ارسال به دیگران پرینت

غفلت انتخاباتی ترامپ؛ فرصتی برای عرض اندام بیشتر مکرون

یک کارشناس ارشد مسائل عراق، با بیان این که مکرون از مدتها قبل به دنبال احیای جایگاه فرانسه در منطقه و حوزه مدیترانه است، تاکید کرد: نقش آفرینی بیشتر فرانسه در عراق منوط به نگاه و رویکرد آینده واشنگتن به بغداد است.

غفلت انتخاباتی ترامپ؛ فرصتی برای عرض اندام بیشتر مکرون

سید رضا قزوینی غرابیدر مورد سفر اخیر رییس جمهور فرانسه به عراق و اهداف وی از انجام این سفر گفت:  فرانسوی ها از گذشته روابط قابل توجهی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و نظامی با عراق داشته اند و از شرکای جدی بغداد بوده‌اند. این مناسبات پس از اشغال عراق به دلیل تسلط آمریکا بر کشور تضعیف شد. مکرون از مدتها قبل به دنبال احیای جایگاه فرانسه در منطقه و حوزه مدیترانه است. قدرت نظامی بالای فرانسه و عضویت دائم در شورای امنیت باعث می‌شود که ظرفیت بالایی برای عرض اندام در گستره مدیترانه و همچنین منطقه داشته باشد.

در صورت ناکامی ترامپ در انتخابات، احتمالا شاهد افزایش نفوذ فرانسوی‌ها در عراق باشیم

 وی افزود :به نظر می رسد توجه اخیر آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری پیش روی این کشور باعث شده است تا فرصت مناسبی برای پاریس پیش بیاید که نفوذ منطقه‌ای خود را تقویت کند. به نظر می رسد فرانسوی‌ها روی احتمالات انتخابات آمریکا هم توجه نشان می‌دهند. به اعتقادم در صورت ناکامی ترامپ در انتخابات، احتمالا شاهد افزایش نفوذ فرانسوی‌ها در عراق باشیم. پاریس می‌داند عراق کشوری است که به شدت نیاز به بازسازی دارد و بازار بسیار اشباع ناپذیر و گسترده ای در همه حوزه ها از جمله، برق، تسلیحات و سرمایه گذاری در زیرساخت ها دارد.

قزوینی غرابی تاکید کرد: همچنین به نظر می رسد، پاریس سعی دارد تا سیاست مهار آنکارا در مدیترانه و منطقه را  به نوعی در عراق نیز اجرا کند.

 این کارشناس ارشد مسائل عراق در پاسخ به این سووال که در حال حاضر روابط فرانسه و عراق از بعد سیاسی و اقتصادی در چه سطحی قرار دارد؟خاطرنشان کرد :در دو سال گذشته تاکنون هم نخست وزیر سابق (عبدالمهدی) و هم رییس جمهور برهم صالح سفرهایی به پاریس داشته اند. فرانسه به دلیل روابط تاریخی سیاسی و اقتصادی خود را عراق ظرفیت بالایی در احیای آن روابط دارد. هرچند سطح تبادلات اقتصادی دو کشور همچنان پایین است. در سال 2015 حجم تبادل 1.2 میلیارد دلار و در سال 2016 با کاهش چشمگیر کمتر از 600 میلیون دلار بوده است. اکنون فرانسوی ها به دنبال بالا بردن این سطح از مناسبات اقتصادی خود با بغداد هستند.

مشارکت فرانسه در پروژه هسته‌ای عراق

 قزوینی غرابی در مورد مهمترین مباحثی که در جریان این سفر از سوی  مکرون مطرح شده است نیز گفت: دو کشور بر سر موضوع ادامه همکاری برای مبارزه با تروریسم در قالب ائتلاف بین‌المللی در ابعاد نظامی و اطلاعاتی تأکید کردند. موضوع تجاوز نظامی ترکیه به شمال عراق نیز از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی دو طرف بود. همچین مباحث اقتصادی بخش قابل توجهی از گفت‌وگوها را شامل می‌شد. اجرای پروژه‌های کلان اقتصادی مانند خط مترو بغداد و پروژه هسته ای عراق و همچنین خرید تسلیحات از جمله این گفت‌وگوها بوده است.

نقش‌آفرینی بیشتر فرانسه در عراق، منوط به نگاه و رویکرد آینده واشنگتن به بغداد است

 وی  همچنین در پاسخ به این سوال که آیا زمینه ای برای نقش‌آفرینی بیشتر فرانسه در خاورمیانه از جمله عراق وجود دارد، گفت: همانطور که اشاره شد فرانسوی‌ها در چارچوب طرح صلح به دنبال نقش آفرینی بیشتر در خاورمیانه و حوزه شرق مدیترانه هستند. به اعتقاد بنده نقش آفرینی پاریس در عراق منوط به نگاه و رویکرد آینده واشنگتن به بغداد است. دولت ایالات متحده تمایلی برای بازیگری مستقل سایر کشورها در عراق ندارد و رغبتی برای ورود رقیبان جدید در این میدان ندارد. تا زمانیکه واشنگتن ، عراق را در اولویت سطح بالای منطقه‌ای خود داشته باشد ورود جدی سایر کشورها به این کشور سخت خواهد بود.

درخواست اقلیم کردستان برای حمایت نظامی پاریس از اربیل

این کارشناس ارشد  مسائل عراق در پاسخ به این سوال  که رییس جمهور فرانسه در این سفر با تعدادی از مقام های اقلیم کردستان دیدار و رایزنی کرد به نظر وی این دیدارها در چه راستایی صورت گرفته است؟ تصریح کرد: فرانسه مناسبات قابل توجهی با اقلیم کردستان دارد. از سال 2014 فرانسه به اشکال مختلف از جمله آموزش و ارسال مهمات، پیشمرگه های اقلیم را در نبرد با داعش امدادرسانی کرد و در جریان انتشار ویروس  کرونا نیز کمک های پزشکی به این منطقه از عراق ارسال کرد و عالی ترین مقامات سیاسی و نظامی فرانسه و اقلیم نیز از 2014 همواره در حال رفت و آمد به پاریس و اربیل بوده اند.

قزوینی غرابی همچنین اظهار کرد: نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم چند ماه قبل از فرانسوی‌ها خواسته بود تا برای سرمایه گذاری در این منطقه اقدام کنند. به نظر می رسد کردها در این سفر نیز خواستار حضور اقتصادی پاریس در اقلیم شده باشند. درخواست برای حمایت نظامی پاریس از اربیل نیز با توجه به سوابق کمک های این کشور و آموزش نیروهای پیشمرگه دور از انتظار نیست و به احتمال زیاد موضوع حضور نظامی ترکیه در شمال عراق نیز از محورهای گفت‌وگوی نخست وزیر اقلیم با مکرون در بغداد بوده است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه