ارسال به دیگران پرینت

دولت چین | تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو

آمریکا 3 روز پیش کنسولگری چین در شهر هیوستون ایالت تگزاس را تعطیل و 3 روز فرصت داد تا این درخواست اجرایی شود.

دولت چین | تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو

دولت چین روز جمعه (امروز) اعلام کرد در واکنش به اقدام دولت ایالات متحده آمریکا در تعطیلی کنسولگری این کشور در شهر "هیوستون" تگزاس، حکم به تعطیلی کنسولگری ایالات متحده آمریکا در شهر "چنگدو" در جنوب غربی چین داده است.

در پی تشدید تنش دیپلماتیک بین واشنگتن و پکن، همزمان با تعطیلی کنسولگری چین در شهر هیوستون به درخواست وزارت خارجه آمریکا، وزارت خارجه چین هم روز جمعه (امروز) به سفارت ایالات متحده آمریکا در پکن اطلاع داد تا کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را تعطیل کند.

دولت چین پیشتر در واکنش به اقدام آمریکا گفته بود مقابله به مثل خواهد کرد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که امروز به این مناسبت منتشر کرده تاکید کرده:" اقدام به تعطیلی کنسولگری آمریکا در چنگدو واکنشی مشروع و ضروری به اقدام ناعادلانه دولت ایالات متحده آمریکا در تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون است."

 

در این بیانیه ضمن درخواست از آمریکا در تجدید نظر سریع در تصمیم خود برای بستن کنسولگری چین در شهر هیوستون، تاکید شده که ایالات متحده مسئول وخیم‌تر شدن روابط دو کشور است.

ایالات متحده آمریکا دارای 5 کنسولگری در چین و یک کنسولگری در شهر هنگ کنگ است. کنسولگری‌های آمریکا در شهرهای " گوانگجو"، "شانگهای"، "شن‌یانگ"، "چنگدو" و "ووهان" واقع شده‌اند و کنسولگری در چنگدو تنها کنسولگری آمریکا در منطقه جنوب غربی چین است.

ایالات متحده آمریکا و چین پس از نزدیک به 2 دهه از تنش زدایی در روابط شان در سال 1979 اقدام به برقراری روابط دیپلماتیک کردند.

بیانیه وزارت خارجه چین چند ساعت پس از سخنرانی "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا در کتابخانه و موزه "ریچارد نیکسون" در ایالت کالیفرنیا آمریکا صادر شد.

پمپئو در این سخنرانی که محور آن روی تنش های اخیر در رابطه با چین متمرکز بود، با بیان این که الگوی سابق "تعامل کورکورانه" با چین شکست خورده تاکید کرد که "جهان آزاد باید بر استبداد نوین چینی چیره شود."

پمپئو در این سخنرانی از آنچه که "جهان آزاد" و متحدان غربی واشنگتن می‌نامید درخواست کرد در این نبرد دیپلماتیک و سیاسی در کنار واشنگتن بایستند چون بنا به مدعای پمپئو" اگر جهان آزاد چین کمونیست را تغییر ندهد، چین کمونیست ما را تغییر خواهد داد."

ایالات متحده آمریکا طی هفته‌های گذشته سطح تنش با چین را افزایش داده است.

برخی ناظران معتقدند ترامپ از تشدید تنش با چین و انداختن تقصیر پاندمی کرونا به گردن دولت پکن، قصد بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه امسال دارد.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه