ارسال به دیگران پرینت

نوری المالکی | سعودی‌ها می‌خواهند بر تصمیم‌های جهان عرب مسلط شوند

نخست وزیر سابق عراق گفت: یکی از مشکلات سعودی‌ها این است که می‌خواهند بر تصمیم‌های جهان عرب مسلط شوند.

 نوری المالکی |  سعودی‌ها می‌خواهند بر تصمیم‌های جهان عرب مسلط شوند

نوری المالکی، رئیس فراکسیون ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق و نخست وزیر اسبق این کشور در گفت وگو با تلویزیون عراقی «آسیا» گفت: حکام عربستان سعودی همچنان نگرش فرقه گرایانه به عراق دارند و با ایده سلطه بر تصمیمات جهان عرب، هرگز امکان حل مشکل عراق با آنها وجود ندارد.

به گفته وی، حکام آل سعود همچنان معتقدند که بغداد، پایتخت خلافت عباسی بوده و شیعیان نباید در آنجا حکومت کنند.

وی ادامه داد که مشکل دیگر سعودی‌ها این است که می خواهند بر تصمیم‌های جهان عرب مسلط شوند.

المالکی بیان کرد که به سبب مشکلاتی که سعودی ها در جهان عرب از عراق گرفته تا سوریه، لبنان، یمن و حتی قطر ایجاد کرده اند، شایسته سلطه گری بر جهان عرب را ندارند.

نوری المالکی در همین چارچوب بعید دانست که سفر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به ریاض بتواند مشکل موجود در روابط عراق و عربستان سعودی را حل کند و گفت که پیش از الکاظمی، اغلب نخست وزیرانی که در طول ۱۷ سال گذشته در عراق به قدرت رسیدند به ریاض سفر کرده اند اما هرگز این مشکلات به دلیل طرز فکری که سعودی ها دارند، حل نشده است.

وی همچنین در باره لغو سفر نخست وزیر عراق به ریاض در هفته گذشته به بهانه بیماری پادشاه سعودی تردید کرد و گفت که پادشاه سعودی یک روز بعد از لغو سفر الکاظمی، در جلسه تلویزیون مدار بسته هیات دولت شرکت کرد.

نخست وزیر پیشین عراق با اشاره به اینکه عراق نباید در هیچ محور بندی منطقه ای و بین المللی قرار گیرد تاکید کرد که عراق باید روابط خود را با کشورهای جهان و منطقه براساس منافع ملی  بنا کند.

وی درباره پیروزی احتمالی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با توجه به اینکه مطرح کننده ایده تجزیه عراق بوده است گفت که شخصا از بایدن در برهه ای که نخست وزیر عراق بود، در این باره سوال کرده اما بایدن گفته است که قصد او و سیاست حزب دموکرات آمریکا تقسیم عراق نیست و از دیدگاه هایش درباره آینده عراق اشتباه برداشت شده است.

نوری المالکی از بایدن خواست که به طور علنی از اینکه دیدگاه او درباره تجزیه عراق اشتباه برداشت شده، عذرخواهی کند.

دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق در عین حال تاکید کرد که برخی قدرت های بزرگ و کشورهای منطقه و حتی برخی جریان ها در داخل عراق خواهان تقسیم عراق هستند.

وی اظهار کرد که منافع عراق در این است که یکپارچه و متحد بماند و تجزیه، ثبات و شکوفایی را برای عراق به دنبال ندارد.

نخست وزیر پیشین عراق به شدت با ایده انحلال الحشد الشعبی مخالفت کرد و گفت که متاسفانه بسیاری از کشورها از جمله برخی کشورهای منطقه شرط رابطه با عراق را انحلال یا تضعیف الحشد الشعبی قرار داده اند.

نوری المالکی با بیان اینکه فقط جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورها چنین شرطی را برای رابطه با عراق نگذاشته اند افزود که پاسخ عراق به همه کشورهایی که خواهان انحلال الحشد هستند این است که بسیج مردمی یک موضوع خاص داخلی است و هیچ کشوری حق دخالت در آن را ندارد.

وی الحشد الشعبی را نماد پیروزی در عراق دانست و تصریح کرد که امیدهای بزرگی به الحشد الشعبی در کنار دیگر نیروهای مسلح عراق بسته شده است.

المالکی از هرگونه تلاش برای انحلال یا تضعیف الحشد الشعبی هشدار داد و تاکید کرد که نباید جایزه ما به دولت های دیگر برای رابطه با ما، انحلال الحشد الشعبی باشد.

وی افزود که عراق به الحشد الشعبی برای مقابله با چالش ها و تهدیدها نیاز دارد.

نخست وزیر اسبق عراق به شدت از رفتار آمریکا در حملات مکرر به الحشد الشعبی و فرماندهان برجسته آن از جمله ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی انتقاد کرد و گفت که بایستی دولت فعلی مصطفی الکاظمی از آمریکا بخواهد به الحشد الشعبی احترام بگذارد و دست از این گونه رفتارها بردارد.

وی در خصوص نیروهای آمریکایی در عراق گفت که قانون پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق صادر شده و آمریکایی ها هیچ راهی جزو ترک خاک عراق ندارند.

المالکی تاکید کرد که در صورت بقای نیروهای آمریکایی، اوضاع در عراق همچنان بی ثبات باقی خواهد ماند زیرا همچنان حرف و حدیث از تلاش واشنگتن برای هدف قرار دادن الحشد الشعبی و فرماندهان آن جریان دارد.

وی درباره حادثه «البوعیثه» و بازداشت تعدادی از نیروهای الحشد الشعبی وابسته به گروه مقاومت کتائب حزب الله (در پنجم تیرماه ۹۹) گفت که این حادثه نزدیک بود منجر به درگیری خونین بین نیروهای مسلح عراق شود.

نخست وزیر پیشین عراق تاکید کرد که مداخله به موقع برخی از دوستان جلو این بحران بزرگ را گرفت.

نوری المالکی افزود که متعاقب این حادثه با مصطفی الکاظمی دیدار داشته و به او گفته است که شیوه ای را که در پیش گرفته، اشتباه بوده و نباید به خاطر وجود احتمالی یک فرد خاطی در یک یگان مسلح، یگان مسلح دیگر را علیه آن به حرکت درآورد.

وی سابقه کتائب حزب الله در دفاع از عراق را قدیمی تر از الحشد الشعبی و حتی صدور فتوای جهاد دانست و گفت: پیش از تاریخ صدور فتوا و تشکیل الحشد الشعبی، بچه های کتائب حزب الله در محورهای عملیاتی از خاک عراق در برابر تروریسم دفاع می کردند.

رهبر ائتلاف دولت قانون از افزایش عملیات ترور و آدم ربایی در برهه اخیر در کشورش هشدار داد و گفت: دولت باید با جدیت تمام جلو این پدیده را بگیرد.

نوری المالکی افزود که پدیده ترور و آدم ربایی، بسیار خطرناک است و نباید اجازه داد عراق میدانی برای تسویه حساب ها و ترور و آدم ربایی شود.

نخست وزیر عراق گفت که عده کمی هستند که معتقدند که صدای مخالف را باید با خشونت از بین برد و اغلب اینها از وابستگان و وفاداران به حزب منحله بعث هستند.

وی بر ضرورت مقابله با فرهنگ حزب بعث تاکید کرد و گفت که احتمال می دهد عوامل ترور اخیر در عراق، از حزب بعث باشند که با همکاری تروریست های داعش دست به این اقدامات می زنند.

المالکی هدف از ترور را بی ثبات کردن عراق دانست و تاکید کرد که پدیده ترور ضد ثبات سیاسی و اجتماعی است.

نخست وزیر پیشین عراق با اشاره به مواضعی که بعد از مرگ «سلطان هاشم» وزیر دفاع رژیم بعث، در عراق اتخاذ شد گفت که متاسفانه حزب منحله بعث دوباره در حال نفس کشیدن است و این در همدردی هایی که با مرگ سلطان هاشم شد، به وضوح آشکار بود.

وی از دولت عراق خواست که طبق قانون با تمامی کسانی که برای حزب بعث ترویج می کنند، مقابله کند.

نخست وزیر عراق، سلطان هاشم را مسوول قتل ۱۸۲ هزار بیگناه پرونده انفال دانست و افزود که سلطان هاشم در دادگاه جرائم رژیم صدام، تا آخرین لحظه از این جنایت بشری ابراز پشیمانی نکرد.

نخست وزیر پیشین عراق از دولت مصطفی الکاظمی به عنوان دولت بحران یاد کرد و گفت: این دولت در برهه ای شکل گرفته که بحران های مختلف از جمله کرونا، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، معضل پرداخت حقوق کارکنان و تامین هزینه های دولت، عراق را در نوردیده است.

وی داوری درباره دولت الکاظمی را زودهنگام دانست و افزود که اگر دولت الکاظمی به وعده هایی که برای حل این بحران ها داده نتواند عمل کند، دچار شکست می شود.

وی برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، دفاع از حاکمیت و اعتبار نظام و تامین نیازهای مردم را مهمترین معیارها برای قضاوت درباره دولت الکاظمی دانست.

نوری المالکی درخصوص علت پسرفت وضعیت برق در عراق ابراز تعجب کرد و گفت: جای شگفتی است که سال گذشته چندان مشکلی در برق نداشتیم اما امسال این همه در تامین برق مشکل داریم.

وی در عین حال انجام ندادن تعمیرات به موقع نیروگاه به علاوه تلاش برخی کشورها برای موفق نشدن عراق در زمینه تامین برق را در ادامه معضل برق عراق موثر دانست.

وی از تلاش دولت مصطفی الکاظمی برای کنار زدن اسلامگرایان از پست های مهم دولتی هشدار داد و گفت: احساس می کنیم که نخست وزیر عراق در تعیین برخی مدیران کل، طیف اسلامگرایان را هدف قرار داده است.

نوری المالکی تاکید کرد که به مصطفی الکاظمی گفته است که احساس می شود دولت او خط مشی اسلامگرایی را در عراق مورد هدف قرار داده است.

 

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه