ارسال به دیگران پرینت

آمریکا | برجام مانع آسیب به بخش انرژی ایران بود

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد فشار حداکثری علیه مردم ایران توانسته است منابع درآمد نفتی ایران را به شدت کاهش دهد و اعتراف کرد با توافق هسته‌ای نمی‌توانستیم به بخش انرژی ایران آسیب بزنیم.

آمریکا  |  برجام مانع آسیب به بخش انرژی ایران بود

برایان هوک روز چهارشنبه در نشست امنیتی آسپین که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: وقتی به دولت وارد شدیم ضرورت ارزیابی از سیاست‌مان در قبال ایران را دریافتیم.

وی ادامه داد: از این رو به این جمع بندی رسیدیم که اگر پیشرفتی در قبال این رژیم می‌خواهیم به فشار اقتصادی، انزوای سیاسی و به کارگیری نیروی نظامی برای دفاع از منافع خود در برابر ایران نیاز داریم.

این دیپلمات آمریکایی اضافه کرد: رئیس جمهوری روحانی در سپتامبر مطرح کرد که تحریم‌ها ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه برای ایران داشته است. تنها تحریم نفت ما توانست بخش نفت ایران را بخواباند و این به معنای آن است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمی‌تواند پول بیشتری دریافت کند.

هوک تاکید کرد: برای آنکه بخواهیم مانع از رسیدن منابع مالی به سپاه انقلاب یا سپاه قدس شویم، مجبوریم که درباره نفت جدی باشیم. با توافق هسته‌ای نمی‌توانستیم به بخش انرژی ایران، دست بزنیم. روحانی درست می‌گوید ما مانع از رسیدن پول‌های زیادی به ایران شده‌ایم.

وی یادآور شد: در سال ۲۰۱۴، ایران در پایتخت سه کشور حضور داشت اما امروز به استناد گزارش‌های متعدد واشنگتن پست، نیروهای نیابتی آنها ضعیف شده‌اند. همه این‌ها پیامدهای فشار حداکثری ما است.

هوک مدعی شد: درهای دیپلماسی همچنان باز است، اگر مقامات عالی ایران تصمیم بگیرند که مقاومت را در برابر دیپلماسی برگزینند، این به آنها مربوط است اما ۲ سال و نیم پیش پمپئو به آنها گفت می توانید به میز مذاکره بازگردید یا اینکه با فروپاشی اقتصاد مواجه شوید.

وی در پاسخ به این سوال که با خروج آمریکا از برجام ایران به سمت غنی سازی بیشتر اورانیوم حرکت کرد و البته این به معنای نزدیکتر شدن به سلاح اتمی نیست، گفت: آنچه که گفتید زمانی محقق می‌شود که توافق هسته‌ای منقضی شود.

نماینده آمریکا در امور ایران افزود: برجام باعث ثروتمندتر شدن ایران و نیابتی‌های آن و همچنین حفظ ساختارهای هسته‌ای آن می‌شد. محدودیت‌های موشک بالستیک هم در سال ۲۰۲۳ پایان می‌یابد.

هوک ادعا کرد ما به دنبال یک توافق دائمی هستیم که هیچ‌گونه غنی‌سازی در آن نباشد. ما به بازگرداندن قطعنامه‌های شورای امنیت مبنی بر نداشتن حق غنی سازی نیاز داریم. ما پیش از این چنین قطعنامه‌هایی را داشتیم و چین و روسیه هم به آنها رای داده بودند.

وی یادآور شد: اگر به لیست ارائه شده از سوی پمپئو هم نگاه کنید، در صدر آن غنی سازی ممنوع وجود دارد. ما بسیار از نزدیک موضوع را رصد می‌کنیم و زمانبندی اقداماتمان هم محرمانه است اما رئیس جمهوری ترامپ بسیار روشن گفت که ایران به هیچ وجه نباید سلاح اتمی داشته باشد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به گفت‌وگوهای خود با سه کشور اروپایی و استونی مدعی شد آنها هم ارزیابی مشترکی با ما دارند و معتقدند که ایران نباید سلاح اتمی داشته باشد. آنها علاقمندند که ایران روابط صلح‌آمیزی با همسایگانش داشته باشد و مایلند که شاهد پایان آزمایش موشک بالستیک باشند.

هوک اظهار کرد: ما تنها درتاکتیک چگونگی دستیابی به این موضوعات اختلاف نظر داریم. اروپا هنوز در توافق است و ما از آن خارج شدیم با این حال اعتقاد داریم که باید به یک توافق بهتری برسیم. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس علنی مطرح کرد که این توافق، نقص‌های زیادی دارد. جانسون ابراز تمایل کرد شاید بهتر باشد که توافق ترامپ را داشته باشیم.

وی همچنین درباره تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران هم گفت: ما بسیار زود، قطعنامه پیشنهادی خود را در شورای امنیت مطرح می‌کنیم. این یک دیپلماسی صبورانه بود. از سپتامبر ۲۰۱۸ مایک پمپئو در شورای امنیت مطرح کرد که ممنوعیت تسلیحاتی ایران در حال انقضا است. من هم بارها با اعضای شورا در این رابطه صحبت کردم. از این رو، برای طرح این قطعنامه عجله‌ای نداشتیم.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه