22 بهمن نکات زیر را به استحضار می‌رسانیم:

1- به همه آحاد ملت به‌ویژه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی توصیه می‌کنیم با مشارکت جدی و مؤثر در انتخابات دوم اسفند به مانند گذشته نسبت به استیفای حق و وظیفه خود در شکل‌گیری مجدد مجلس شورای اسلامی و ناامیدکردن بدخواهان از هیچ کوششی دریغ ننمایند.

2- به باور ما صندوق رأی علی‌رغم کاستی‌های فرارو، تنها راه اصلاح امور کشور و تأمین‌کننده استقلال، توسعه همه‌جانبه و رفع تهدیدات گوناگون علیه کشور و منافع و امنیت ملی است.

3-   شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی به نمایندگی احزاب و سایر ظرفیت‌های این جریان ریشه‌دار انقلاب، از مدت‌ها قبل با صرف صدها ساعت نفر وقت کارشناسی، تشکیل 33 نشست عمومی، تشکیل کارگروه‌ها و تعیین راهبردها، سیاست‌ها، شاخص‌ها و فعال‌کردن ستاد مرکزی انتخابات، از همه توان و توشه خویش برای نقش‌آفرینی مؤثر و کارآمد در این عرصه استفاده می‌کند.

4- بر اساس نتایج کنونی برآمده از فرایند بررسی و رسیدگی به صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب حوزه‌های انتخابیه از سوی هیئت‌های اجرائی، نظارت و شورای محترم نگهبان، متأسفانه عمده دبیران کل احزاب و چهره‌های نام‌آور ما در اکثر حوزه‌های انتخابیه به‌گونه‌ای رد صلاحیت شده‌اند که امکان حضور کاندیداهای این جبهه به‌صورت کامل در سطح 208 حوزه انتخابیه سراسر کشور فراهم نیست و امکان رقابت عادلانه برای جریان ریشه‌دار اصلاح‌طلب میسر نمی‌باشد.

5- در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلام‌شهر، شمیرانات و پردیس، عمده ظرفیت و فرصت حضور احزاب و شخصیت‌های نام‌آشنا از این جبهه گرفته شده‌ است. با این شرایط هرگونه تصمیم احزاب عضو که امکان رقابت حداقلی در این حوزه برای آنان باقی‌مانده است، مورد احترام بوده و حق قانونی آنهاست تا با نام و عنوان خود از کاندیدای مورد نظر خود حمایت نمایند.

6- در اجرای راهبرد مصوب مبنی بر معرفی نامزدهای واجد معیارهای مصوب شورای عالی در سایر نقاط کشور، از شوراهای اصلاح‌طلبان استان‌ها تقاضا می‌کنیم متناسب با واقعیات صحنه‌های رقابت، رأسا و به‌صورت اقتضایی نسبت به معرفی نامزدها و کمک به حضور پررنگ مردم در رویداد مهم انتخاباتی پیش رو نهایت سعی و تلاش خود را مبذول دارند.

بدیهی است نامزدهای معرفی‌شده توسط شوراهای استانی مورد حمایت شورای عالی خواهند بود. 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه