ارسال به دیگران پرینت

ذاکریان: آمریکا مثل گاوی زخمی دارد به خود و دیگران شاخ می‌زند

یک استاد دانشگاه گفت: بعد حقوقی برجام یک ضربه کاری به آمریکا وارد کرد و بعد از آن آنها به همه جا و گاهی به بدن خود شاخ می زنند. اگر چه ملت ایران هم در این روند آسیب دید اما در نهایت آمریکاست که زمین گیر می شود.

ذاکریان: آمریکا مثل گاوی زخمی دارد به خود و دیگران شاخ می‌زند

مهدی ذاکریان با اشاره به تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران در اقدامی یک جانبه و متقابلا اعلام مقامات ایرانی مبنی بر این که اگر آمریکا به اموال و قلمرو ایران تعرض کند طبق ماده 51 منشور اقدام خواهد کرد، گفت: تا زمانی که شورای امنیت و جامعه بین الملل به یک قطعنامه و تصمیم نرسد یک کشور برای مقابله با تجاوز علیه کشورش می تواند از حق خود طبق ماده 51 منشور ملل متحد برای دفاع از خود با توسل به زور اقدام کند. از این رو این اصل 51 منشور یک اصل حقوقی حاکم بر روابط بین الملل است که رییس شورای راهبردی روابط خارجی و وزیر خارجه سابق ایران به آن اشاره کردند و به نظر من حرف درست و صحیحی به لحاظ حقوقی بود.

وی با اشاره به اظهارات سردار سلامی در این رابطه نیز اظهار کرد: حراست، پاسداری و دفاع از تمامیت ارضی کشور وظیفه نیروهای نظامی است و در هر نقطه ای از دنیا به قلمرو جمهوری اسلامی ایران تعرض شود طبق گفته های آقای سلامی با واکنش تند و سخت ایران مواجه می شوند. ممکن است کشتی، هواپیما و فردی دارای تابعیت ایرانی باشد و با ادعا اخیر آمریکایی ها در بازگشت تحریم های قبلی شورای امنیت، ممکن است به آنها تعرض شود، در حالی که این قطعنامه‌ها برنگشته‌اند و آمریکا تفسیر یک جانبه نه بین المللی از آن دارد. دبیرکل سازمان ملل هم اعلام کرد که این بحث ابهام دارد و کاری نمی شود کرد لذا در عمل کمیته تحریم نمی تواند شکل گیرد و هر نوع اقدامی یک جانبه و تعرض‌آمیز است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ضمن اینکه آمریکایی ها هنوز یک بدهی بزرگ به ایران دارند و آن عملیات ترورریستی بود که علیه یک مقام دولتی، رسمی و نظامی ایران که مهمان رسمی یک کشور ثالث بود انجام شد. ایران در این زمینه می تواند به تناسب آن کاری که آمریکا کرد به لحاظ حقوقی پاسخ دهد. در این زمینه اگر یک بار دیگر آمریکا بخواهد اقدامی انجام دهد می داند که پاسخ این خطا چه خواهد بود.

ذاکریان در پاسخ به این که قطعنامه های شش گانه شورای امنیت درباره ایران طی ده سال گذشته عملا در بخش های زیادی دیگر کارآیی و وجاهتی برای اجرا ندارند و فعالیت های هسته‌ای ایران به ویژه در چارچوب برجام بسیار پیشرفت کرده است، اما چرا آمریکا بر بازگشت آنها تاکید دارد؟ علاوه بر این تحریم های ثانویه آمریکا آنقدر اثر گذار بوده است که نیازی به قطعنامه های قبلی نیست؟ گفت: ما نگاه می کنیم به آخرین قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل که 2231 است و این قطعنامه برجام را ضمیمه خود کرده است و کلیه قطعنامه های قبلی بر اساس آن لغو می شوند و تحریم ها در سال 2015 بلااثر شد. آمریکا این را قبول نداشت که از برجام خارج شد و قطعنامه 2231 را نقض کرد و بعد از آن دیگر نمی تواند به آن برگردد.

وی تصریح کرد: حتی اروپایی ها نتوانستند در واکنش به ایران که تعهدات برجامی هسته‌ای اش را کنار گذاشت، واکنشی نشان دهند و مکانیسم حل اختلاف را علیه ایران فعال کنند، چرا که آنها به خوبی می دانستند اگر ایران تعهدات هسته ای خود را انجام نمی دهد به خاطر اجرا نشدن تعهدات متقابلی است که آنها در چارچوب برجام باید انجام می دادند و ندادند.

ذاکریان گفت: آمریکایی ها نه تنها برجام را ترک کردند بلکه تحریم هایی را اعمال کردند که ماهیت اقتصادی و بانکی فراتر از قطعنامه های شش گانه قبلی داشت، از این رو به هیچ عنوان نمی توانند مدعی برجام و قطعنامه های قبلی شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اقدام اخیر آمریکا خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها با خروج از برجام مثل گاوی هستند که ماتادور در زمین بازی زخمی کاری به آن وارد کرده است، به خود و دیگران دارد حمله می کند. بعد حقوقی برجام ضربه ای کاری به آمریکا وارد کرده است و بعد از آن او به همه جا و گاهی به بدن خود دارد شاخ می زند. اگر چه ملت ایران هم در این روند آسیب دید اما در نهایت آمریکاست که در این رابطه زمین گیر می شود.

وی در پاسخ به این که اگر آمریکا اقدامی را بعد از این ولو یک جانبه علیه منافع ایران انجام دهد چه واکنش حقوقی را ایران می تواند داشته باشد؟ گفت: یک اقدام حقوقی مراجعه به شورای امنیت است و دیگری مراجعه به دیوان دادگستری بین المللی. اما از انجایی که آمریکا از عهدنامه مودت سال گذشته خارج شده است، صلاحیت دیوان را به رسمیت نمی شناسد، از این رو تنها شورای امنیت باقی می ماند که می تواند به لحاظ حقوقی مساله را بررسی کند. به لحاظ سیاسی اما ایران این حق را دارد که در ازای تعرض به اموال، اتباع و قلمروش عمل متقابل داشته باشد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه