ارسال به دیگران پرینت

واکنش تهران به تهدیدهای آمریکا

تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که اکتبر ۲۰۲۰ موعد آن به پایان می‌رسد واکنش تند تهران را به دنبال داشته است. در این رابطه علی ربیعی، سخنگوی دولت در یک نشست خبری در مورد واکنش ایران به تمدید احتمالی تحریم‌های تسلیحاتی تاکید کرد:« برای صحبت در مورد تصمیمات و واکنش ایران همچنان زود است.» وی با اشاره به اینکه در مورد خروج ایران از برجام در واکنش به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تصمیم‌گیری نشده است، افزود:« درباره نحوه واکنش یا گزینه‌هایی که در این باره داریم، با توجه به روندهایی که موجود است، تصمیم‌های لازم را خواهیم گرفت. »

واکنش تهران به تهدیدهای آمریکا
تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که اکتبر ۲۰۲۰ موعد آن به پایان می‌رسد واکنش تند تهران را به دنبال داشته است. در این رابطه علی ربیعی، سخنگوی دولت در یک نشست خبری در مورد واکنش ایران به تمدید احتمالی تحریم‌های تسلیحاتی تاکید کرد:« برای صحبت در مورد تصمیمات و واکنش ایران همچنان زود است.» وی با اشاره به اینکه در مورد خروج ایران از برجام در واکنش به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تصمیم‌گیری نشده است، افزود:« درباره نحوه واکنش یا گزینه‌هایی که در این باره داریم، با توجه به روندهایی که موجود است، تصمیم‌های لازم را خواهیم گرفت. »
 

وی پیش‌تر گفته بود:« این پیام روشن را به آمریکا و بقیه انتقال دادیم که این اتفاق، واکنش سخت جمهوری اسلامی ایران را به‌دنبال خواهد داشت.» همچنین سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و اینکه اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود پاسخ ایران چیست، گفت: «امیدواریم کار به آنجاها نکشد و احساس می‌کنیم شاید نکشد، ولی اگر به فرض محال رخ دهد، پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این اقدام و حرکت، مقتضی و قاطع خواهد بود.» وی در عین حال افزود:« اجازه دهید ببینیم شرایط به چه سمتی می‌رود. اگر رخ داد شاهد خواهید بود که ایران چه پاسخی خواهد داد.»

آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران موفق نمی‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران با استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: «در این خصوص اعلام موضع کردیم. برجام دستاوردهای مختلفی داشته که رفع تحریم‌های تسلیحاتی یکی دیگر از دستاوردهای برجام بوده است. آمریکا با خروج غیرقانونی خود خواسته که تمام دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی برجام را از بین ببرد و به خیال خود فکر می‌کنند می‌توانند چنین کنند.» به گزارش خبرگزاری فارس سخنگوی وزارت خارجه افزود: «بعد از خروج از برجام، تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ایران وضع کرده و فشار اقتصادی علیه ایران را افزایش دادند، ولی نتیجه‌ای نگرفتند. با توجه به مقاومت مردم و تدابیر ایران و همکاری با شرکا و همسایگان تا حدود زیادی توانستیم این کار آمریکا را بی اثر کنیم. » او اضافه کرد: «این موضوع جدیدی است که به‌صورت غیرقانونی آنها می‌خواهند دستاورد برجام را از بین ببرند، فکر نمی‌کنم در این زمینه موفق شوند، چون کارشان مبنا ندارد و از برجام خارج و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کردند و عضوی از برجام نیستند.» موسوی با بیان اینکه با اعضای باقی‌مانده برجام در رایزنی و تماس نزدیک هستیم، گفت:«مطمئنیم آمریکا در اقدام جدید موفق نخواهد بود، چون کارشان یک خلاف بَیّن است و بعید می‌دانم دنیا به زورگویی مجدد آمریکا تن بدهد و قطعنامه ۲۲۳۱ را که آمریکا خود نقض کرد و می‌خواهد بقیه این قطعنامه را نقض کنند، چنین کنند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مواضع شرکای برجامی از جمله چین، انگلیس و آلمان درباره تلاش آمریکا برای تمدید تسلیحاتی علیه ایران گفت: «در تماس با این کشورها هستیم و از قبل که به پایان این موضوع نزدیک می‌شدیم، بعد از سرو صدای آمریکایی‌ها به همه شرکا در برجام اعلام کردیم که این موضوعی نیست که ایران از کنار آن به راحتی بگذرد و تا الان این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها ادامه داشته است.» موسوی افزود:« آمریکایی‌ها بر تلاش خود مصر هستند و کمی هم به تلاش‌هایشان افزوده‌اند، ولی احساس می‌کنیم به احتمال قوی راه به جایی نمی‌برند.»

دامنه انتخاب‌های ما درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران باز است

همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود با بیان اینکه کشورهای باقی مانده در برجام و اعضای شورای امنیت به خوبی نسبت به درخواست زورگویانه و توجیه‌ناپذیر آمریکا واقف هستند، گفت: «این برداشت ناشی از صحبت‌های مختلف بوده و این برداشت را داریم که آنها نمی‌خواهند در برهم زدن پایه‌های قوانین و توافقات بین‌المللی با رژیم آمریکا سهیم باشند. قطعا نقض برجام توسط شورای امنیت غیرقابل تحمل است.»

به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه نقض برجام توسط شورای امنیت، این نهاد را که برای حمایت از امنیت بین‌الملل به وجود آمده، بی‌اعتبار می‌کند، بیان کرد: «همه سناریوها را با دقت بررسی خواهیم کرد. دامنه انتخاب‌هایمان باز است. می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که ملایم‌ترین پیامد چنین تصمیم خصمانه‌ای برای آمریکا و ثبات بین‌المللی بسیار سخت خواهد بود. » ربیعی افزود: «لازم است تکرار کنم جمهوری اسلامی ایران در صنعت دفاعی خود بی‌نیاز است اما این مساله باعث نمی‌شود رفتارهای نسنجیده آنهایی که نقض حقوق بین‌الملل را دنبال می‌کند، بدون هزینه باشد.»

نامه ضد ایرانی نمایندگان کنگره به پمپئو

از سوی دیگر پایگاه خبری هیل گزارش داد که قانون‌گذاران آمریکایی با ارسال یک نامه به وزیر خارجه این کشور خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری هیل گزارش داد که صدها نفر از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات طی نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور خواستار افزایش اقدامات دیپلماتیک دولت برای تجدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شده‌اند. در این نامه که پایگاه هیل مدعی است قبل از انتشار آن را مشاهده کرده است آمده است:« ما خواستار افزایش اقدامات دیپلماتیک برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران و همچنین محدودیت‌های مسافرتی سازمان ملل علیه افرادی هستیم که در فعالیت‌های تسلیحاتی ایران دست دارند. » در ادامه این نامه آمده است: «واشنگتن باید به رهبری درازمدت خود برای محدود کردن آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در سطح جهان خوانده شده است ادامه دهد و نمایندگان کنگره آماده همکاری همه جانبه با دولت برای تجدید این محدودیت‌ها هستند که برای منافع امنیت ملی آمریکا ضروری است. »

پایگاه خبری هیل که اخبار کنگره آمریکا را منتشر می‌کند می‌گوید که تدوین این نامه از سوی «الیوت انگل» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و «مایکل مک کول» سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس سازماندهی شده است و امضای ۳۸۴ نماینده را دارد.

شوخی زشت واشنگتن

از سوی دیگر نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از طرح ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در تازه‌ترین اظهارنظر درباره تلاش آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل با ادعای اینکه واشنگتن «مشارکت‌کننده برجام» است، گفت: «اولین بار که این موضوع را شنیدم فکر کردم چیزی بیش از یک شوخی زشت نیست.» این مقام روس در پیامی توییتری به شدت از مواضع آمریکا در قبال ایران و تلاش‌های دولت دونالد ترامپ برای از بین بردن کامل برجام انتقاد کرده است.

اولیانوف نوشت: «وقتی اولین بار شنیدم که ایالات متحده در نظر دارد به منظور از بین بردن توافق (هسته‌ای) ایران، خود را مشارکت‌کننده برجام اعلام کند، فکر کردم که این یک شوخی زشت است؛ البته ثابت شد که اقدامی زشت است اما شوخی نیست و حالا یک سیاست رسمی (آمریکا) است. برای بدبین بودن هیچ حدی وجود ندارد». این دیپلمات ارشد روس پیش از این در رد مواضع اخیر ضد ایرانی واشنگتن گفته بود: «مقامات آمریکایی مدعی هستند که آمریکا تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از حقوقی برخوردار است اما هیچ کلمه‌ای درباره تعهدات آمریکا (در این قطعنامه) که به همراه حقوق آمده نمی‌گویند، به ویژه درباره خودداری از اقداماتی که اجرای تعهدات تحت برنامه جامع اقدام مشترک را تضعیف می‌کند. (پاراگراف ۲ از قطعنامه ۲۲۳۱)».

در هفته‌های اخیر گمانه زنی‌های زیادی درباره طرح آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران منتشر شد، طرحی که واشنگتن می‌خواهد با استناد به عضویت خودش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ آن را به تصویب برساند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه