ارسال به دیگران پرینت

تحریم‌ها | روسیه آمادگی خود برای اخراج احتمالی از سوئیفت را اعلام کرد

«دیمیتری پسکوف»، دوشنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روسیه تهدید اخراج از سوئیفت را جدی می‌گیرد گفت: «ما نمی‌توانیم هیچ‌یک از تهدیدهای بالقوه را نادیده بگیریم... این اقدامات غیرمعقول و پیش‌بینی‌ناپذیرند، بنابراین، این وضعیت موجب می‌شود در وضعیت آماده‌باش قرار داشته باشیم.»


تحریم‌ها  | روسیه آمادگی خود  برای اخراج احتمالی از سوئیفت را اعلام کرد

«دیمیتری پسکوف»، دستیار «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در امور رسانه‌ای گفته با توجه به گسترش تحریم‌ها علیه روسیه به ویژه از سوی آمریکا او احتمال قطع ارتباط مسکو با شبکه مالی سوئیفت را منتفی نمی‌داند.

«سوئیفت» سرواژه‌ای است که از کنار هم قرار گرفتن حرف اول عبارت «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» در زبان انگلیسی ایجاد شده است.

مقر اصلی این شبکه که تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند در بلژیک قرار دارد، اما اعضای هیئت مدیره آن را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند

پسکوف دوشنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روسیه تهدید اخراج از سوئیفت را جدی می‌گیرد گفت: «ما نمی‌توانیم هیچ‌یک از تهدیدهای بالقوه را نادیده بگیریم... این اقدامات غیرمعقول و پیش‌بینی‌ناپذیرند، بنابراین، این وضعیت موجب می‌شود در وضعیت آماده‌باش قرار داشته باشیم.»

واشنگتن از سال‌ها پیش تهدید کرده ممکن است دسترسی روسیه به سامانه سوئیفت را قطع کند. روسیه در کنار چین و هند به عنوان اعضای اقتصادهای نوظهور دنیا، موسوم به «بریکس» تصمیم گرفته‌اند به منظور دور زدن سامانه پیام رسان بانکی «سوئیفت»، یک سامانه پیام‌رسان جایگزین ایجاد کرده و آن را به هم متصل کنند.

سامانه روسیه «SPFS» نام دارد و قرار است با سامانه پیام‌رسان چین، موسوم به «CIPS» به یکدیگر متصل شوند. هند هنوز چنین سامانه‌ای ندارد.

رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند تشکیل چنین شبکه‌ای میان این سه کشور سه میلیارد نفر را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

روسیه و کشورهای بلوک بریکس با توجه به رفتارهای نامطمئن غرب در صدد راه‌اندازی این سامانه جایگزین مالی به جای سوئیفت برآمده‌اند.

روسیه سال ۲۰۱۴ بعد از آنکه واشنگتن این کشور را به اخراج از سوئیفت تهدید کرد راه‌اندازی SPFS را آغاز کرد. اولین تراکنس مالی در این سامانه مالی دسامبر سال ۲۰۱۷ انجام شد.

کشورهای عضو «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» نیز در حال همکاری با بانک مرکزی روسیه برای پیوستن به SPFS هستند. ایران هم گفته به دنبال راه‌اندازی سامانه جایگزین سوئیفت است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه