ارسال به دیگران پرینت

اولین واکنش ناتو به احتمال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو بعد از گزارش‌ها درباره قصد رئیس‌جمهور آمریکا برای صدور فرمانی به منظور تسریع خروج نیروهای این کشور از عراق و افغانستان، هشدار داد این نهاد نظامی ممکن است به دلیل خروج زودهنگام از افغانستان مجبور به پرداخت هزینه‌ای سنگین شود.

اولین واکنش ناتو به احتمال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

به گزارش «واشنگتن پست»، استولتنبرگ گفت: ما اکنون با تصمیمی سخت مواجه هستیم. ما حدود ۲۰ سال است که در افغانستان بوده‌ایم و هیچ یک از اعضای ناتو نمی‌خواهند بیش از آنچه لازم است در آنجا بماند. اما در عین حال هزینه ترک زودهنگام یا هماهنگ نشده آنجا می‌تواند بسیار سنگین باشد.

وی افزود: این کشور ویران شده بر اثر درگیری خطر تبدیل شدن دوباره به سکوی تروریست‌های بین‌المللی برای طرح‌ریزی و سازماندهی حملات به سرزمین‌های ما را دارد. و داعش می‌تواند خلافت تروریستی خود را که در سوریه و عراق از دست داد، در افغانستان بازسازی کند.

پیشتر شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» گزارش داد فرماندهان آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند رئیس‌جمهور آمریکا به زودی فرمانی رسمی برای کاهش شمار نیروهای آمریکا در افغانستان و عراق صادر خواهد کرد.

بنابر این گزارش، پنتاگون، اطلاعیه‌ای موسوم به «فرمان هشدار» برای فرماندهان آمریکایی صادر کرده که به موجب آن این فرماندهان باید برنامه‌ریزی‌های لازم را برای کاهش شمار نیروها در عراق و افغانستان آغاز کنند.

مقام‌های آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند پنتاگون قصد دارد شمار نیروها در افغانستان را به ۲۵۰۰ نفر و شمار نیروها در عراق را نیز به ۲۵۰۰ نفر کاهش دهد. آمریکا در حال حاضر ۴۵۰۰ نظامی در افغانستان و ۳۰۰۰ نظامی در عراق دارد.

پاکسازی‌ها در پنتاگون که بعد از اخراج «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا صورت گرفت به استقرار مقام‌های وفادار به ترامپ در این وزارتخانه منجر شده است.

سی‌ان‌ان پیش از این گزارش داده بود یکی از دلایل اخراج اسپر و پاکسازی پنتاگون از افراد نزدیک به او مخالفت آنها با خروج آمریکا از افغانستان بوده است. ترامپ هفته گذشته بعد از اخراج اسپر «کریس میلر» را به جای او به عنوان سرپرست وزارت دفاع آمریکا منصوب کرد.

افرادی که میلر به عنوان مشاور انتخاب کرد این شائبه را که هدف ترامپ از اخراج اسپر، سرعت بخشیدن به خروج نظامیان آمریکا از منطقه بوده تقویت کرد.

ترامپ چندین بار تا به حال به مشاورانش گفته خواستار خروج نظامیان آمریکا از افغانستان تا قبل از کریسمس است.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه