ارسال به دیگران پرینت

در ۵۴ کیلومتر اراضی مرزی کویر میقان اراک توسعه کمربند حفاظتی اجرا شد

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: کمربند حفاظتی در ۵۴ کیلومتر از مرز اراضی مستثنیات و ملی حاشیه کویر میقان اراک امسال انجام شده است.

 در ۵۴ کیلومتر اراضی مرزی کویر میقان اراک توسعه کمربند حفاظتی اجرا شد

«آتنا فرجی» روز جمعه  افزود: این طرح  با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی اجرا شد.

وی ادامه داد: طرح کمربند حفاظتی حاشیه کویر میقان اراک به‌صورت حفر کانال و خاکریز و با هدف آگاهی مردم محلی از مرز اراضی مستثنیات و حفاظت موثر تر از اراضی ملی حاشیه کویر میقان اراک اجرایی شده‌ است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: کویر میقان اراک از کانون‌های مهم  گرد و غبار و فرسایش بادی استان مرکزی و کشور است و برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی آن نخستین راهکار در مقابله با بیابان زایی این منطقه محسوب می‌شود.

فرجی، از کاشت گیاه قره داغ در ۱۵۰ هکتار از اراضی کویر میقان اراک خبرداد و گفت: کاشت این گیاهان با هدف تثبیت شن‌های روان و بیابان‌زدایی امسال در اراضی کویر میقان اراک انجام شده‌است.

وی افزود: بیش از ۳۷ هزار اصله نهال قره داغ در این مدت از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی در اراضی بیابانی کویر میقان اراک کشت شد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: با کشت این میزان گیاه قره داغ در کویر میقان اراک، اکنون زیستگاه این گونه گیاهی منحصر به فرد در سطحی معادل ۴۵۰ هکتار از کویر میقان این شهرستان احیا و توسعه یافته‌ است.

وی ادامه داد: قره‌داغ با نام علمی Nitraria scoberi از جمله گونه‌های شاخص این استان و از ذخایر ژنتیکی کویر میقان اراک است و به‌دلیل اهمیت بالای آن در تثبیت شن‌های روان و بیابان‌زدایی به‌عنوان قهرمان کویر لقب گرفته‌ است.

فرجی افزود: کشت گیاه قره‌داغ در کویر میقان اراک علاوه بر تثبیت خاک، به عنوان مکانی جذاب برای طبیعت گردی علاقه‌مندان به کویر معرفی می‌شود.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم ۱۴۰ گونه پرنده است.

دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه