ارسال به دیگران پرینت

تاثیر داروهای رایج آسم در تضعیف استخوان های بدن

طبق نتایج یک مطالعه جدید، افرادی که داروهای رایج کنترل بیماری آسم را مصرف می کنند با ریسک بالا داشتن استخوان های شکننده و بروز شکستگی های استخوانی روبرو هستند.

تاثیر داروهای رایج آسم در تضعیف استخوان های بدن

کورتیکواستروئیدها به طور گسترده‌ای برای جلوگیری از حملات آسم، به ویژه به صورت استنشاقی، استفاده می‌شوند. هنگامی که کنترل آسم دشوار شود، ممکن است برای مدتی نسخه‌های خوراکی دارو تجویز شوند.

مدت هاست مشخص شده که کورتیکواستروئیدهای خوراکی، به ویژه در دوزهای بالا، می‌توانند تراکم استخوان را کاهش دهند و برخی شواهد نشان می‌دهند نسخه‌های استنشاقی نیز می‌توانند همین تأثیر را داشته باشند.

با این حال هیچ گونه توصیه‌ای مبنی بر توقف داروهای کنترل کننده بیماری آسم نمی‌شود.

«کریستوس چالیتسیوس»، محقق ارشد تیم تحقیق از دانشگاه ناتینگهام بریتانیا، در این باره می‌گوید: «کورتیکواستروئیدهای استنشاقی نقش مهمی در کنترل التهاب مجاری هوا در بیماری آسم دارند. بیماران مبتلا به آسم نباید استفاده از این داروها را متوقف نمایند.»

اما وی معتقد است پزشکان باید کمترین دوز این داروها را برای کنترل بیماری تجویز نمایند.

این یافته‌ها بر اساس گزارشات پزشکی حدود ۳۷۰۰ فرد مسن مبتلا به آسم و پوکی استخوان یا سابقه شکستگی استخوان بود. هر یک از این افراد با حداقل چهار بیمار دیگر همسن که هیچ بیماری استخوانی نداشتند مقایسه شدند.

کسانی که چهار بار یا بیشتر کورتیکواستروئید خوراکی برایشان تجویز شده بود، چهار برابر بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار داشتند. در بیمارانی که ۹ بار یا بیشتر تجویز شده بود، احتمال شکستگی استخوان دو برابر بود.

محققان دریافتند بیمارانی که از دستگاه‌های استنشاقی استفاده می‌کردند در مقایسه با افراد غیرمصرف کننده، ۳۵ تا ۶۰ درصد بیشتر دچار پوکی استخوان می‌شوند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه