ارسال به دیگران پرینت

پیکِ مجددکرونا در کمین ایران

در بحث انتقال بیماری های عفونی، عدد میزان مسری بودن بیماری از فردی به افراد دیگر مهم است که در کووید ۱۹ این عدد در ایران چیزی حدود ۲.۲ درصد است

پیکِ مجددکرونا در کمین ایران
سید محمد حسین کاظمی

 

پژوهشگر

 

دو ماه از گزارش اولین موارد ابتلا به کرونا ویروس جدید در کشور گذشته و مردم تا حدود زیادی با دردسرهای این ویروس ناشناخته آشنا شده اند. از همین رو، تلاش می کنند برای خلاص شدن از روزهای کرونایی، هر آنچه را مسئولان وزارت بهداشت توصیه می کنند، به دقت گوش فرا داده و عمل کنند. در این بین، برخی از هموطنان هیچ قصدی برای جدی گرفتن کرونا ندارند و همچنان، مثل روزهای قبل از کرونا، زندگی را در پیش گرفته اند.
از زمان شیوع ویروس کرونا در کشورمان، استان های مختلف کاهش یا افزایش آمار مبتلایان و قربانیان این ویروس مهلک را تجربه کرده اند که بر اساس آمارهای موجود، شیوع کرونا در اکثر استان ها کاهش یافته است، اما همچنان برخی مناطق کشورمان در وضع قرمز قرار دارند.‌
در بحث انتقال بیماری های عفونی، عدد میزان مسری بودن بیماری از فردی به افراد دیگر مهم است که در کووید ۱۹ این عدد در ایران چیزی حدود ۲.۲ درصد است که اگر با رعایت بهداشت فردی و ملاحظات فاصله گذاری اجتماعی به زیر یک برسد، می توانیم بگوییم بیماری تا حدود زیادی کنترل شده است.
بنابراین، لغو محدودیت تردد بین استانی به علت افزایش سفرهای بین شهری در ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه ها خطرناک و فاجعه بار است و امکان شروع پیک مجدد کرونا را به ویژه در مناطق پرخطری مانند شمال کشور، به دنبال دارد.
شمال از جمله مناطق محوری شیوع ویروس کرونا در کشور و کانون بحران محسوب می شود و اگر اقدامات لازم به خوبی انجام نشود شروع پیک دوم کرونا در آن دور از انتظار نیست.
تغییر رفتار در بخشی از جامعه که، بعد از چند هفته در خانه ماندن این تصور برای برخی ایجاد شده که کرونا هم تابع تقویم رسمی است و احتمالا بعد از تعطیلات رسمی خداحافظی کرده است. تحقیقات اولیه حاکی از آن است که تعداد زیادی از این ترددهایی که روزهای اخیر در کلان شهرها و بطور کلی کشور وجود داشته غیرضرور بوده و ارتباطی با شغل و اشتغال ندارد. تقریبا این اطمینان وجود دارد که اگر این روند ادامه یابد ظرف هفت تا ۱۰ روز آینده با پیک مجدد بیماری در کشور مواجه خواهیم بود که این بسیار نگران کننده است. در حال حاضر با تلاش ارگان ها و نهادهای مختلف و با مشارکت خوب مردم، ایران وارد فاز مدیریت بیماری شده است، که هنوز بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به آن نرسیدند، اما این فاز شکننده است و به راحتی با یک تغییر رفتار حتی در بخشی از جامعه می تواند از این فاز خارج شده و مجددا وارد پیک بیماری شویم که این بسیار نگران کننده خواهد بود، مثال آن را در چین شاهد بودیم که وقتی در ووهان قرنطینه را برداشتند و جشن پایان کرونا را گرفتند، دوباره با افزایش مبتلایان روبه‌رو شدند.
 با این حال نباید از رفتارهای مرتبط با فاصله گذاری اجتماعی عقب نشینی کرد، چون خطر ویروس کرونا برای همه دنیا از جمله کشور ما کماکان جدی است و هنوز با کنترل این بیماری فاصله داریم، برای همین هم باید ملاحظات اقتصادی و معیشتی مردم را  در نظر گرفته شود. به هر حال ایران در دو جبهه کرونا و تحریم مبارزه می کند.
همانطور که همکاری مردم در زمینه فاصله گذاری اجتماعی کم نظیر بوده است و مردم به خوبی رعایت کردند، اما باید اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در همه شهر ها  به حداکثر ممکن برسد، چرا که اگر دوباره‌ سطح ارتباط اجتماعی به زمان  ماه های دی و بهمن سال گذشته برسد به طور قطع با پیک مجدد بیماری کرونا  مواجه خواهیم شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • علی اصغر قاسم پور ارسالی در

      انگار باید آمار همیشه در یه حد حالا یه روز چند نفر کمتر، یه روز چند نفر بیشتر بمونه! اونچه مایه ی تعجبه اینه که تا یه بادی در جهت اندکی کمتر شدن آمار مبتلایان می وزه، زود به زود محدودیتهایی که از خطر شیوع بیشتر بیماری بسیار کمتر ضرورت داره برداشته بشه با عجله برداشته می شه که این قدر نباید زود با وجودی که جان انسانها و زحمات و هزینه های زیادی در بینه رفع محدودیت در بعضی قسمتها بشه. حفظ جان انسانها مقدم بر رفع محدودیتها در بعضی جاهایی است که بسیار ضروری نیست.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه