ارسال به دیگران پرینت

وقتی کاسبی نیست…

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: مشکل اصلی پرداخت مالیات است، دولت امسال به صاحبان مشاغل و اصناف کمک کند

وقتی کاسبی نیست…

فروشی ندارند، اصلا باز نیستند که داد و ستدی انجام شود. قیمت‌ها که از حدود یک سال و نیم گذشته سربه فلک گذاشت و قدرت خرید مردم افت کرد. حالا هم چندماهی است کرونا به جان مردم افتاده و همان تتمه رونق بازار را هم گرفت. این روزها اوضاع اصناف اصلا خوب نیست. به‌خصوص آنها که مستقیم با مردم سر و کار دارند. مشتری نیست، فروشی انجام نمی‌شود، مغازه‌ها تعطیل است و دریک کلام بازار حسابی کساد است.

این طرح دو هفته‌ای قرنطینه و تعطیلی کسب و کار هرچند برای نجات جان شهروندان لازم و ضروری بود و حتی به گفته کارشناسان این سخت‌گیری‌ها باید زودتر از اینها انجام می‌شد تا کار به اینجا نکشد، اما اوضاع بد اقتصادی کسبه روی دیگر این ماجرا است. کرونا خطرناک است، به راحتی سرایت می‌کند و جان می‌گیرد. همانطور که تاکنون بسیاری از خانواده‌ها را داغدار کرده. ظاهرا چاره‌ای هم به جز قرنطینه نیست. رفت و آمدها باید کم شود و به جز مشاغل ضروری بقیه کسب و کارها تعطیل. این احتمال هم وجود دارد که این طرح ممنوعیت همچنان برقرار باشد و از سوی ستاد کرونا مجددا تمدید شود. همین هم شده تا نگرانی‌های صاحبان مشاغل بیشتر شود.

از همان اسفند که این بیماری آمد، همه چیز را به هم ریخت. آن روزها نزدیک عید بود. زمان فروش مغازه‌ها، به قول خودشان«بره‌کشان». اما کرونا به جای بره، جان آدم‌ها را گرفت، نان کاسب‌ها را برید. تعطیلی‌ها شروع شد. به مغازه‌دارها اعلام کردند که باید درخانه بمانند و سرکار رفتن را چند هفته‌ای تعطیل کنند. بعد هم قرار شد تا از صاحبان مشاغل به‌خصوص مغازه‌دارها و آن‌ دست از کسب و کارهایی که به دلیل کرونا آسیب دیدند، حمایت شود.

فروش نداشتیم اما مالیات گرفتند

اما این وعده هم در حد حرف باقی ماند تا اوضاع برای کسبه سخت‌تر از قبل شود. حالا هم که این تعطیلی‌های جدید از راه رسید و شرایط را برای آنها بدتر از قبل کرد. درست مثل کیوان که خودش می‌گوید چندماه است که از جیب می‌خورد و اگر شرایط به همین منوال ادامه داشته باشد، باید به فکر کار دیگری باشد.

او یکی از فروشندگان لوازم‌خانگی است. در بورس این صنف یعنی سه‌راه امین حضور مغازه دارد. راسته‌ای که این روزها حسابی سوت و کور است. این کاسب 45 ساله به«شهروند» می‌گوید: «من از 12 سالگی در این بازار شاگردی کردم. ولی در همه این مدت به یاد ندارم که اوضاع اینقدر به‌هم ریخته و کساد باشد. سایدی که دو سال پیش 2 میلیون تومان بود، الان 50 میلیون تومان قیمت دارد، کسی دیگر توان خرید ندارد. فروش ما خیلی کم شده، حالا در این اوضاع خراب باید چند هفته هم تعطیل باشیم.»

او ادامه می‌دهد:«شب عید به ما گفتند ببندید و جای ضررتان موضع حسابرسی مالیاتی کمک می‌کنیم. اما کدام کمک؟! برای من 20 درصد بیشتر از سال قبل مالیات بریدند. اعتراض کردم و هنوز نوبت رسیدگی دستم نرسیده، اما اوضاع به همین منوال باشد، من همه اجناسم را می‌فروشم،  مغازه را هم اجاره می‌دهم و با خیال راحت برای همیشه در خانه می‌مانم.»

4-14

برای من 20 درصد بیشتر از سال قبل مالیات بریدند. اعتراض کردم و هنوز نوبت رسیدگی دستم نرسیده. اما اوضاع به همین منوال باشد، من همه اجناسم را می‌فروشم ، مغازه را هم اجاره می‌دهم و با خیال راحت برای همیشه در خانه می‌مانم

 

 

چک‌هایی که پاس نمی‌شوند

محسن یکی دیگر از لوازم خانگی فروشی‌های تهران است، با دو مغازه. او از نوجوانی پیش پدرش کار کرد. با اینکه پدرش از قدیمی‌های این صنف بود و خودش را هم خیلی در این صنف می‌شناسند، اما یکی از مغازه‌هایش اجاره‌ای است. کرونا و شرایط اقتصادی صدای این قدیمی لوازم خانگی را هم درآورده:«دیگر نمی‌شود این شرایط را تحمل کرد. قرارداد اجاره یکی از مغازه‌هایم را تمدید نکردم. با بعد از این‌همه سال خاک خوردن، مجبور شدم آنجا را خالی کنم.»

این فروشنده باتجربه درباره شرایط هم‌صنفانش به «شهروند» می‌گوید: «من خیلی‌ها را می‌شناسم که در این مدت به خاک سیاه نشستند. کم آوردند. حتی آنهایی که محصولات ایرانی را به کشورهای اطراف صادر می‌کردند هم به مشکل خوردند. چک پشت چک است که برگشت می‌خورد. کار ما مثل زنجیر به هم وصل است، اگر من از خریدار پول نگیرم، چکی که دست همکارم هست، برگشت می‌خورد.»

او ادامه می‌دهد: «الان هم که دو هفته تعطیل شدیم. مشتری چک‌ها را سرموعد وصول می‌کنند، ما هم که فروشی نداریم. حالا تازه مالیات و عوارض شهرداری این ماجرا هم مانده. دراین اوضاع اقتصادی من چقدر توان ایستادگی دارم. هیچ‌کسی هم به فکر من مغازه‌دار نیست.»

خانه‌نشینی موتورفروش‌های گمرک

اوضاع فروشندگان خودرو و موتورسیکلت هم تعریفی ندارد. براساس اعلام ستادکرونا، نمایشگاه‌داران هم باید دراین روزها تعطیل باشند. هرچند این صنف از مدت‌ها قبل به لطف اینترنت بیشتر خرید و فروش خودرو را در فضای مجازی انجام می‌دهند، با این همه هنوز هم هستند افرادی که برای خرید خودرو به‌خصوص خودرو‌های خاص و گرانقیمت به نمایشگاه مراجع می‌‎کنند.

حالا این تعطیلات، کسب‌وکار این افراد را هم تحت الشعاع قرار داده. درست مثل مجید و شریکش که 10 روز است مغازه موتورفروشی را بسته‌اند و خانه‌نشین شده‌اند: «همه مغازه‌های صنف ما تعطیل است. بعضی از همکاران ما در اینستاگرام کار می‌کنند، اما کار ما طوری است که مشتری به مغازه سر می‌زند و بعد خرید می‌کند.»

او به«شهروند» می‌گوید: «خیابان گمرک، بورس موتور است. بیشتر فروش ما مشتری‌های گذری است. وقتی مغازه بسته است. خرید و فروش هم کم می‌شود. اصلا سندی منتقل نمی‌شود. دفترخانه خلوت است. اصلا این بیماری همه بازارها را خراب کرد. هیچ کسی هم از کسبه حمایت نمی‌کند. از بانک به من زنگ زدن که حسابم را پرکنم، وقتی سوال کردم مگر قرار نبود چک‌ها برگشت نخورد، به من گفت که هیچ دستورالعملی به آنها ابلاغ نشده. اگر قرنطینه است، بانک را هم ببندند که حداقل من مغازه‌دار، خیالم راحت باشد که در این مدت حسابم خراب نمی‌شود.»

مشکلات اصلی در راهند

unnamed-18

مالیات و عوارض شهرداری سال آینده مغازه‌داران و اصناف را با مشکل جدی مواجه می‌کند. تازه بیمه تامین اجتماعی هم هست. من مغازه‌داری که فروش نداشتم چطور می‌توانم حقوق و بیمه کارگرم را پرداخت کنم؟ اگر دولت کمک نکند، برای بسیاری از اصناف سال تلخی درپیش است

 

اما آنطور که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید مشکل اصلی اصنافی که از کرونا ضربه خورده‌اند، سال آینده نمایان می‌شود. وقتی که سال مالیاتی از راه می‌رسد و کسبه باید مالیات یک سال کارشان را پرداخت کنند، اما مشکل اینجاست که آنها امسال کاری نکردند که قرار به پرداخت مالیات باشد.

اکبرپازوکی به«شهروند»می‌گوید: «مالیات و عوارض شهرداری سال آینده مغازه‌داران و اصناف را با مشکل جدی مواجه می‌کند. تازه بیمه تامین اجتماعی هم هست. من مغازه‌داری که فروش نداشتم چطور می‌توانم حقوق و بیمه کارگرم را پرداخت کنم. اگر دولت کمک نکند، برای بسیاری از اصناف سال تلخی درپیش است.»

پازوکی معتقد است که تعطیلات کرونا باید سفت و سخت انجام شود، چون جان مردم از همه چیز مهم‌تر است، اما باید به فکر کاسب جماعت هم بود. اگر قرار است همه با هم از این شرایط عبور کنیم، دولت باید به داد کسب و کارهای کوچک برسد.

او می‌گوید بسیاری از هم‌صنفان ما ورشکست شدند، خدا می‌داند سال آینده چه تعداد دیگر به این مشکل دچار می‌شوند: «تا الان هر صحبتی شده، فقط وعده به عمل بوده. مالیات و عوارض و بیمه که دست دولت است، به تحریم هم ارتباطی ندارد، وقتی شرایط اینگونه است، مالیات یک سال را ببخشند، یا حداقل تخفیف همراه با تسهیلات برای آن درنظر بگیرند. من اعلام می‌کنم اگر حمایتی از کسب و کارها نشود، سال آینده خطربزرگی در راه است.»

پازوکی ادامه داد: «اینکه فقط اعلام شود در خانه بمانید و همه کسب و کارها تعطیل شوند و کسی هم به فکر آینده صاحبان این مشاغل نباشد، واقعا حرف بی‌راهی است. تاوان این کار اگر نگویم بیشتر اما کمتر از کرونا هم نیست. این افراد خانواده دارند، تعداد زیادی با واسطه و بی‌واسطه از این طریق امورات‌شان را می‌گذرانند، بیکاری و تعطیلی این کسب و کارها واقعا خطرناک است.»

 

 

منبع : شهروند آنلاین

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه