ارسال به دیگران پرینت

انتظاری نفس‌گیر برای روشن شدن نتایج

با گذشت یک روز از رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نتیجه این انتخابات اکنون به شمارش آرا در چند ایالت کلیدی بستگی خواهد داشت.

انتظاری نفس‌گیر برای روشن شدن نتایج

هیچ یک از دو نامزد این انتخابات تا این لحظه نتوانسته اند مدعی پیروزی شوند و هر دو کارزار گفته اند که مسیرهای بالقوه ای برای رسیدن به ۲۷۰ رای برای پیروزی در سیستم کالج الکتورال یا انتخاباتی دارند.

جو بایدن، نامزد حزب دمکرات و معاون سابق رئیس جمهور آمریکا در دولت باراک اوباما، روز چهارشنبه گفت تصور می کند کمپین او در مسیر پیروزی است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و نامزد این انتخابات اما مدعی پیروزی شده است. کارزار انتخاباتی او شکایاتی را در دو ایالت که آقای بایدن در آنها پیش است طرح کرده است.

انتظار می رود شمارش آرا در چندین ایالت کلیدی تا پایان روز چهارشنبه کامل شود اما نتیجه انتخابات ممکن است تا چند روز دیگر معلوم نشود.

کمپین بایدن گفت که انتظار دارد برنده شود چون چندین ایالت در روز چهارشنبه یا پنجشنبه عملا به نفع او ثبت خواهد شد. با این حال کمپین ترامپ گفت مطمئن است که شمارش آرا به نفع اوست.

این انتخابات احتمالا بیشترین میزان مشارکت در یک قرن اخیر در آمریکا را ثبت کرد. بیش از ۱۰۰ میلیون نفر زودهنگام رای دادند و ده ها میلیون نفر دیگر هم روز سه شنبه آرای خود را به صندوق ریختند.

Election judges count ballots at the Denver Elections Division

 

نتایج تا اینجا چیست؟

آقای ترامپ در این انتخابات بهتر از نظرسنجی ها عمل کرده، اما آقای بایدن در چند ایالت کلیدی به فاصله اندک پیش است.

در انتخابات آمریکا نتایج به صورت ایالتی تعیین می شود نه بر اساس آرای عمومی و سراسری.

پیش بینی می شود آقای بایدن در میشیگان، از ایالت هایی که دونالد ترامپ چهار سال پیش با فاصله خیلی کم برده بود، پیروز باشد.

همچنین شبکه خبری سی‌ان‌ان، سی بی اس، فاکس نیوز و خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده‌اند که برآورد می‌شود او در ویسکانسین هم برنده اکثریت آرا شده است. بی‌بی‌سی پیش از تایید نتایج منتظر است تا آرای بیشتری شمرده شود.

با این حال جمهوری خواهان گفته اند که فورا خواهان بازشماری آرا در ویسکانسین خواهند شد، چون ادعا می کنند "گزارش هایی از نقض مقررات در چند بخشی (کانتی) وجود دارد."

آرا در ایالت پنسیلوانیا هم نزدیک است. هرچند آقای ترامپ در این ایالت پیش است اما با توجه به اینکه هنوز چند صد هزار رای پستی باید شمارش شود ممکن است این نتیجه عوض شود.

در پنسیلوانیا و میشیگان کمپین ترامپ شکایاتی را برای متوقف کردن شمارش آرا تسلیم کرده است.

آقای بایدن همچنین می تواند در آریزونا، که زمانی پایگاه قابل اعتماد محافظه کاران بود، پیروز شود و در ایالت نوادا هم کمی پیش است.

پیروزی آقای ترامپ پیشتر در دو ایالت فلوریدا و تگزاس قطعی شده بود، جایی که جو بایدن امیدوار بود بتواند شگفتی بیافریند.

نتایج در جورجیا و کارولینای شمالی هم خیلی نزدیک است، هرچند درحال حاضر به نفع آقای ترامپ است.

به علاوه براساس پیش‌بینی بی‌بی‌سی آقای ترامپ دو ایالت اوهایو و میزوری را در ستون خود نگاه خواهد داشت.

درحالی که دو نامزد برای کسب آرا در سیستم کالج الکتورال می جنگند، آقای بایدن با کسب ۵۰ درصد آرای عمومی ۲.۵ میلیون رای بیش از رقیب به دست آورده است.

هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ تقریبا سه میلیون رای بیش از آقای ترامپ به دست آورد اما انتخابات را باخت.

هواداران آقای ترامپ در فلوریدا

هواداران آقای ترامپ در فلوریدا

سخنان تازه نامزدها

آقای بایدن روز چهارشنبه در یک سخنرانی گفت روشن است که کمپین او درحال بردن ایالات کافی برای پیروزی در انتخابات است.

او گفت: "من اینجا گزارش می دهم که ما بر این باوریم که برنده خواهیم شد."

آقای بایدن خواستار اتحاد ملی شد و قول داد از دمکراسی دفاع کند.

او گفت: "هیچ کس نمی تواند دمکراسی‌مان ما از ما بگیرد، نه حالا، نه هیچ وقت."

همزمان آقای ترامپ در توییتی مدعی کشف "شگفت انگیز برگه های رای دور ریخته شده" شد، که به گفته او باعث شده پیشتازی او در چند ایالت از میان برود اما هیچ شواهدی ارائه نکرد. توییتر این پست او را با برچسب "احتمالا مورد مناقشه و گمراه کننده" مشخص کرد.

رئیس جمهور آمریکا در یک تجمع انتخاباتی در کاخ سفید باز بدون ارائه شاهد گفت "تقلب جدی" صورت گرفته و گفت "ما به دیوان عالی مراجعه خواهیم کرد".

او گفت ما "می خواهیم هرگونه رای دادن متوقف شود" که ظاهرا به این معنی بود که می خواهد شمارش آرای پستی پایان یابد. برخی ایالات آرای پستی را اگر حداکثر تا روز سه شنبه پست شده باشد تا چند روز بعد می پذیرند.

کمپین آقای بایدن اظهارات او را به عنوان سخنانی "خشم آور، بی سابقه و غلط" محکوم کرد و آن را "تلاشی عریان برای گرفتن حقوق دمکراتیک شهروندان آمریکا از آنها" توصیف کرد.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه