ارسال به دیگران پرینت

اویل پرایس:

با قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، تهران برای تمام نفت خود یک مشتری دائم خواهد داشت

با بسته شدن قرارداد ۲۵ ساله با چین، ایران برای تمام نفت خود یک مشتری دائم خواهد داشت.چین متعهد شده تولید در میادین نفتی غرب کارون را حداقل ۵۰۰ هزار بشکه در روز طی دو سال آینده افزایش دهد.


با قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، تهران برای تمام نفت خود یک مشتری دائم خواهد داشت

. بنابراین تهران به سرعت در حال توسعه میادین نفتی خود است. این توسعه نه تنها شامل میادین اصلی در غرب کارون می‌شود بلکه میادین نفتی چالش برانگیزتر مثل میادین مشترک با عراق را هم در برمیگیرد. چین متعهد شده تولید در میادین نفتی غرب کارون را حداقل 500 هزار بشکه در روز طی دو سال آینده افزایش دهد.

 ایران مصمم است تولید در میادین مشترک با عراق را افزایش دهد، میادینی مانند دهلران، نفت شهر، آزادگان و یادآوران. میادین نفتی آذر چالش‌برانگیزترین منابع نفتی در بلوک اناران هستند که شامل چنگوله و دهلران هم می‌شوند. 

 تکمیل فاز 1 میدان نفتی آذر تمام برنامه بهینه سازی تولید نفت از میادین نفتی مشترک با عراق نیست. مطالعات جدید نشان می دهد ذخایر نفتی در این منطقه تا 4 میلیارد بشکه می‌رسد یعنی دو برابر رقمی که قبلا تخمین زده شده بود. هدف فاز دوم تولید حداقل 71500 بشکه در روز به علاوه تولید 80 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی در روز است که قرار است تا پایان سال 1399 محقق شود.

به گفته منابع آگاه، فاز سوم تولید از میادین نفتی افزایش تولید تا بیش از 100 هزار بشکه در روز است که منوط به مشارکت شرکت ملی نفت می‌شود.

 شرکت استات اویل نروژ در 2003 توسعه میدان نفتی اناران را آغاز کرد و پس از اکتشاف نفت در 2005 در میادین آذر و چنگوله، شرکت لوک روسیه هم به آن پیوست. شرکت لوک اویل 25 درصد سهام خود  در بلوک اناران را در سال‌های 2008 و 2009 پس از تحریمهای آمریکا واگذار کرد و کشورهای اتحادیه اروپا هم به دنبال استات اویل 75 درصد سهام خود را در 2011 با تشدید تحریم ها کنار گذاشتند. با امضای قرارداد اتمی برجام در 2015، بسیاری از شرکت‌های نفتی تفاهم‌نامه هایی برای میادین نفتی بلوک اناران امضا کردند که شامل شرکت DNO نروژ، PTTEP تایلند، گزپروم نفت و لوک روسیه هم می‌شد.

 پس از بیرون رفتن یک طرفه آمریکا از قرارداد برجام در 2018 و تحریم های پس از آن، ایران به دنبال کمک از چین و روسیه بود و از نیروی متخصص دانشگاه‌های ایران و موسسات آکادمیک چین و روسیه هم استفاده می‌کرد. به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، به تازگی 13 قرارداد به ارزش 160 میلیارد ریال (170 میلیون دلار) با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برای انجام مطالعات در میادین نفت و گاز بسته شده است.

 طبق گفته منابع ایرانی، حدود 6 تا 8 درصد از میادین نفتی این کشور تولید خود را از دست داده‌اند که تنها با شیوه‌های EOR (ازدیاد برداشت نفت) قابل بازیابی است. این رقم برای نفت دریایی برابر با 12 تا 15 درصد است. بنابراین پاک کردن این خلأ برای رسیدن به هدف افزایش تولید نفت خام ضروری است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • هاشم ارسالی در

      البته خیلی مفت و زیر قیمت بازار

    • فدایی رهبر ارسالی در

      شما که گفتین همچی قراردادی بسته نشده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • رامین ارسالی در

      تف تو صورت وطن فروشان خائن

    • دانیال ارسالی در

      چینهیا در تمام قردادهای خود با کشورهای منطقه آسیا مفت خر هستند مطمئن باشید مجانی با با قیمت نازل نفت ایران را می خرن مثلا در ازای حمایت از ایران در برابر آمریکا

    • ترسو ارسالی در

      مفت خر یعنی همین !!!

    • ناشناس ارسالی در

      با چه قیمتی خریدار کل نفت ایران هست ؟

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه