ارسال به دیگران پرینت

شان عراق برای ایران، بالاتر از میانجی‌گری است

یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به روابط مهم ایران و عراق در تمامی زمینه ها گفت: هدف ایران میانجیگری عراق نیست عراق باید مقتدر، مستقل و با ثبات باشد.

شان عراق برای ایران، بالاتر از میانجی‌گری است

صباح زنگنه  در ارزیابی خود از سفر ظریف به بغداد گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق دارای ابعاد تاریخی،  فرهنگی،  اجتماعی و سیاسی است که آثار متنوعی دارد، در واقع بعد از سقوط صدام زمینه‌ای فراهم شد تا روابط به نحو بهتری تنظیم و مدیریت شود.

وی تصریح کرد: جامعه عراق شامل احزاب مختلف، مرجعیت، پارلمان و ساختار سیاسی است که پارلمان عملا در راس امور قرار دارد و نخست وزیر و رییس جمهور را تعیین و معرفی می کند لذا در مجموعه این مولفه های ساختار سیاسی و اجتماعی ایران جایگاه مهم و تاثیر گذاری درعراق دارد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: عراق به این همسایگی علاقه‌مند است تا روابط به شکل حساب شده و جامع تری توسعه پیدا کند که شامل ابعاد دانشگاهی، اجتماعی، سیاسی و نظامی هم باشد. نظامی از این نظر که عراق با تهدیدات بزرگی رو به رو است گرچه از تشکیل دولت داعش جلوگیری کرد آن هم با همه زمینه هایی که مردم عراق داشتند، فتوای مرجعیت و کمک ایران، از آن مرحله عبور کرده اما هنوز گروه های تکفیری وجود دارند. از طرفی پارلمان عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی شده اگر بناست عراق  با تروریسم مبارزه کند می‌تواند با مردم عراق این کار را انجام دهد.

زنگنه خاطرنشان کرد :حضور نیروهای ائتلاف خارجی تهدیدی برای امنیت عراق و کشورهای همسایه خواهد بود، نیاز است مصوبه پارلمان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. 

وی درباره این که گفته شده عراق می خواهد نقش میانجی میان ایران و عربستان را داشته باشد، گفت:  عراق قصد دارد میانجی‌گری کند اما  هدف ایران در خواست میانجی‌گری نیست، مقتدرتر و مستقل شدن عراق و با ثبات شدن آن است اگر این شرایط فراهم شود عراق در امنیت منطقه‌ای می تواند نقش ایفا کند نه این که صرفا واسطه و میانجی باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: با توجه به این که پادشاه عربستان در بیمارستان بستری شده است سفر الکاظمی به تعویق می افتد اما نباید این رفت و آمد را به این سفر موکول کرد. عراق می خواهد میانجی باشد اما شان عراق بالاتر از میانجی‌گری است.

وی در ادامه اظهار کرد: از طرف دیگر به لحاظ اقتصادی با توجه به مرز طولانی دو کشور و تراکم جمعیتی در  دو طرف این مرز طبعا تجارت مرزی و فراتر از مرزها در سطح گسترده ای انجام می شود ونیاز به مدیریت و نظم‌بخشی بیشتری دارد در حال حاضر در زمان‌هایی مرزهای بین دو کشور به دلایلی بسته می شود این مساله نیاز به همکاری و راهکارهایی دارد.

زنگنه با اشاره  به سد سازی ترکیه اظهار کرد: این سد ساختن ورود آب به دجله و فرات را با مشکلات مواجه می‌کند، تاثیر کاهش آب دجله و فرات هم بر عراق است هم  بر جنوب کشورمان . این موضوع احتیاج به همکاری دو جانبه و ایران عراق و همچنین ترکیه دارد و باید فکری برای آن کرد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه