ارسال به دیگران پرینت

میانماری‌ها امروز هم به خونتا اعتراض می‌کنند

فعالان میانماری وعده داده‌اند که امروز (جمعه) هم دست به راهپیمایی‌ها و اعتصاب‌های بیشتر بزنند.

میانماری‌ها امروز هم به خونتا اعتراض می‌کنند

یک گروه حقوق بشری روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی میانمار ۱۲ تن را در جریان اعتراضات به طرح اتهام جدید دریافت رشوه از سوی آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی این کشور کشته‌اند.

سخنگوی خونتا اعلام کرده که سوچی رشوه‌ای به ارزش ۶۰۰ هزار دلار و همچنین طلا در دوران زمامداری‌اش دریافت کرده است.

این اتهام جدید علیه سوچی به معنای این است که او با مجازات سخت‌تری روبرو خواهد شد. وی اکنون با چهار مورد اتهام روبروست که یکی از آنها حمل شش واکی تاکی و بی اعتنایی به محدودیت‌های کرونایی است.

معترضان به خونتا در پی کشته شدن این ۱۲ تن در اعتراضات روز پنجشنبه قول داده‌اند تا راهپیمایی‌ها و اعتصاب‌ها را امروز هم ادامه دهند.

درگیری‌های خونین روز پنجشنبه پس از آن آغاز شد که شورای امنیت سازمان ملل خواستار خویشتنداری ارتش میانمار شد که از اول فوریه و براندازی دولت مدنی در این کشور تلاش کرده تا اعتراضات ضد خونتا را که روزانه برگزار می‌شود، سرکوب کرده و اعتصاب‌ها را فلج کند.

توماس اندروز، بازرس حقوق بشر سازمان ملل به شورای حقوق بشر در ژنو گفت که ارتش ممکن است جنایت علیه بشریت را مرتکب شده باشد. وی همچنین خواستار تحریم‌های چند جانبه علیه خونتا و کمپانی دولتی نفتی و گازی میانمار شد.

فعالان حامی دموکراسی در میانمار گفته‌اند که از این اقدامات ارتش نمی‌ترسند و در رسانه‌های اجتماعی خواستار اعتراضات شبانه امروز و اعتصاب‌ها و نافرمانی مدنی شده‌اند.

عفو بین‌الملل نیز ارتش را به استفاده از نیروی کشنده علیه معترضان متهم کرد و گفت، بسیاری از معترضان میانماری به واسطه کشتارهای فراقانونی کشته شدند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه