ارسال به دیگران پرینت

جهانگیری: موافقان و مخالفان خواستار بازگشت به برجام هستند

معاون اول رییس جمهوری گفت: در شرایطی که آمریکایی ها اعلام کردند فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است، تمامی موافقان و مخالفان، بازگشت به برجام را خواستار شده‌اند.

جهانگیری: موافقان و مخالفان خواستار بازگشت به برجام هستند

اسحاق جهانگیری شنبه شب در نشست با نخبگان، جوانان و فعالان سیاسی و اقتصادی خراسان رضوی در مشهد افزود: اگر دولت برجام را حفظ نکرده بود دوباره دشمن صحبت از یک مذاکره جدید به میان می‌آورد و پنج سال دیگر طول می‌کشید که مذاکره جدید به سرانجام برسد اما اکنون راه و مسیر روشن است.

وی ادامه داد: الفبای رسیدن به یک ایران قوی و مقتدر و توانمند، داشتن یک جامعه قوی و کارآمد است، جامعه ای می تواند توانا و کارآمد باشد که بتواند در سرنوشت خود دخالت کند، بتواند در یک انتخابات مشارکت جویانه قوی حضور پیدا نماید و بتواند مسوول خودش را وادار به پاسخگویی کند، از دل چنین جامعه توانمند، دولت توانمند و از دل چنین دولتی، کشور توانمند بیرون می آید.

معاون اول رییس جمهوری گفت: شرایطی که در آن قرار داریم، فصل مشکلات است، برنامه دولت تدبیر و امید از ابتدا برای کسانی که آن را انتخاب کردند و گاهی به گونه ای صحبت می کنند که گویی از انتخاب خود ناراضی هستند، این بود که شرایط را برای کشوری که زیر فصل هفتم قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل رفته بود تغییر دهد. 

وی افزود: لیبی و عراق از کشورهایی بودند که ذیل فصل هفتم قطعنامه شورای امنیت قرار گرفتند و سرنوشت آنها را دیدیم، در آن موقع که ایران ذیل فصل هفتم قطعنامه قرار گرفت، کسانی که دلسوز ایران بودند، دنبال یک دولت قوی می‌گشتند که قادر باشد با گفتگو کشور را از ذیل فصل هفتم قطعنامه بیرون آورد.

جهانگیری ادامه داد: تاکنون سابقه نداشته است که کشوری با مذاکره و گفتگو از ذیل فصل هفتم قطعنامه شورای امنیت بیرون بیاید اما دولت تدبیر و امید، ایران را با گفتگو از ذیل فصل هفتم این قطعنامه بیرون آورد و خطر از ایران دور شد و توجه جهانی به آن جلب و فرصت توسعه برای کشور فراهم شد، اما عده ای در آن موقع برای برجام عزا گرفتند و تا جایی که توانستند در داخل کشور جوسازی کردند.

وی گفت: در پی این اقدام فردی به نام ترامپ بدون داشتن منطق و استدلال روی کار آمد و دشمنان جدی قسم خورده ایران نیز کمک کردند تا وی یکطرفه از تعهدنامه برجام خارج شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: دولت همه فحاشی ها را به جان خرید و تحمل کرد تا از برجام بیرون نرود، زیرا معتقد بود همین کاغذ پاره برجام مانعی برای انجام کار جدی دشمنان علیه ایران می شود، تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روسیه و چین نیز گفتند که طرفدار برجام هستیم اما یک قدم نتوانستند برای آن بردارند و کار عملیاتی انجام دهند و فقط ایران را در حوزه سیاسی همراهی کردند و نگذاشتند ترامپ رای شورای امنیت را بگیرد.

وی ادامه داد: فشارهای وارده به دولت زیاد بود اما دولت خوب عمل کرد و نگذاشت زندگی مردم متلاشی شود، یک زمانی اعلام کردند که در ایران پوشک بچه پیدا نمی شود و این اتفاق قرار بود برای همه کالاها در کشور بیافتد و مردم در یک پروسه سه یا چهار ماهه احساس کنند که کشور دچار قحطی شده است اما دولت به هر طریق ممکن نگذاشت کشور دچار قحطی شود.

جهانگیری گفت: درآمد ارزی دولت در سال ۱۳۹۰ به میزان ۱۱۸ میلیارد دلار بود اما این میزان در سال گذشته به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار رسید که سهم دولت از آن کمتر از پنج میلیارد دلار بود و حتی دولت به راحتی نیز نتوانست به آن درآمد دسترسی یابد.

وی افزود: با وجود اینکه شاخصهای اقتصادی سال ۱۳۹۰ بسیار بدتر از شاخصهای اقتصادی سال ۹۲ بود، عده ای به دولت اتهام می زنند و ژستهایی می گیرند که گویی مدیریتهای خیلی مطلوب از خود به جا گذاشته اند و از یک سابقه مشعشعی برخوردار هستند، برخی که ادعای ناکارآمدی دولت را می کنند و می گویند ما مدیریت کارآمدی درست می کنیم، فقط مسوول یک دستگاه یا سازمان بودند و بدترین مدیریت را داشتند، فساد و گران کار کردن و بی قانونی و خلاف قانون عمل کردن شاخصه های عملکردی آنان بوده است.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: شما که دولت را خسته و تنبل می دانید، در یک دوره دوساله مدیریت خود چند تصمیم گرفتید که گره از مشکلات مردم باز کرده باشد، کسی که فرد دیگری را نقد می کند، باید خود کارنامه درخشانی داشته باشد.

وی فضای سیاسی سال ۱۳۹۲ را یادآور شد و گفت: در آن زمان آنقدر فضا امنیتی بود که فرد یا جریان سیاسی به آسانی نمی توانست فعالیت سیاسی انجام دهد اما سال ۱۴۰۰ با سال ۱۳۹۲ متفاوت است و باید این انتخابات را شانس دیگری برای قدرت نمایی ایران در دنیا به شمار آورد تا امنیت پایدار خود را نشان دهد و موقعیت خود در عرصه بین المللی را تثبیت نماید و فرصت انتخابات را نسوزاند.

جهانگیری افزود: در یک انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری مردم باید نامزدهای گروه های مختلف سیاسی در صحنه انتخابات حضور داشته باشند، دولت از تمام ظرفیت خود استفاده می کند تا یک انتخابات پرشور با مشارکت قاطع مردم برگزار شود.

وی با اشاره به حضور ۱۲ میلیون حاشیه نشین در کشور ادامه داد: دولت به بانک اطلاعاتی خوبی از آمار دست یافته که می تواند سرمایه مناسبی در اختیار سیاستگذاران باشد اما این بانک اطلاعاتی نشان می دهد که حضور این تعداد حاشیه نشین در کشور تکان دهنده است، جمعیت فقرا در کشور افزایش یافته و نگرانی در این زمینه جدی است و باید برای گسترش فقر در ایران کاری کرد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: خانوارهایی در کشور بویژه ساکنان حاشیه نشین وجود دارند که هیچ یک از افراد آن خانوار شاغل نیست و جمعیت این خانوارها در برخی استانها بسیار است، در برخی از نواحی حاشیه نشین باید ابتدایی ترین مولفه های زندگی را فراهم کرد که این دل انسان را به درد می آورد، امیدواریم اقدامات برای ساماندهی حاشیه شهرها بویژه در شهر مشهد تاثیر لازم را داشته باشد و به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر استفاده از توانمندیهای اساتید دانشگاهها در حل مسائل اجرایی کشور افزود: هر مدیر یا استانداری که از ظرفیت اساتید دانشگاهها برای تصمیم گیریها و طرحهای اجرایی استفاده نکند، اشتباه کرده و مدیری موفق است که بیشترین ارتباط را با این سرمایه های فکری و اجتماعی داشته باشد.

جهانگیری با بیان اینکه دغدغه ها پیرامون هیات اجرایی و انتخابات اعضای شورای شهر را درک می کنیم، ادامه داد: هفته گذشته طی دو نشست اعضای هیات دولت در حضور وزیر اطلاعات و وزیر کشور، مسائل روشن شد و مقرر گردید فردی که خود را شایسته حضور در انتخابات دانسته و مراجع چهارگانه صلاحیت وی را تایید می کنند باید بتواند آزادانه در انتخابات شرکت کند و دولت همه تلاش خود را بکار خواهد بست تا منعی برای حضور چنین فردی در انتخابات نباشد.

وی با اشاره به ظرفیت جوانان در کشور گفت: جمعیت جوان پرانرژی این کشور سرمایه بزرگی برای آن محسوب می شود و به همت این جوانان پارسال موفق شدیم میزان تولید بسیاری از کالاهای مورد نیاز برای مقابله با کرونا را افزایش دهیم به عنوان مثال میزان تولید ماسک را از ۲۰۰ هزار عدد در روز به ۲۷ میلیون عدد در روز افزایش دادیم و همه بیمارستانها را به دستگاه ونتیلاتور مجهز و مازاد این دستگاه ها را به خارج از کشور صادر کردیم.

معاون اول رییس جمهوری افزود: اینکه گفته شود ۲ میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال جوانان در نظر گرفته شده، حرف درستی نیست، ممکن است این عدد در اختیار سازمان خاصی بوده، با این حال تسهیلات اشتغالزایی بسیار در قالب طرحهای مختلف از جمله طرحهای اشتغال روستایی در اختیار جوانان قرار گرفته به طوری که ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای طرحهای اشتغال روستایی اختصاص و نرخ سود این تسهیلات برای طرحهای فناور و دانش بنیان جوانان از ۶ به چهار درصد کاهش یافت.

وی در خصوص مشکلات زنان در جامعه نیز اظهار داشت: قبول داریم که توجه کافی به زنان برخی اقوام و مذاهب در کشور نشده و با توجه به شایستگی ها و توانمندیهای زنان در جامعه آنگونه که باید به آنان توجه نشده است، اما دولت در این زمینه تلاش کرد تا پایان سال ۱۴۰۰ واگذاری پستهای مدیریتی به زنان را به ۳۰ درصد برساند که تا پایان سال گذشته این میزان به ۲۶ درصد رسیده بود.

جهانگیری با اشاره به مشکلات فعالان رسانه ای در ایام کرونا نیز گفت: در دوره شیوع کرونا در ایران یک میلیون شغل از بین رفت که ۸۰ درصد آنها معادل ۸۰۰ هزار شغل مربوط به حوزه خدمات بود که مشهد مقدس به دلیل ماهیت زائرپذیری و سهم بالای آن در مشاغل خدماتی، بیشترین ضربه را متحمل شد، بسیاری از فعالان رسانه ای و هنرمندان نیز آسیب جدی از شیوع کرونا دیدند.

وی افزود: دولت با درک شرایط سخت مردم از شیوع کرونا با وجود کاهش درآمدهای نفتی خود، در سال گذشته بیشترین پرداختی را به بازنشستگان تامین اجتماعی، معلمان، کارمندان دولت، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد داشت و حتی میزان پرداختی به مددجویان را طی ۴ سال اخیر ۶ تا هفت برابر افزایش داد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: دولت تدبیر و امید از ابتدا نیز عقبه مطمئن متعلق به خود نداشت، اصلاح طلبان می گفتند که ما از دولت فقط حمایت کردیم، اصولگرایان می گفتند که نامزد ما فرد دیگری بود، دولت هم سازمان مدافعی نداشت، لذا هر فردی که از جایی عصبانی بود و زورش نمی رسید، به دولت گیر می داد و به آن ضربه می زد اما دولت روحیه خود را حفظ کرد زیرا ایران را دوست داشت و نمی خواست مردم فشار بسیار تحمل کنند.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • رضا ارسالی در

      به روحانی هم رای دادیم اما توزرد درامد نه تدبیر داشت نه امیدفرجامش هم که خوردتو سرش خودش هم بیشترازیکسال است که قایم شده ومردمیدان نیست ما مردروزهای سخت میخواهیم مثل شهیدسلیمانی که 40 سال جان برکف بودوتوقف نکردای ایران به این افرادنیازداردنه ترسو

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه