ارسال به دیگران پرینت

راهی برای نجات جان میراث فرهنگی جهان از ویروس کرونا

اهمیت میراث جهانی در زندگی معاصر و نقش آن در مبادلات فرهنگی و غنی‌سازی کشورها آنقدر تاثیرگذار است که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت؛ اما متاسفانه این روزها این منبع غنی تحت تاثیر جدی کووید-19 قرار گرفته و به‌نوعی نگرانی بسیاری از فعالان این حوزه را به‌وجود آورده است.

راهی برای نجات جان میراث فرهنگی جهان از ویروس کرونا

با شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان تمام موزه‌ها و بناهای تاریخی جهان بسته شدند و دیگر توریست‌ها نمی‌توانند برای بازدید از آن‌ها بروند. به حالت تعلیق درآمدن فعالیت این مجموعه‌های فرهنگی و باستانی می‌تواند خطرات جدی را برای آینده این بخش مهم و غنی به‌وجود آورد و امنیت شغلی افراد فعال در این حوزه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در واقع عدم فعالیت حرفه و شغل‌هایی که وابسته به این حوزه هستند، نگرانی جدی مسئولان این بخش در سراسر جهان را به دنبال داشته است. به‌طوریکه اخیرا جلسات مجازی متعددی را برای کنترل شرایط و رفع مشکلات و نگرانی‌های موجود برگزار می‌کنند.

برگزاری تورهای مجازی، نخستین گام برای نجات جان میراث فرهنگی

کشور چین با کنترل چشمگیر ویروس کرونا به‌سرعت به سراغ توسعه بخش‌های تجاری و فرهنگی خود رفت و جزو نخستین کشورهایی‌ست که برنامه‌های مدونی را برای جان بخشیدن دوباره به موزه‌ها و میراث فرهنگی کشور خود تبیین کرد. نخستین اقدام مسئولان میراث فرهنگی چین مربوط به اجرای برنامه برگزاری تورهای مجازی است که این امکان را فراهم می‌آورد تا علاقه‌مندان بتوانند از موزه‌ها و آثار تاریخی این کشور دیدن کرده و زوایای جدید و جذاب‌تری را نیز مشاهده کنند.

این تورهای مجازی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مکان‌های جادویی را به نمایش درآورده و از قدرت بصری بسیار بالا و جذابی برخوردارند. از این رو هر فردی از هر نقطه از دنیا می‌تواند به راحتی از آثار باستانی، موزه‌ها و سایر مکان‌های توریستی چین دیدن کرده و جذابیت‌های جدیدی که تاکنون ندیده را نیز تجربه کند.

با برگزاری این تورهای مجازی از سوی مسئولان چین، برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی نیز تصمیم به انجام این اقدام فرهنگی کردند تا بتوانند از این طریق جانی دوباره به این حوزه غنی و مهم کشور خود دهند.

 

 

این در حالی است که اکثر مشاغل فعال در این حوزه توانایی پیشبرد کارها در فضای مجازی را ندارند و تنها افراد متخصص می‌توانند این خدمات را بدهند. از این رو تهدید فرصت‌های شغلی برای کارکنان این حوزه همچنان وجود دارد. البته باید یادآور شد که اگر توسعه فعالیت‌های مجازی در این بخش بتواند به درآمد خوبی دست یابد، آنگاه سایر کارمندان نیز به‌طور موقت می‌توانند از مقرری بیکاری بهره‌مند شوند.

در این شرایط کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که می‌بایست سایر میراث و بناهای محلی نیز به این تورهای مجازی هر کشوری وارد شوند تا کمی از فشار اقتصادی بر این محله‌ها کاسته شود. چراکه اکثر این محله‌ها بخش عمده درآمد خود را برپایه میراث و بازدید گردشگران خود به‌دست می‌آورند و از این رو باید به این بخش هم اهمیت ویژه‌ای داده شود.   

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه