ارسال به دیگران پرینت

آمریکا با فشاری که بر کشورهای منطقه و شرقی وارد می‌کند، باعث شده که روابط ما با چین و حتی عراق هم تحت تاثیر قرار بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس با اشاره به مسدود ماندن ۲۰ میلیارد پول ایران گفت: سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اگر نگوییم بی ربط با این موضوع است، باید بگوییم که صرفا می‌تواند برخی مقدمات را برای حل این موضوع تسریع کند. آمریکا با فشاری که بر کشور‌های منطقه و شرقی وارد می‌کند، باعث شده که روابط ما با چین و حتی عراق هم تحت تاثیر قرار بگیرد.


آمریکا با فشاری که بر کشورهای منطقه و شرقی وارد می‌کند، باعث شده که روابط ما با چین و حتی عراق هم تحت تاثیر قرار بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس با اشاره به مسدود ماندن 20 میلیارد پول ایران گفت: سند همکاری 25 ساله ایران و چین اگر نگوییم بی ربط با این موضوع است، باید بگوییم که صرفا می‌تواند برخی مقدمات را برای حل این موضوع تسریع کند.

آمریکا با فشاری که بر کشورهای منطقه و شرقی وارد می‌کند، باعث شده که روابط ما با چین و حتی عراق هم تحت تاثیر قرار بگیرد.

مهدی سعادتی بیشه‌سری در گفت‌وگو درباره پیش‌بینی سرانجام سند همکاری 25 ساله ایران و چین، گفت: این سند، بسیار جامع است و در قالب یک برنامه 25 ساله، موضوعات مختلفی در آن قید شده که روابط دو جانبه تهران و پکن، موضوعات مختلف عرصه بین‌الملل، اقتصاد و تجارت، مناطق آزاد و بخش خصوصی، گردشگری، فناوری ، امنیت و دفاع و .... را شامل می‌شود و قابلیت اجرا نیز خواهند داشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در پاسخ به این پرسش که مجلس چه اقداماتی را نسبت به سند همکاری 25 ساله انجام خواهد داد، گفت: با توجه به اینکه زمان فی ما بین مجالس دهم و یازدهم، بخشی از موضوعات سند همکاری 25 ساله طرح شد، قرار بر این شده تا این مساله در کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون امنیت ملی بحث شده و سپس موضوع بعد از چکش‌کاری راهی صحن علنی مجلس شود. ما تا امروز مقدماتی را نیز فراهم کردیم ولی هنوز نهایی نشده و برای طرح در صحن آماده نیست.

وی ادامه داد: طبیعی است که چنین بحث وسیعی به این زودی تجمیع نشده باشد. چراکه ما در سند همکاری 25 ساله با چین و در بحثی مانند موضوع دفاعی و امنیتی، پروتکل‌های آموزشی و پژوهشی و رزمایش‌های مشترک را داریم و تمامی مباحث در چند بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. لذا نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های دیگر مانند کمیسیون‌های اقتصادی و کشاورزی و ... در قالب کمیته‌هایی به بررسی این سند می‌پردازند.

سعادتی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا عقد سند همکاری 25 ساله ایران با چین می‌تواند 20 میلیارد دلار پول ایران که در چین مسدود شده را با توجه به اظهارات مقام‌های رسمی مبنی بر عدم همکاری بانک‌های روسی و چینی با ایران به دلیل بحث FATF، آزاد کند، گفت: متاسفانه موضوعاتی مانند همین بحثی که شما گفتید یا همین‌طور برجام و فشارهایی که غرب علیه ایران در جامعه جهانی ایجاد کرده، سند همکاری 25 ساله ایران و چین اگر نگوییم بی ربط با این موضوع است، باید بگوییم که صرفا می‌تواند برخی مقدمات را برای حل این موضوع تسریع کند.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: متاسفانه دولت در موضوعاتی مانند مذاکرات هسته‌ای و برجام اشتباهاتی انجام داد و در این رابطه به هشدارهای مقام معظم رهبری گوش نداد. ما در مجلس واقعا از این مساله ناراحت هستیم و سعی می‌کنیم که این موضوع را به نحوی از طریق سند همکاری 25 ساله ایران و چین حل کنیم. البته فراموش نکنید که این سند همکاری قطعا باعث بهبود روابط ایران و چین می‌شود که این موضوع در حل چنین مسائلی بی‌تاثیر نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که پول های ایران در چین در نهایتا چطور آزاد خواهد شد، تصریح کرد: یک بخشی از مبادلات و معاملات می‌تواند به شکل مبادله کالا باشد. به هرحال آمریکا با فشاری که بر کشورهای منطقه و شرقی وارد می‌کند، باعث شده که روابط ما با چین و حتی عراق هم تحت تاثیر قرار بگیرد ولی ما همچنان امیدواریم که با تقویت روابط این فشار را کم اثر کنیم.

سعادتی در پایان گفت: من امیدواریم که سند همکاری ایران و چین تا قبل از سال 1400 به نتیجه برسد و این اطمینان وجود دارد که اگر تمام این سند اجرایی نشود، حداقل در بخشی از آن توافق حاصل خواهد شد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه