ارسال به دیگران پرینت

واکسن کرونا | یک شرکت آمریکایی از پیشرفت تازه در آزمایش واکسن کرونا خبر داد

شرکت مادرنا تراپیوتیکز از پیشرفتی تازه در روند آزمایشات انسانی واکسن ویروس کرونا خبر داده است.

واکسن کرونا  |  یک شرکت آمریکایی از پیشرفت تازه در آزمایش واکسن کرونا خبر داد

مادرنا یکی از چندین شرکت داروسازی در آمریکا و جهان است که برای دستیابی به واکسن کرونا تلاش می کنند.

مدیران این شرکت روز سه شنبه (۱۴ ژوئیه)اعلام کردند که واکسن احتمالی آنها (ام.آر.آن.ای ۱۲۷۳)‌ در خون همه ۴۵ نفر که به طور آزمایشی آن را دریافت کرده بودند، بدون به بار آوردن عوارض جانبی جدی، پادتن‌های ضد ویروس کرونا ایجاد کرده است. این تحقیقات با نظارت موسسه بهداشت آمریکا انجام می شود.

دکتر آنتونی فاوچی، رئیس مرکز بیماری‌های عفونی آمریکا - که در کارگروه مبارزه با کرونا در دولت فدرال نقش محوری دارد - از نتایج اعلام شده استقبال کرده و آن را یک خبر خوش خوانده است.

او گفت‌: «گام اول دستیابی به پادتن است. سوال مهم این است که چقدر دوام می آورد اما همین قدر که به صورت اولیه آن را (در بدن) به دست بیاورید، یک گام مقدماتی خوب است.»

به این ترتیب، روند تحقیقات متخصصان شرکت مادرنا حدود دو هفته دیگر از روز ۲۷ ماه میلادی جاری وارد مرحله سوم آزمایش می شود که آخرین مرحله به حساب می آید. در مرحله سوم واکسن یادشده روی ۳۰۰۰ هزار دواطلب آزمایش خواهد شد.

مادرنا در بیانیه خود اعلام کرد که در صورت مثبت ماندن روند تحقیقات و تایید آن توسط نهادهای فدرال، این شرکت سالانه ۵۰۰ میلیون واکسن - و احتمالا حداکثر تا سقف یک میلیارد واکسن، در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی به بازار عرضه خواهد کرد.

همه گیری ویروس کرونا هم اکنون در برخی ایالت‌های آمریکا از جمله تگزاس و فلوریدا یشدت گرفته است. این در حالیست که دولت دونالد ترامپ بر از سرگیری فعالیت‌های به ویژه بازگشایی مدارس و دانشگاه در ترم پاییز تاکید دارد،‌ موضعی که با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده است.

بنا بر آمار دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا، بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تا به حال در ایالات متحده به بیماری ناشی از ویروس کرونا (کووید ۱۹) مبتلا شده و حداقل ۱۳۴ هزار نفر به خاطر کرونا جان باخته اند. پس از آمریکا، برزیل با بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار مبتلا و بیش از ۷۲ هزار مورد فوتی در جهان در رتبه دوم قرار دارد.

شرکت داروسازی فایزر نیز اخیرا از پیشرفت در آزمایش تولید واکسن کرونا خبر داده بود که با نتایج اعلام شده از سوی مادرنا مطابقت دارد.

شرکت مادرنا در ماه مارس اعلام کرده بود که در دستیابی به نتایج اولیه مثبت روی هشت نفر، روی تولید انبوه واکسن مورد نظر خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

تحقیقات برای ساخت واکسن کووید۱۹ با سرعتی بی‌سابقه در نقاط مختلف جهان در جریان است به طوری که هم اکنون ۸۰ گروه تحقیقاتی در کشورهای مختلف سرگرم ساخت واکسن‌های مختلف برای مقابله با این ویروس تازه شناخته شده کرونا هستند.

مادرنا نخستین گروه داروسازی بود که آزمایش تجربی واکسن کرونا را آغاز کرد. م.آر.آن.ای ۱۲۷۳ حاوی بخشی کوچک و ناکاملی از ساختار کدهای ژنتیکی ویروس کرونا ۲۰۱۹ است که به داوطلبان تزریق می‌شود.

محققان امیدوارند که این ساختار ناقص ژنتیکی بدون این که فرد را بیمار کند، به سیستم ایمنی بدن او یاد دهد که پادتن مناسبی برای مبارزه با ویروس کامل تولید کند و این پادتن را در حافظه خود نگه دارد تا در صورت مواجهه با ویروس واقعی آمادگی دفاع از خود را داشته باشد.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه