ارسال به دیگران پرینت

واگذاری جزیره کیش در قرارداد ایران و چین صحت ندارد

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر واگذاری کیش در قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: چنین چیزی صحت ندارد، از ابتدا هم در این قرارداد موضوعی مبنی بر واگذاری جزیره کیش نیامده بود که به خاطر فشارها از آن خارج شود.

واگذاری جزیره کیش در قرارداد ایران و چین صحت ندارد

یعقوب رضازاده، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه واگذاری جزیره کیش در قرارداد ایران و چین صحت ندارد، گفت: از ابتدا هم قرار نبوده که کیش و یا هر نقطه‌ای از کشور ما در این قرارداد به چین واگذار شود. این حرف‌ها تبلیغات بیگانگان به خصوص آمریکا و اسرائیل است.

 

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اینکه در ابتدا واگذاری کیش در قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین وجود داشت و بعد از فشارهای افکار عمومی از متن قرارداد خارج شده است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد، از ابتدا هم در این قرارداد موضوعی مبنی بر واگذاری جزیره کیش نیامده بود که بخاطر فشارها از آن خارج شود.

 

وی با اشاره به صحبت‌های وزیرخارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی درباره قرارداد ۲۵ساله ایران و چین گفت: آقای ظریف در این جلسه توضیح داد که قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین پس از ملاقات‌های روسای جمهور ایران و چین و دیدار رئیس‌جمهور چین با مقام معظم رهبری بسته شد. قراردادی برای کمرنگ کردن محاصره اقتصادی است که توسط آمریکا و کشورهای اروپایی انجام می‌شود. لذا این قرارداد تجاری برای ارتباط ایران با کشورهای اروپایی و آفریقایی از طریق راه ابریشم جدید است.

 

رضازاده افزود: این قرارداد هنوز در مرحله پیش‌نویس است و وارد فاز توافق نهایی نشده است. قطعا مقامات اطلاعاتی امنیتی، سیاسی و نظامی بررسی‌های لازم را انجام می دهند و بعد از تایید نهایی دو طرف پیش‌نویس نهایی می‌شود. لذا طرح مباحثی همچون واگذاری کیش ادعای اسرائیل و آمریکا است. هیچ نقطه‌ای از کشورواگذار نشده است.

 

این عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: ما منابع انرژی عظیمی از نظر نفت و گاز در دنیا داریم و کشور چین به دلیل جمعیت بالایش و به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده جهان می‌خواهد انرژی خود را از کشور ما تامین کند. برای این کار چین زیرساخت‌ها و تقویت تکنولوژی را در کشورمان انجام می‌دهد و از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مبادلاتی با ما خواهد داشت. کما اینکه در حال حاضر هم چین دومین مبادله‌کننده اقتصادی با آمریکا است اما آمریکا و اسرائیل به دلیل منافع‌شان به دنبال شیطنت‌بازی‌هایی هستند همچون اینکه بیان می کنند قرار است در این قرارداد کیش واگذار شود که اساسا درست نیست. هدف پشت پرده هم زیر سوال بردن قرارداد است.

 

وی با تاکید بر اینکه هیچ نقطه‌ای از کشور در قرارداد با چین واگذار نمی شود، گفت: هیچ‌گونه ارقام و اعدادی در قرارداد درج نشده و هیچ‌گونه تضمین اجرایی هم دو طرف ندادند به طوری که اگر دو طرف هر زمان ببینند که در اجرای قرارداد با مشکل مواجه هستند، می‌توانند یک‌طرفه قرارداد را به هم زنند.

 

رضازاده در پایان تاکید کرد: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که قرار نیست حتی یک وجب از خاک کشورمان واگذار شود، اینها صرفا تبلیغات بیگانگان به خصوص آمریکا و اسرائیل است. صرفا تفاهم نامه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و فرهنگی بین ایران و چین بوده که در آن منافع دو کشور دیده شده است.

 

منبع : ایسنا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه