ارسال به دیگران پرینت

پاکستان خروج مسوولانه آمریکا از افغانستان را مطالبه کرد

پاکستان هرگز به دنبال عمق استراتژیک در افغانستان نیست و حامی هیچ گروه یا جناحی نیست بلکه ما حامی همان انتخاب و یا دولتی خواهیم بود که مطابق خواسته و آرمان‌های مردم افغانستان باشد.

پاکستان خروج مسوولانه آمریکا از افغانستان را مطالبه کرد

 وزیر امور خارجه پاکستان طی گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود خواستار خروج مسوولانه نیروهای خارجی از جمله آمریکا از افغانستان برای اطمینان از تکمیل مرحله نهایی روند صلح در این کشور جنگ زده شد.

 وزارت امور خارجه پاکستان جمعه شب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «شاه محمود قریشی» و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به صورت تلفنی آخرین تحولات پیرامون افغانستان و امنیت منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

در این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد که این کشور انتظار دارد آمریکا و نیروهای خارجی با خروج مسوولانه خود از افغانستان به تکمیل مرحله نهایی روند صلح این کشور کمک کنند.

مطالبه اسلام‌آباد از واشنگتن برای خروج مسوولانه از افغانستان درحالی عنوان می‌شود که مشاور امنیت ملی پاکستان با حضور در نشست کمیته روابط خارجی پارلمان این کشور گفت: آمریکا در حال تکرار اشتباه دهه ۹۰ میلادی است و رویکرد این کشور در بحث افغانستان برای اسلام‌آباد قابل درک نیست.

براساس این گزارش، وزیر امور خارجه پاکستان خطاب به همتای آمریکایی خود گفت: امنیت درازمدت در افغانستان یک مسئولیت مشترک رهبران افغانستانی، بازیگران منطقه‌ای و جامعه جهانی است.

وی همچنین از طرف‌های روند صلح خواست تا برای ترغیب گروه‌های افغانستانی جهت دستیابی به راهکار سیاسی و جامع جهت بحران فعلی آن کشور نقش آفرینی کنند.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین بر تعهد این کشور برای مشارکت با آمریکا جهت کمک به برقراری صلح پایدار در افغانستان تاکید کرد.

نخست وزیر پاکستان روزھای اخیر طی سخنرانی در مجلس ملی این کشور با انتقاد از رویکرد یکجانبه واشنگتن در قبال اسلام‌آباد و زیاده خواهی‌های آن همزمان با خروج نظامی از افغانستان، گفت: ما متعهد به همکاری برای صلح هستیم اما هرگز در هیچ منازعه‌ای شریک آمریکایی‌ها نخواهیم بود.

«عمران‌خان» تاکید کرد: پاکستان هرگز به دنبال عمق استراتژیک در افغانستان نیست و حامی هیچ گروه یا جناحی نیست بلکه ما حامی همان انتخاب و یا دولتی خواهیم بود که مطابق خواسته و آرمان‌های مردم افغانستان باشد.

گفتنی است، پارلمان پاکستان نیز همراه دولتمردان و رهبران سیاسی این کشور ضمن حمایت از مقاومت دولت اسلام‌آباد مقابل هرگونه نفوذ نظامی آمریکا به بهانه مراقبت از اوضاع افغانستان، اعلام کرد: هرگونه معامله آشکار یا مخفیانه با واشنگتن به ویژه ارائه پایگاه به خارجی‌ها در قلمروی پاکستان ممنوع است.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه