ارسال به دیگران پرینت

پاک آیین: مسیر شورای امنیت بهترین راه‌حل برای حل مساله قره‌باغ است

سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: مکانیسم مینسک و مسیر شورای امنیت بهترین راه‌حل برای حل مساله قره باغ میان آذربایجان و ارمنستان است.

پاک آیین: مسیر شورای امنیت بهترین راه‌حل برای حل مساله قره‌باغ است

محسن پاک‌آیین  با اشاره به آخرین تحولات در مناقشه آذربایجان و ارمنستان در بحث قره باغ اظهار کرد:  هنوز شاهدیم درگیری‌ها ادامه دارد و نشانی از آرامی در این موضوع نیست. اطلاعیه‌هایی که طرف آذربایجانی مبنی بر اینکه برخی از شهرها و روستاها را آزاد کرده است، اعلام می‌کند، نشان دهنده این است که طرف آذربایجانی می خواهد جنگ و درگیری را ادامه دهد و برخی از فیلم‌ها که در فضای مجازی منتشر شده اگر صحت داشته باشد صحت این موضوع را تایید می کند.

وی درباره برخی زمزمه ها برای کشاندن پای کشورهای فرامنطقه ای به این مناقشه اظهار کرد: ارمنستان که در جبهه نظامی ضعیف است دنبال آن است که در حوزه سیاسی فعال شود و اشاره هایی کرده است که پای برخی کشورهای فرامنطقه‌ای مثل آمریکا و اتحادیه اروپا را می خواهد به مساله باز کند و درگیری‌ها را به مساله دو قطبی تبدیل کند.

سفیر پیشین کشورمان در آذربایجان ادامه داد: اگر کشورها در این مساله دخالت کنند قطعا درگیری را تشدید می‌کنند. بهتر است مکانیسم مینسک که آمریکا، روسیه و فرانسه روسای این گروه هستند و کشورهای آذربایجان و ارمنستان نیز این مکانیسم را قبول دارند با همراهی شورای امنیت سازمان ملل و اصرار بر اجرای ۴ قطعنامه شورا درباره مناقشه میان دو کشور به کار گرفته شود و مسیرهای خارج از آن کنار گذاشته شود.

پاک آیین اظهار کرد: الان سه کشور عضو مکانیسم مینسک عضو شورای امنیت هستند و برای آنها سخت نیست که قطعنامه‌های مذکور را اجرایی کنند. بر اساس این قطعنامه‌ها تاکید شده است که ۷ شهر آذربایجان باید پس داده شود و دو کشور درباره قره باغ مذاکره کنند. اگر این اتفاق بیفتد می‌توان امیدوار بود که مساله حل شود. معتقدم مکانیسم مینسک و مسیر شورای امنیت بهترین راه حل برای این مساله است و اگر کشور یا کشورهایی بخواهند جداگانه در این مساله دخالت کنند تنش در این منطقه و مرزهای مشترک این کشورها را افزایش می دهند.

وی درباره اهمیت تاکید ایران بر حفظ آرامش دو کشور به ویژه در مرزهای ایران گفت: مرزهای ما خیلی به هم نزدیک است. رود ارس محل درگیری این دو کشور و مرز ایران با این دو کشور است که این رود در برخی جاها آن‌قدرعرضش کم می شود که می توان با قدم زدن به آن طرف رود رفت، از این رو معتقدم ایران باید با صراحت و قاطعیت وارد شود. مقامات نظامی و سیاسی ما صراحتا خواستند که آسیبی به مناطق مرزی در این درگیری وارد نشود.

این کارشناس مسایل منطقه تاکید کرد: هر نوع پیشنهاد و میانجی گری باید از سوی دو کشور ارمنستان و آذربایجان مورد استقبال قرار گیرد. فعلا مکانیسم مینسک را دو کشور برای حل این مناقشه انتخاب کرده اند و سفیر ارمنستان در ایران در مصاحبه ای نیز اخیرا اعلام کرده است به طور رسمی که تنها نهاد موجود برای حل مساله "مینسک" است.

وی در عین حال پیشنهاد و راهکار ایران و تلاش کشورمان برای برقراری آرامش میان دو کشور را ستود و گفت: این تلاش‌ها در برقراری صلح در منطقه از سوی ایران خوب است.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه