ارسال به دیگران پرینت

اعتراض بودایان میانمار به خشونت‌ها

بزرگترین انجمن راهبان بودایی در میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اقلیتی مسلح در حال کشتار غیرنظامیان است» و از نظامیان خواست تا به خشونت‌ها علیه مردممعترضان پایان دهند.


اعتراض بودایان میانمار به خشونت‌ها

در بیانیه‌ای که انجمن ماهانا منتشر کرده با حمایت از معترضان علیه حکومت کودتایی تاکید شده است که اعضای این انجمن بوداییان در اعتراض به وضعیت کنونی فعالیت‌های خود را متوقف خواهند کرد.

قرار است بیانیه نهایی انجمن ماهانا پس از مشورت با دیگر مقام‌های مذهبی این کشور و به ویژه وزیر امور مذهبی میانمار منتشر شود.

راهبان بودایی میانمار از دیرباز فعالیت‌های پررنگ سیاسی داشته‌اند و در خط مقدم اعتراضات موسوم به «انقلاب زعفران» در ماجرای اعتراضات پس از کودتای سال ۲۰۰۷ در میانمار حضور داشتند. اعتراضاتی که هرچند بی نتیجه پایان یافت اما به انجام اصلاحات دموکراتیک در این کشور کمک کرد.

از زمان برکناری آنگ سان سوچی از قدرت در اول فوریه این کشور درگیر آشوب و ناآرامی است و اعتراضات علیه نظامیان کودتاگر در این کشور به کشته شدن بیش از یکصد نفر در این کشور انجامیده است.

در هفته‌های اخیر حملات به مشاغل متعلق به چینی‌ها در این کشور افزایش یافته است. بسیاری از معترضان معتقدند که چین از کودتا در میانمار حمایت می‌کند و نظامیان با همراهی پکن توانسته‌اند دولت قانونی در این کشور را سرنگون کنند. چین برخلاف دیگر کشورهای جهان، کودتا را محکوم نکرده و به همراه روسیه مانع از تصویب قطعنامه در محکومیت اقدامات ارتش میانمار در شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.

دست‌کم ۲۳ کارخانه منسوجات چینی در چندین شهر میانمار در روز یکشنبه از سوی معترضان به آتش کشیده شد که در پی این آتش‌سوزی‌ها ۳۷ میلیون دلار خسارت به بار آمده است. یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین از دولت میانمار خواسته است تا از اموال و اتباع چینی حفاظت شود. همچنین رسانه دولتی چین هشدار داده در صورتی که حملات علیه مشاغل چینی‌ها ادامه یابد، پکن وارد عمل خواهد شد و اقدامات بیشتری را در این رابطه اتخاذ می‌کند.

بعد از برگزاری انتخابات سراسری در میانمار که طی آن حزب «اتحادیه ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی به پیروزی رسید، اعتراضات و تهدیدها از سوی نظامیان میانمار شدت یافت و در نهایت در روز نخست ماه فوریه ارتش این کشور با یک کودتای نظامی قدرت را در دست گرفت. با گذشت بیش از یک ماه از زمان وقوع کودتای نظامی در میانمار همچنان اعتراضات مردمی نسبت به حضور نظامیان در قدرت ادامه دارد و تلاش‌های بین‌المللی برای حل و فصل منازعات داخلی در این کشور شرق آسیایی بی‌نتیجه بوده است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه