ارسال به دیگران پرینت

چرا دولت موقت سودان توپ عادی‌سازی روابط را به زمین مجلس انداخت؟

یک کارشناس مسائل آفریقا، با اشاره به تصمیم دولت موقت سودان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مشروط کردن این موضوع به موافقت مجلس سودان، گفت: دولت موقت سودان با تعیین این شرط، تلاش کرده که به نوعی اعتراضات مردمی در ارتباط با این موضوع را کنترل و مدیریت کند.

چرا دولت موقت سودان توپ عادی‌سازی روابط را به زمین مجلس انداخت؟

جعفر قنادباشی،  در پاسخ به این سوال که آیا مجلس سودان با عادی سازی روابط دولت این کشور با رژیم صهیونیستی موافقت می کند؟ باتوجه به برخی از اعتراض‌های مردمی صورت گرفته نسبت به این موضوع، خاطرنشان کرد: بعد از سقوط دولت «عمر البشیر»، مجلس سودان نیز منحل شد و در حال حاضر شورای حاکمیتی در سودان فعال است که ترکیبی از نظامیان و برخی از نمایندگان احزاب است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مجلس به معنای واقعی در حال حاضر در سودان وجود ندارد، باید منتظر برگزاری انتخابات در این کشور جهت تشکیل مجلس جدید بود و این موضوعی زمان‌بر است. به نظر می رسد دولت موقت سودان با تعیین چنین شرطی تلاش کرده که به نوعی اعتراضات مردمی در سودان را در مخالفت با این موضوع کنترل کند و از افزایش آن جلوگیری کند.

این کارشناس مسائل آفریقا با بیان اینکه در همین چارچوب دولت موقت سودان تاکید دارد تا مجلس این کشور با این موضوع موافقت نکند عادی‌سازی رسمی نمی شود و همین موضوع اعتراضات مردمی را کاهش می دهد،گفت: شورای حاکمیتی که در سودان در حال حاضر مشغول به فعالیت است شورای ضعیفی است و وظیفه‌اش برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی جدید سودان است.

وی با تاکید بر این که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وظیفه دولت موقت نیست، خاطرنشان کرد: دولت موقت سودان دولت ضعیف است و دست نشانده امارات و عربستان است.

قنادباشی در همین ارتباط  افزود: سودان طی دهه‌های گذشته هیچ گاه دولتی اینقدر ضعیف نداشته است دولتی که به نوعی می توان گفت دست نشانده است و اسرائیل و آمریکا از ضعف دولت سودان برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند.

این کارشناس مسائل آفریقا در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در آینده نزدیک شاهد این باشیم که تعداد دیگری از کشورهای عربی-آفریقایی به کاروان به اصطلاح صلح با رژیم صهیونیستی ملحق شوند، گفت: مردم شمال آفریقا به شدت مخالف رژیم صهیونیستی هستند ولی اگر دولت های ضعیف در این گونه کشورها به مانند سودان حاکم باشد که برای بقا خود نیاز به حمایت آمریکا داشته باشد ممکن است به این روند بپیوندند.

وی با بیان اینکه البته به نظر نمی رسد با توجه به در پیش بودن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا دیپلماسی واشنگتن این توان را داشته باشد تا گام های دیگری در این حوزه بردارد، افزود: از یگر سو صهیونیست‌ها می‌خواهند از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید نهایت استفاده را کرده و با استفاده از فشار آمریکا تعداد کشورهای بیشتری را مجبور به عادی‌سازی روابط با این رژیم کنند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه