ارسال به دیگران پرینت

اخذ نخستین مالیات از خانه‌های خالی در مرداد ۱۴۰۰

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اولین مالیاتی که از خانه‌های خالی اخذ می‌شود در تاریخ مرداد ۱۴۰۰ و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.



اخذ نخستین مالیات از خانه‌های خالی در مرداد ۱۴۰۰

پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: سال گذشته تحت راهبرد کلی وصول با وصول و هوشمند سازی نظام مالیاتی مجموعه اقداماتی را انجام دادیم که منجر وصول بیش از ۱۰۰ درصد کل درآمد‌های مالیاتی مصوب کشور شد.

بستر‌های لازم برای جمع شدن همه اطلاعات کشور در سازمان امور مالیاتی در حال فراهم شدن است. امیدواریم امسال نسخه اول پایانه فروشگاهی سامانه مودیان را که همه فروشگاه‌ها و کسب و کار‌ها و عوامل اقتصادی کشور را به سازمان امور مالیاتی وصل می‌کند، عملیاتی کنیم. این مسئله موجب حداکثر شدن شفافیت اقتصادی و حداقل شدن فرار‌های مالیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: در این صورت رقابت بین تولید کننده شناسنامه دار بیشتر می‌شود. مبنای اصلی اخذ مالیات، تولید واقعی است. مبارزه با فرار مالیاتی خط قرمز ماست میزان فرار‌های مالیاتی در سال ۹۹ حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است. تمرکز بر تراکنش‌های بانکی ۴۰ هزار نفری که بیشترین گردش حساب بالای ۵ میلیارد تومان را در دستور کار خود قرار دادیم.

پارسا با اشاره به اینکه با مالیات ستانی تولید و تولید کننده واقعی باید حمایت شوند، گفت: سعی می‌کنیم بخشودگی درآمد‌های مالیاتی را با ظرفیت‌های قانون فعلی تقویت کنیم. به دنبال اختیار قانونی عملیات اجرایی افرادی هستیم که مالیات‌های خود را نمی‌دهند. یک وجه مالیات حمایت از تولید و وجه دیگر آن تامین منابع دولت بوده و هیچ جامعه‌ای به سمت عدالت نمی‌رود، مگر نظام مالیاتی کارا و مؤثری داشته باشد. مردم کشور ما با موضوع مالیات مشکلی ندارند، اما نقش متناسب با درآمد و ثروت واقعی را نمی‌دانند.

رئیس سازمان مالیاتی کل کشور گفت: ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم در طرح جامع مالیاتی امسال برای اولین بار انجام شد. این بدین معناست که ۷۰ درصد خود اظهاری‌های مردم مبنی بر درآمد‌های مشمول مالیات را می‌پذیریم. با این طرح ۷۰ درصد ارتباطات رو در رو کاهش پیدا کرده و این اتفاقی بزرگ در رضایت مودیان و مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: ساماندهی این سامانه رسالتی تک دستگاهی نیست. زمانی که از نظام مالیاتی حرف میزنیم همه دستگاه‌های نظارتی را در بر میگیرد. برنامه داریم این سامانه تا خرداد امسال به نتیجه برسد. این سامانه به شفافیت اقتصاد و مالیات ها، جلوگیری از فرار مالیاتی ونظارت بر عملکرد مالیات هاست؛ بنابراین می‌توان گفت این طرح به سمتی می‌رود که کشور‌های پیشرفته جهان می‌روند.

هدف از مالیات بر خانه‌های خالی کسب درآمد نیست

پارسا با اشاره به مالیات بر خانه‌های خالی گفت: قصد ما از طرح مالیات بر خانه‌های خالی کسب درآمد از این محل نبود بلکه هدف اصلی آن این بود که جریمه سنگینی وضع کند تا افراد خانه‌های خود را خالی نگذارند. خانه خالی طبق قانون با سامانه‌ی اسکان و املاکی که وزارت راه و شهرسازی راه اندازی کرده است، تعیین و مشخص و تعداد آن با مشخصات دقیق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد. البته یکی از شرط‌های آن این است که خونه خالی مانده باشد؛ بنابراین می‌توان گفت اولین مالیاتی که از خانه‌های خالی اخذ می‌شود در تاریخ مرداد ۱۴۰۰ و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.

این مقام مسئول با ابراز امیدواری در خصوص صفر بودن مالیات بر خانه‌های خالی گفت: مردم باید برای مواجه نشدن با مالیات‌های بسیار سنگین خانه‌های خود را اجاره دهند. این کار کمک شایانی به بازار مسکن و رونق آن می‌کند. اگر وزارت راه و شهرسازی در این مدت نتواند سامانه خود را راه اندازی و لیست کامل خانه‌های خالی را به ما بدهد، مرتکب جرم و خلاف شده است. در این صورت دستگاه‌های نظارتی و مجلس شورای اسلامی به آن رسیدگی می‌کند. اما وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی امر چنین اراده‌ای برای این کار دارد.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی سقف درآمد‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: سقف بودجه مالیاتی در سال گذشته ۱۹۲هزار میلیارد تومان و امسال با رشد ۴۰ درصدی به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان رسید. این افزایش سقف بودجه به این معنا نیست که مالیات بر مردم عادی افزایش یافته است. پیش بینی عدد مالیات در بودجه مجوزی برای گرفتن مالیات‌های بیشتر نیست. با افزایش کارایی و اثربخشی باید به سمت اخذ مالیات از افرادی برویم که مالیات کمتری پرداخت می‌کنند.

رئیس سازمان مالیاتی کل کشور در پایان گفت: امسال ۱۰۶/۵ درصد کل درآمد‌های مالیاتی کشور (بیش از عدد پیش بینی شده) محقق شد. اما فشاری بر دوش مردم متوسط نبود. افرادی که بین ۲/۵ تا ۵ میلیون تومان مالیات می‌دادند با افزایش فقط ۴ درصدی مواجه شدند. افرادی که بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان مالیات دادند ۸ درصد افزایش مالیات و افراد بالای ۱۰ میلیون با افزایش ۱۲ درصدی مالیات مواجه شدند؛ بنابراین معدل کل افزایش مالیات در سازمان مالیاتی و افرادی که مالیات می‌دهند، حدود ۷ درصد است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه