ارسال به دیگران پرینت

غرضی : کارگر در ایران ماهانه 50 دلار درآمد دارد | دولت های دهه 70 به بعد نیازهای خود را به مردم ترجیح دادند

سیدمحمد غرضی با مقایسه میزان درآمد کارمندان کشورمان با کشورهای همسایه به تشریح علل از چشم افتادن مسئولان و شرکت خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 پرداخت.

غرضی : کارگر در ایران ماهانه 50 دلار درآمد دارد | دولت های دهه 70 به بعد نیازهای خود را به مردم ترجیح دادند

درآمد کارمندان در سال 1400 تعیین و حداقل حقوق کارمندان 3 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نمایندگان مجلس تعدادی از بندهای مربوط به حقوق کارمندان را اصلاح کردند و مقدار اندکی از حقوق کارمندان را افزایش دادند. با این حال با توجه به تورم سالیانه و مشکلات معیشتی که زندگی تعداد زیادی از مردم را تحت فشار قرار داده است، این مقدار بسیار ناچیز است.

این میزان درآمد برای کارمندان و کارگران علاوه بر مشکلات اقتصادی، منجر به آسیب های اجتماعی خواهد شد. بنابراین لازم است تا سیاست های کارآمدی در این حوزه اتخاذ شود.

مقایسه حقوق کارمندان و کارگران ایرانی با کشورهای همسایه

سیدمحمد غرضی، وزیر اسبق نفت ایران در خصوص وضعیت حقوق پایه کارمندان در سال 1400 به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: حقوق کارگری در سال 98 حدود 3 میلیون تومان تعیین شد که بر این اساس هر کارگر در ایران ماهانه 50 دلار درآمد دارد. حال  هر کارگری که کارش تابع قانون تامین اجتماعی است، 150 دلار ماهیانه دریافت می کند. برای تشریح بیشتر این موضوع باید میزان درآمد ایران و همسایه هایش را بیان کنیم؛ میزان درآمد کارگران در پاکستان 175 دلار، افغانستان 200 دلار، عراق 300 دلار و در ترکیه بیش از 500 دلار است. این نشانگر آن است که ایران در بین همسایگان خود وضعیت قابل قبولی ندارد.

دولت، مجلس اثر مثبتی در زندگی مردم ندارند!

وی در مورد آثار اجتماعی اندک بودن درآمد کارگران و کارمندان گفت: علت اصلی این که دولت، مجلس و قوه قضائیه از چشم مردم افتاده اند این است که اغلب جامعه احساس می کنند دولت، مجلس  و امثالهم در زندگی شان هیچ اثر مثبتی ندارند. اکنون به نظر می رسد اکثر افراد جامعه به حال خود رها شدند و گروه ها، احزاب و صاحبان امتیاز و کسانی که اصطلاحاً دست شان به جایی بند است برای خودشان زندگی می کنند و سایر افراد جامعه از جمله فقرا و کارمندان برای خودشان. این موضوع از اثرات اجتماعی نامطلوب کم بودن درآمد خانواده هاست.

مردم اعتماد خود به رسانه ها را از دست داده اند

غرضی در تشریح وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه با توجه به کم بودن حقوق آن ها گفت: اقشار و دهک هایی که از طبقه متوسط به بالا هستند به رادیو، تلویزیون و روزنامه گوش نمی کنند و آن ها را نمی بینند، زیرا غرق در مشکلات خود هستند. اقشاری هم که از طبقات متوسط رو به پایین هستند اکثراً به اخبار و رسانه ها گوش نمی دهند. در زمان پهلوی و قبل از انقلاب نیز مردم فقط در آخر هفته و تعطیلات به تماشای تلویزیون و رادیو می نشستند، زیرا برایشان تاثیری نداشت که چه برنامه هایی از آن ها پخش می شد و دیگران در آن چه می گفتند. به عبارتی مردم اعتمادشان را نسبت به دولت مردان از دست داده اند.

عوام منبع درآمدی برای صاحبان امتیاز و قدرت نیستند

سیدمحمد غرضی در خصوص وضعیت اقتصادی-اجتماعی جامعه و تاثیر آن بر زندگی مردم ابراز داشت: اکنون صاحبان امتیاز و قدرت که عبارتند از اشخاص دارای قدرت سیاسی، حقوقی، اقتصادی و حتی کسی که در جامعه مغازه ای دارد و مردم از آن خرید می کنند، فکر می کنند که کسانی که امتیاز و قدرتی ندارند، می توانند منبع درآمدی برای آن ها باشند، در حالی که در واقعیت اشتباه می کنند. این افراد و گروه ها ممکن است حساب و کتاب شان در بانک بالا برود، زمین شان گران شود، ساختمان شان چند برابر قیمتی که آن را تهیه کردند افزایش یابد، اما جامعه بالاخره به آن ها پشت می کند و ممکن است با امتیازاتی که آن ها دریافت می کنند، مقابله کند. مثلاً این موضوعات را در عدم پرداخت مالیات، عدم تکیه بر قوانین، بی توجهی به مصوبات دولت، مجلس و ارگان های دیگر مشاهده می کنیم. در این شرایط افراد جامعه به هر شکلی که بتوانند با امتیازات صاحبان قدرت مقابله می کنند.

زندگی در ذهن مردم متفاوت تر از صاحبان قدرت و امتیاز است

وزیر اسبق نفت کشورمان در مورد روی کار آمدن دولت ها با وعده و وعیدهای مختلف اظهار داشت: دولت ها موقع سر کار آمدن برای معرفی خود از پیشرفت ها و رشد کشور در حوزه های مختلف حرف می زنند. آن ها خودشان را در ذهن مردم به گونه ای که واقعاً نیستند، می بینند، در صورتی که در ذهن مردم، زندگی معنای دیگری دارد. زندگی برای مردم زمانی قابل قبول است تا در آن عدالت شکل بگیرد. امتیازات و قدرت ها باید متمایل به فرهنگ عمومی جامعه شود، در فرهنگ عمومی جامعه تقلب، دروغ، فساد و گرفتاری نیست و افراد به راحتی با یکدیگر زندگی می کنند.

دولت های دهه 70 به بعد نیازهای خود را به مردم ترجیح دادند

سیدمحمد غرضی به تفاوت فرهنگ عمومی صاحبان قدرت و مردم اشاره کرد و گفت: فرهنگ عمومی صاحبان قدرت، غارت است و فرهنگ عمومی مردم زندگی در حد کم است. این تفاوت اساسی بین دو طبقه در جامعه است. چیزی که اکنون کشور ما را مخصوصاً طی 200 سال گذشته نگه داشته است، اخلاف فقرا و غیرامتیاز داران بوده است. دولت هایی که از دهه 70 به بعد روی کار آمدند همیشه نیازهای مدیران و خودشان را به نیاز عموم مردم ترجیح دادند. اکنون کارمندان باید حدود 3 یا 4 میلیون تومان حقوق بگیرند اما بعضی مدیران 50 میلیون حقوق می گیرند.

فارغ از هر نتیجه ای وارد عرصه انتخابات خواهم شد

وی به شرکت خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 اشاره کرد و گفت: بنده از تریبون شما استفاده می کنم و اعلام می دارم که در انتخابات سال آینده شرکت می کنم. شعار اینجانب نیز این است که "حقوق عامه بر حقوق خاصه ترجیح دارد" هشت سال قبل نیز در انتخابات سال 92 گفتم که دولت نباید دست در جیب فقرا کند، اما وضعیت نسبت به آن زمان بسیار بدتر شده است، مثلاً اکنون شاهد هستیم که دلار 3000 تومانی در آن موقع به بالای 20هزار تومان رسیده است.

غرضی در پایان ابراز داشت: اگر عمری باشد و باتوجه به اینکه 80 سال از عمر اینجانب می گذرد و تجاربی که طی 70 سال در عرصه های مختلف کسب کردم و مسائل و اتفاقات زیادی را از نزدیک دیدم، به عنوان یک سرباز مثل گذشته در اختیار کشور خواهم بود و فارغ از هرگونه نتیجه ای در عرصه انتخابات وارد می شوم. 

 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      این هم از الان تبلیغات رو شروع کرد
      مردم دوباره مهم شدن البته در حرف چهل سال یک جماعت به عنوان مدیر نزدیک انتخابات حرف از حق مردم میزنند وبعد دیگر هیچ به معنی کامل هیچ

    • ناشناس ارسالی در

      وقتی مسولین مملکت خودشان قانون اساسی را نادیده میگیرند چه توقعی از مردم بیچاره دارید طبق قانون اساسی باید افزایش حقوق برابر تورم سالانه باشد تورم 500درصد افزایش حقوق 25درصد دم از عدالت هم میزنید

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه