ارسال به دیگران پرینت

پاسخ محکم تهران به دبیرخانه سازمان ملل

وزارت‌خارجه ایران در بیانیه‌ای به دبیرخانه سازمان ملل توصیه کرد در سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران حرکت نکرده و با تهیه گزارش‌هایی که هیچ محمل قانونی ندارند به این روند خطرناک کمک نکند. دبیرکل سازمان ملل روز جمعه در گزارشی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده موشک‌های شلیک‌شده به تاسیساتی در عربستان «منشأ ایرانی» داشته‌اند. با نزدیک شدن به موعد ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) پایان ممنوعیت‌های مربوط به معاملات تسلیحاتی با ایران، فشارهای آمریکا برای کارشکنی در این روند درحال افزایش است. موضوعی که البته با مخالفت قاطع چین و روسیه مواجه شده است.

پاسخ محکم تهران به دبیرخانه سازمان ملل

 وزارت‌خارجه ایران در بیانیه‌ای به دبیرخانه سازمان ملل توصیه کرد در سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران حرکت نکرده و با تهیه گزارش‌هایی که هیچ محمل قانونی ندارند به این روند خطرناک کمک نکند. دبیرکل سازمان ملل روز جمعه در گزارشی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده موشک‌های شلیک‌شده به تاسیساتی در عربستان «منشأ ایرانی» داشته‌اند. با نزدیک شدن به موعد ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) پایان ممنوعیت‌های مربوط به معاملات تسلیحاتی با ایران، فشارهای آمریکا برای کارشکنی در این روند درحال افزایش است. موضوعی که البته با مخالفت قاطع چین و روسیه مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب در رد ادعاهای اخیر دبیرخانه سازمان ملل متحد بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای دبیرخانه سازمان ملل متحد که به نظر می‌رسد تحت فشارهای سیاسی رژیم‌های آمریکا و عربستان صورت گرفته، مراتب نگرانی عمیق خود را در قبال استفاده ابزاری از دبیرخانه سازمان ملل متحد برای اهداف سیاسی ابراز می‌دارد.» این بیانیه می‌افزاید: «درحالی‌که دبیرخانه براساس تفسیر غیرمعمول از قطعنامه ۲۲۳۱ تاکنون از گزارش موارد متعدد نقض برجام توسط آمریکا و کشورهای اروپایی خودداری کرده و حتی با خروج آمریکا از برجام که نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ است در نهایت تسامح و ابهام برخورد کرده است؛ اما در موضوعی که دبیرخانه طبق ترتیبات مرتبط با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ اساسا اختیاری در آن ندارد ورود کرده و اقدام به تهیه گزارش به اصطلاح تخصصی می‌کند. جالب‌تر آنکه گزارش دبیرخانه همزمان با اقدام آمریکا در ارائه پیش‌نویس قطعنامه خطرناکی برای تمدید غیرقانونی محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران منتشر می‌شود و مفاد آن دو هفته قبل از انتشار توسط آمریکا مورد استناد قرار گرفته و این شائبه را تقویت می‌کند که این گزارش به سفارش آمریکا و برای بهره‌برداری توسط آن کشور در شورای امنیت علیه ایران تهیه شده است.»

بدعت خطرناک

وزارت‌خارجه در این بیانیه تاکید کرده است: «متهم‌سازی دولت‌ها با فرآیندهای خودساخته و ضوابط خودسرانه بدعت خطرناکی است که مورد تایید جامعه بین‌المللی نیست. این چنین فرآیندهای سفارشی شدیدا به اعتبار سازمان ملل متحد لطمه وارد خواهد ساخت. تهیه گزارش با انگیزه‌های سیاسی، تغییردهنده حقایق نبوده و بر همگان روشن است که وضعیت امروز منطقه نتیجه مستقیم سیاست‌های غلط آمریکا و رژیم کودک‌کش عربستان است. چگونه است که هیچ توجهی به فروش سلاح‌های مرگبار به عربستان که استفاده از آنها علیه مردم بی‌دفاع یمن بر همگان چون روز روشن است، نمی‌شود، اما تیم‌های تحقیقاتی برای جست‌وجو در زباله‌های عربستان اعزام می‌شوند تا مگر مدرکی برای ادعاهای بی‌پایه آمریکا ساخته شود؟ بی‌تردید، چنین گزارش‌هایی نه تنها به صلح و امنیت در منطقه و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت کمکی نخواهد کرد، بلکه اعتبار و آبروی سازمان ملل متحد را نیز یکسره نابود می‌کند.» این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران قویا به دبیرخانه سازمان ملل متحد توصیه می‌کند در سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران حرکت نکرده و با تهیه گزارش‌هایی که هیچ محمل قانونی ندارند به این روند خطرناک کمک نکند. آمریکا خود بزرگ‌ترین ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و هیچ‌کس نمی‌تواند دامان آن کشور را از نقض گسترده قوانین بین‌المللی مبرا سازد.

گزارش ادعایی دبیرکل

دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده موشک‌های شلیک‌شده به تاسیساتی در عربستان «منشأ ایرانی» داشته‌اند. خبرگزاری رویترز روز جمعه در خبری مدعی شد «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارش ۱۴ صفحه‌ای خود به شورای امنیت که روز پنج‌شنبه ۲۲ خرداد تقدیم این شورا شده، منشأ موشک‌های مورد استفاده برای حمله به تاسیسات نفتی و فرودگاه‌های سعودی در سال گذشته را ایرانی دانسته است. به گزارش «انتخاب» براساس خبر رویترز، گوترش به اعضای شورای امنیت گفته بررسی بقایای موشک‌های کروز و همچنین تسلیحاتی که آمریکا در منطقه توقیف کرده، می‌تواند به معنی انتقال این تسلیحات به‌طور «ناسازگار» با قطعنامه سازمان ملل برای تایید برجام باشد. تابستان سال گذشته حمله غافلگیرانه‌ای به تاسیسات نفتی سعودی آرامکو در نزدیکی سواحل خلیج‌فارس انجام شد که مدتی تولید و صادرات نفت عربستان را مختل کرد. حوثی‌ها مسوولیت این حمله را به عهده گرفتند.

واکنش جهانگیری

همزمان با بیانیه وزارت‌خارجه ایران در رد ادعاهای دبیرکل سازمان ملل، معاون اول رئیس‌جمهور ایران به اهداف آمریکا و متحدان آن از فشارها بر ایران واکنش نشان داد. اسحاق جهانگیری صبح دیروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: براساس برجام، ظرف ماه‌های آینده باید تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو شود و ایران باید بتواند همانند سایر کشورها در صورت نیاز تسلیحات مورد نیاز خود را تهیه یا در صورت تمایل صادر کند اما آمریکا که می‌خواهد علیه ایران موضوعی را در سازمان ملل مطرح کند، تلاش می‌کند به هر روش که شده مقدمات این کار را فراهم سازد و از طریق سعودی‌ها و صهیونیست‌ها به دبیرخانه سازمان ملل متحد فشار وارد می‌کند و گزارش‌هایی را خلاف واقع به دبیرخانه ارائه می‌دهند که ایران تخلفاتی داشته است.

پاسخ تخت‌روانچی

همچنین نماینده ایران نیز در واکنش به گزارش دبیرخانه سازمان ملل، این دبیرخانه را فاقد ظرفیت، تخصص و دانش لازم برای انجام تحقیقات خواند. مجید تخت‌روانچی در توییتی در واکنش به گزارش ادعایی دبیرخانه سازمان ملل در توییتر نوشت: «ایران ادعاهای موجود در گزارش دبیرخانه سازمان ملل را رد می‌کند: «منشأ ایرانی» تسلیحات یک مغالطه است، دبیرخانه فاقد ظرفیت، تخصص و دانش لازم برای انجام تحقیقات است.» او افزود: «به نظر می‌رسد آمریکا - با تاریخچه عداوت با ایران-در صندلی راننده نشسته است تا «ارزیابی» سازمان ملل را شکل دهد.»

هدف فشارها چیست؟

بنا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، که در پشتیبانی از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در تیر ۹۴ صادر شد، تحریم تسلیحاتی ایران از طرف سازمان ملل تا پنج ماه دیگر ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) برداشته می‌شود و ایران می‌تواند سلاح‌های متعارف بخرد و بفروشد. اگر تحریم‌ها رفع شود ایران می‌تواند انواع تانک رزمی، سامانه‌های توپخانه سنگین، هواپیماهای رزمی، هلی‌کوپترهای تهاجمی، ناو و سامانه‌های موشکی طبق فهرست تسلیحات متعارف سازمان ملل و همچنین مواد، قطعات یدکی و امکانات آموزشی و خدماتی لازم برای این‌گونه اقلام را بخرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در ماه‌های گذشته چند بار این بخش از برجام را برجسته کرده و بر همین مبنا از باقی ماندن در برجام دفاع کرده است.

آمریکا که به‌طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌هایش را بازگردانده، مخالف رفع تحریم تسلیحاتی ایران است. در همین خصوص «کلی کرافت»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۶ خرداد گفت پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است، میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده است. موضوعی که با مخالفت قاطع چین و روسیه مواجه شد و این دو کشور در نامه‌هایی جداگانه به شورای امنیت با این اقدام واشنگتن مخالفت کردند. همزمانی گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل با گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۶ خرداد بخش دیگری از پروژه فشار بر ایران را به خوبی نشان می‌دهد. آمریکا این گزارش را نشانه عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای قلمداد کرده است و تلاش دارد قطعنامه‌ای را در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین علیه ایران به تصویب برساند. به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد رفع تحریم‌های تسلیحاتی تلاش‌های آمریکا و متحدان آن از جمله اسرائیل و عربستان برای ممانعت از تحقق این اتفاق مهم سرعت و شدت بیشتری پیدا کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه