ارسال به دیگران پرینت

جنگ روانی غرب علیه سند ایران وچین|حاضریم بااروپا هم سند امضا کنیم

استاد دانشگاه تهران گفت: سخنانی که غربی‌ها علیه سند ۲۵ ساله ایران و چین مطرح می‌کنند، نوعی جنگ روانی است زیرا پروژه‌هایی که داشته‌اند، با این سند به چالش کشیده خواهد شد.

جنگ روانی غرب علیه سند ایران وچین|حاضریم بااروپا هم سند امضا کنیم

فواد ایزدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران  با اشاره به امضای سند همکاری ایران و چین و طرح برخی شائبه‌ها از سوی رسانه‌های غربی، اظهار کرد: دلیل ناراحتی غربی‌ها از سند همکاری ایران و چین، برای این است که سال‌ها برای تحریم ایران هزینه، برنامه‌ریزی و شبکه‌سازی کردند.

ایزدی تاکید کرد: غربی‌ها از آنجایی که سند همکاری ایران و چین می‌تواند تحریم را بشکند ناراحت هستند اما خب این را نمی‌توانند به صراحت بگویند. البته در محیط‌های تخصصی‌شان این نکته را می‌گویند ولی در تبلیغات فضای مجازی نمی‌توانند اعلام کنند که این تفاهمنامه شکست پروژه غرب علیه ایران است.

وی افزود: به همین دلیل غربی‌ها مجبورند سخنان دیگری را درباره سند همکاری ایران و چین مطرح کنند و یکدفعه طرفدار مردم، اقتصاد و امنیت ملی ایران شوند.

استاد دانشگاه تهران افزود: سخنانی که غربی‌ها علیه سند ۲۵ ساله ایران و چین مطرح می‌کنند، نوعی جنگ روانی است زیرا پروژه‌هایی که داشته‌اند، با این سند به چالش کشیده خواهد شد.

ایزدی ادامه داد: در سند ایران و چین هیچ عدد و رقمی وجود ندارد زیرا یک سند راهبردی است و قرارداد نیست. بعداً هرکدام از بندهای این سند می‌تواند تبدیل به یک قرارداد شود. در این زمینه هم طرف ایرانی باید مثل هر قرارداد دیگری مراقب باشد که قراردادی که می‌بندد، به نفع هر دو طرف باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه چقدر خوب بود غربی‌ها به برجام عمل می‌کردند، گفت: یکی از اصلی‌ترین نقدهایی که به برجام وارد می‌شد، این بود که این توافق توسط غربی‌ها نقض خواهد شد و طرف‌های غربی امتیازاتی که باید را می‌گیرند اما امتیازی نمی‌دهند.

استاد دانشگاه تهران گفت: ما در چارچوب برجام می‌توانستیم از اروپا و آمریکا میلیاردی هواپیما بخریم اما آنها پای کار نیامدند. ایران می‌توانست با آلمان و فرانسه و سایر کشورهای غربی هم سند همکاری راهبردی امضا کند ولی مشکل اینجاست که آنها جلو نمی‌آیند.

ایزدی گفت: در این شرایط که آنها آمادگی انعقاد یک سند همکاری را ندارند، بنابراین ایران هم با هیچ کشور دیگری نباید همکاری راهبردی داشته باشد؟ این مساله هیچ منطقی ندارد و افرادی که اینگونه سخن می‌گویند قطعاً در راستای منافع ملی ایران فکر نمی‌کنند.

وی با اشاره به بی‌اثر شدن تحریم‌های آمریکا با تفاهمنامه راهبردی ایران و چین گفت: این مساله در کوتاه مدت هم می‌تواند عملی شود اما بستگی به همت طرف ایرانی دارد.

استاد دانشگاه تهران گفت: چین در سطح دنیا، شرکای تجاری متعددی دارد بنابراین ایران باید هرچه سریع‌تر این سند را عملیاتی کند.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • هادی خوش بین ارسالی در

      فقط من موندم مگر ما در انجام امورات محتاج غرب یا چین هستیم که حتما باید با یکی از اینها قرارداد ببندیم یعنی بعد اینهمه فشار که کشیدیم مجبور شدیم به یکی از اینها پناه ببریم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه